ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέες «τρικλοποδιές» Σπίρτζη στην αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ

21s1tr

Νέες καθυστερήσεις επιχειρεί η πλευρά του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη στις αποκρατικοποιήσεις των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Ο τελευταίος, μετά την αλλαγή διοίκησης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον περασμένο Νοέμβριο, τώρα επιδιώκει την αλλαγή διοίκησης στην ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού). Στο στόχαστρο βρίσκεται ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Στέφανος Αγιάσογλου, διορισμένος επί κυβερνήσεως Σαμαρά στη θέση αυτή και εξ απορρήτων άνθρωπος του πρώην του πρωθυπουργού.

Ο κ. Αγιάσογλου, σε αντίθεση με τον επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάση Ζηλιασκόπουλο, που αναγκάσθηκε σε παραίτηση στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου, κατάφερε να επιβιώσει στη θέση του μέχρι σήμερα, 16 μήνες μετά την αναρρίχηση του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση. Συνιστά δε κόκκινο πανί για τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος προορίζει για τη θέση αυτή υφιστάμενο στέλεχος του ομίλου ΟΣΕ.

Στην αλλαγή, ωστόσο, αντιτίθενται το ΤΑΙΠΕΔ και κυρίως οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησής της. Η απαίτηση, μάλιστα, του εποπτεύοντος υπουργού λίγες εβδομάδες πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έχει προξενήσει εκνευρισμό σε Γάλλους, Ρώσους και Γερμανούς ενδιαφερομένους, οι οποίοι βλέπουν κάθε φορά που πλησιάζει μια υποβολή προσφορών μια αλλαγή διοίκησης που προκαλεί καθυστερήσεις. Αυτό συνέβη τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ύστερα από το κλείσιμο της Ειδομένης για περισσότερο από ένα μήνα, υπήρξε η παραίτηση του επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ζηλιασκόπουλου. Και επειδή η αποκρατικοποιήσεις των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ είναι συνυφασμένες μεταξύ τους, η οποία καθυστέρηση καταγράφεται σε μια από τις δύο, παρασύρει την άλλη. Είναι δε προφανές ότι η αλλαγή της διοίκησης οδηγεί σε καθυστερήσεις, καθώς κάθε φορά ευλόγως ζητείται πίστωση από τους νέους διοικούντες προκειμένου να ενημερωθούν.

Οι επενδυτές ακόμη εμφανίζονται ιδιαίτερα ενοχλημένοι από το γεγονός ότι τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και η ΕΕΣΣΤΥ δεν έχουν παρουσιάσει τις οικονομικές καταστάσεις του 2015. Τα διοικητικά συμβούλια των δύο επιχειρήσεων αδυνατούν να συνεδριάσουν για να προχωρήσουν στην έγκριση των καταστάσεων.

Παράγοντες κοντά στην αποκρατικοποίηση αναφέρουν ότι η έγκριση των ισολογισμών για το 2015 θα προδιαγράψει εν πολλοίς το κόστος των διεταιρικών συμβάσεων που καλούνται να υπογράψουν οι δύο εταιρείες μεταξύ τους. Από τις συμβάσεις αυτές εξαρτάται άμεσα το προσφερόμενο τίμημα και ως συνέπεια η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Και όσο αυτές οι συμβάσεις δεν υπογράφονται, τόσο θα καθυστερεί η ολοκλήρωση του διαγωνισμού.

Πάντως, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον επενδυτών παραμένει τόσο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και την ΕΕΣΣΤΥ. Παρά τις ατέρμονες αναμονές στην προώθηση του σχετικού διαγωνισμού, τουλάχιστον Ιταλοί (Trenitalia), Ρώσοι (RZD) και Γάλλοι είναι ζεστοί για τις δύο εταιρείες. Οι Ρώσοι, μάλιστα, ενδιαφέρονται πολύ και για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ.