ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Για ποιους χτυπάει η καμπάνα του «Παναγία Τήνου» στο λιμάνι του Πειραιά

wreck-1

Δυο εβδομάδες μετά το ναυάγιο του επιβατηγού οχηματαγωγού «Παναγία Τήνου» καταμεσής του λιμανιού του Πειραιά το πλοίο παραμένει καθισμένο στον πυθμένα της πύλης Ε4 στην περιοχή μπροστά από τον Άγιο Διονύσιο δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στην ακτοπλοΐα και συνιστώντας μόνιμη απειλή για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Με δεδομένη την μέχρι στιγμής απουσία αποφασιστικών πρωτοβουλιών από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), που έχει κατάσχει το πλοίο, την πλοιοκτήτρια εταιρεία του αλλά και του υπουργείου ναυτιλίας, οι υπηρεσίες του οποίου είχαν ειδοποιηθεί από τις 18 Απριλίου εγγράφως από τον ΝΑΤ για την εισροή υδάτων και την αρχική κλίση του Παναγία Τήνου, η διοίκηση του ΟΛΠ καλείται για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες μέρες να αποσοβήσει τον κίνδυνο και να απομακρύνει το πλοίο.

Για το σκοπό αυτό στην σημερινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου –αν δεν διακοπεί όπως αυτή της 19ης Απριλίου από τους συνδικαλιστές που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση- αναμένεται να αποφασιστεί η χορήγηση έγκρισης διενέργειας ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση-πώληση και απομάκρυνση εκτός λιμένα του «επιβλαβούς πλοίου» και των όρων της σχετικής διακήρυξης.

Η πρωτοβουλία αυτή είναι η δεύτερη που θα επιβαρύνει οικονομικά τον ΟΛΠ το τελευταίο διάστημα. Δεν έχουν περάσει ούτε 15 ημέρες από την Μεγάλη Τρίτη οπότε και ο ΟΛΠ ανέθεσε στην κοινοπραξία ρυμουλκών Hellenic Tugs τη λήψη κάθε απαραίτητης ενέργειας για τη διάσωση του πλοίου και την σταθεροποίηση της κατάστασης. Η Hellenic Tugs σε συνεργασία με την Antipollution ΑΝΕ, που ανάλαβε το έργο της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, απέτρεψε τα χειρότερα σταθεροποίησε την κατάσταση και ολοκλήρωσε τις ραγίσεις της την Μεγάλη Παρασκευή. Εκτοτε την προστασία του λιμανιού από ρύπανση εχει αναλάβει ο μόνιμος πάροχος τέτοιων υπηρεσιών του ΟΛΠ. Όμως το ναυάγιο εξακολουθεί να παρεμποδίζει την ομαλή λειτουργία των περί αυτού προβλητών προκαλώντας μεγάλα προβλήματα στα πλοία που εξυπηρετούν γραμμές της Κρήτης και των Κυκλάδων και βέβαια τους επιβάτες τους.

Έτσι η διοίκηση του ΟΛΠ θα το απομακρύνει αφού η προ ολίγων ημερών επείγουσα επιστολή της προς όλους τους έχοντες δικαιώματα και υποχρεώσεις επί του «Παναγία Τήνου» δεν έχει παράγει αποτελέσματα. Με δεδομένο πως το Παναγία Τήνου συνιστά ξεκάθαρα ναυτιλιακό κίνδυνο, ο ΟΛΠ εχει το δικαίωμα να προχωρήσει στην απομάκρυνση και εκποίηση του, αναφέρουν νομικές εκτιμήσεις.

Το πλοίο πιθανότατα θα πουληθεί για παλιοσίδερα έναντι ποσού που εκτιμάται ότι θα κινηθεί πέριξ του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Όμως η επιχείρηση επαναφοράς της πλευστότητάς του και της απομάκρυνσής του αναμένεται να υπερβεί κατά πολύ αυτό το ποσό. Επιπλέον οι απαιτήσεις του ΝΑΤ με βάση τις οποίες το κατέσχεσε ανέρχονται σε ποσό της τάξης του 1,8 εκατ. ευρώ ενώ ανάλογου ύψους οφειλές φέρεται να εχει το πλοίο και προς εταιρεία ναυτιλιακών καυσίμων. Απαιτήσεις βέβαια εχει και ο ΟΛΠ τόσο από παρελθούσες υποχρεώσεις του πλοίου όσο και λόγω των δαπανών τις οποίες πραγματοποιεί τώρα.

Το γεγονός πως η αξία του πλοίου δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο των απαιτήσεων ή των δικαιωμάτων του πλοιοκτήτη αναφέρεται από ορμισμένους κύκλους του λιμανιού και ως ο λόγος των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν στην διαχείριση της κρίσης από πολλούς εμπλεκομένους. Είναι για παράδειγμα, λένε κάποιοι σο λιμάνι, « αμφίβολο κατ πόσον το ΝΑΤ θα μπορέσει να εισπράξει κάτι, όπως επιδιώκει το υπουργείο, αν δεν κληθεί να καλύψει κιόλας έξοδα που έχει καταβάλει ο ΟΛΠ ή αξιώσεις που μπορεί να εγείρει η πλοιοκτήτρια Ventouris Sea Lines για την κατάσταση στην οποία περιήλθε το πλοίο». Καθίσταται σαφές πως νομικά η υπόθεση θα εχει κατά πάσα βεβαιότητα συνέχεια -όπως π.χ. για το ποιος είχε υποχρέωση να διασφαλίσει την ασφαλιστική κάλυψη του κατασχεμένου πλοίου- αλλά το λιμάνι δεν μπορεί να περιμένει.

Το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ συνεδριάζει σήμερα Δευτέρα σε συνέχεια της συνεδρίασης που ξεκίνησε το Σάββατο αλλά διεκόπη, λέγεται, εξαιτίας της απουσίας λόγω απεργίας υπηρεσιακών παραγόντων της εισηγμένης απαραίτητων για τα θέματα της ατζέντας. Αυτή τουλάχιστον είναι η επίσημη δικαιολογία. Γιατί κάποιοι εξηγούν στην «Κ», πως προηγήθηκε σειρά πολιτικών παρεμβάσεων για να μην γίνει το Σάββατο το διοικητικό συμβούλιο ώστε να μην γίνουν επεισόδια κατά τη διάρκεια της απεργίας. Επεισόδια που επαπειλούντο από το γεγονός πως εκτός από τα Παναγία Τήνου στην ατζέντα της ημερήσιας διάταξης είναι η προκήρυξη έκτακτης γενικής συνέλευσης της εισηγμένης για την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης της υπό ιδιωτικοποίησης εταιρείας και την αλλαγή του καταστατικού.

Η προηγούμενη συνεδρίαση με τα ίδια θέματα -συμπεριλαμβανομένου του Παναγία Τήνου- ήταν προγραμματισμένη, για τις 19 Απριλίου, πριν δηλαδή το πλοίο πάρει επικίνδυνη κλίση. Όμως δεν έγινε ποτέ εξαιτίας της εισβολής ομάδας συνδικαλιστών στον χώρο της συνεδρίασης που διεμήνυσαν πως δεν θα επιτρέψουν να γίνει κανένα διοικητικό συμβούλιο πλέον εάν δεν ικανοποιηθούν εργασιακές τους αξιώσεις.