ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απεργιακό μπλόκο στον ελληνικό διαμεταφορικό διάδρομο

exagwges1--2-thumb-large

Μετά την κατάρρευση του σιδηροδρομικού άξονα στην Ειδομένη, απεργίες λιμενεργατών και εργαζομένων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τώρα και στον ΟΛΠ έρχονται να ολοκληρώσουν τον αποκλεισμό του διεθνούς εμπορίου. Η επαπειλούμενη ζημία στην αξιοπιστία του ελληνικού διαμεταφορικού διαδρόμου μπορεί να αποδειχθεί ανυπολόγιστη εάν οι ξένες εταιρείες που έχουν επιλέξει ή εξετάζουν να επιλέξουν την διά του ΟΛΠ ή του ΟΛΘ προώθηση των φορτίων τους στην Ευρώπη υιοθετήσουν εναλλακτικές λύσεις.

Παρά ταύτα και ενώ η Ειδομένη παραμένει κλειστή για τα τρένα επί είκοσι σχεδόν μέρες εδώ και δέκα μέρες έχουν ξεκινήσει απεργιακές κινητοποιήσεις ή αποχή και οι εργαζόμενοι του λιμένος Θεσσαλονίκης. Ηδη, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ακυρώσει αφίξεις, έχουν αλλάξει δρομολόγια και το βασικότερο προχωρούν σε αλλαγή λιμανιών για τις προσεγγίσεις των πλοίων τους που θα ξεφόρτωναν κανονικά στη Θεσσαλονίκη. Για παράδειγμα, μεγάλη πολυεθνική που ξεφορτώνει προϊόντα σιδήρου φέρεται να προσανατολίζεται στη χρήση του Μπουργκάς της Βουλγαρίας. Ο σύλλογος ναυτικών πρακτόρων Θεσσαλονίκης έχει ήδη αποστείλει επιστολές έκκλησης σε βοήθεια προς την κυβέρνηση. Ανάλογες κινήσεις δρομολόγησε και η Διεθνής Ναυτική Ενωση που εκπροσωπεί τα ναυτιλιακά πρακτορεία διεθνών τακτικών γραμμών, τα δε μέλη της αντιπροσωπεύουν στην Ελλάδα τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου στον τομέα των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων οχημάτων, συμβατικών φορτίων ώς και κρουαζιερόπλοιων, η οποία προειδοποιεί για «σοβαρό κίνδυνο εξαίρεσης του Λιμένα Θεσσαλονίκης από τα δρομολόγια των γραμμών».

Τώρα, όμως, αντί να δοθεί λύση στην Ειδομένη και τη Θεσσαλονίκη, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) ανακοίνωσε την πραγματοποίηση εικοσιτετράωρης απεργίας την Παρασκευή 8 Απριλίου αλλά και συγκέντρωση με πορεία στο κέντρο της Αθήνας. Να σημειωθεί πως την ίδια μέρα υπογράφεται στο Μαξίμου η συμφωνία πώλησης μετοχών στην Cosco παρουσία του πρωθυπουργού. Οπως αναφέρουν, διεκδικούν μεταξύ άλλων «να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση – πώληση των ΟΛΠ και ΟΛΘ και των λιμανιών εθνικής σημασίας, να κατοχυρωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των λιμανιών και η αναπτυξιακή προοπτική τους».

Ενώ παράλληλα προβλήματα αρχίζουν να αντιμετωπίζουν και οι οδικές μεταφορές, καθώς σήμερα στήθηκε μπλόκο και στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Ευζώνων, πολύ κοντά στην Ειδομένη και λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορα.

Υπενθυμίζεται πως στις αρχές Δεκεμβρίου, όταν είχε πάλι κλείσει η Ειδομένη, τα πρώτα εκατό εμπορευματοκιβώτια σαράντα ποδών της Hewlett Packard που προορίζονταν για σιδηροδρομική μεταφορά από τον Πειραιά στην κεντρική Ευρώπη αναδρομολογήθηκαν για το λιμάνι Κόπερ της Σλοβενίας. Τότε, η εκπρόσωπος της HP για τις αγορές EMEA, Danièle Mason, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της «Κ» δήλωνε πως ο αμερικανικός όμιλος «παραμένει δεσμευμένος στην υλοποίηση της στρατηγικής του να χρησιμοποιεί τον ανανεωμένο λιμένα Πειραιώς ως διαμετακομιστικό κέντρο διασύνδεσης της Ασίας με την Ελλάδα ως νέα πύλη στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική». Προσέθετε όμως πως «είναι προσηλωμένη και στη στρατηγική της αυτή αλλά και στους πελάτες της και διαθέτει έτσι επιχειρησιακό σχέδιο με συνέχεια αλλά και δυνατότητα να μετριάζει ή να αποτρέπει διαταραχές στην εφοδιαστική της αλυσίδα». Κρατά δηλαδή τις εναλλακτικές της ανοικτές…