«Μικρό καλάθι» για την ανάπτυξη κρατούν επιχειρήσεις, καταναλωτές

«Μικρό καλάθι» για την ανάπτυξη κρατούν επιχειρήσεις, καταναλωτές

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανάκαμψη, αλλά με χαμηλότερες προσδοκίες, βλέπουν οι Ελληνες καταναλωτές και οι επιχειρήσεις, καθώς παραμένουν οι σημαντικές αβεβαιότητες σε σχέση με την πορεία της οικονομίας, ειδικά μετά την έξοδο από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών στη μεταποίηση –δείκτης PMI– υποχωρεί για δεύτερο συνεχή μήνα τον Απρίλιο, καταγράφοντας τη χαμηλότερη τιμή από τον περασμένο Νοέμβριο.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος που καταρτίζει το ΙΟΒΕ εμφανίζει, από την άλλη, βελτίωση τον Απρίλιο, η οποία όμως αποδίδεται εν μέρει από τους ίδιους τους ερευνητές σε εποχικούς παράγοντες, όπως η έναρξη της τουριστικής περιόδου, όπου διαφαίνεται ισχυρή άνοδος της ζήτησης από το εξωτερικό, με θετικές επενέργειες στην απασχόληση και την ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα.

Κάμψη PMI

Ειδικότερα, ο δείκτης PMI διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στις 52,9 μονάδες από 55 μονάδες τον Μάρτιο, παραμένοντας, ωστόσο, πάνω από το φράγμα των 50 μονάδων που δηλώνει ανάπτυξη. Οι παραγγελίες από το εξωτερικό αυξήθηκαν για έβδομο συνεχή μήνα, αλλά με βραδύτερο ρυθμό, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα και σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις.

Η παραγωγή αυξήθηκε για ενδέκατο συνεχή μήνα τον Απρίλιο, μολονότι στον ασθενέστερο βαθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα πέντε μηνών.

Σχολιάζοντας την πορεία του δείκτη, ο αρμόδιος οικονομολόγος της IHS Markit Αλεξ Γκιλ επισήμανε: «Η επιβράδυνση ήταν ευρείας κλίμακας και παρατηρήθηκε στην παραγωγή, στις νέες παραγγελίες και στην αγοραστική δραστηριότητα που αυξήθηκαν με ασθενέστερους ρυθμούς. Παρ’ όλ’ αυτά, οι δείκτες προσδοκώμενων μελλοντικών εξελίξεων εξακολούθησαν να υποδεικνύουν κάποια θετικά σημάδια, δεδομένου ότι η επιχειρηματική αισιοδοξία και η αύξηση της απασχόλησης ήταν, αντίστοιχα, η εντονότερη και η τρίτη ισχυρότερη αύξηση που έχει σημειωθεί, αφήνοντας ενδεχομένως να εννοηθεί πως οι εταιρείες αναμένουν συνέχιση της ανάπτυξης μέσα στους επόμενους μήνες, μολονότι σε ασθενέστερο βαθμό από ό,τι το πρώτο τρίμηνο».

Την ίδια ώρα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) επανήλθε τον Απρίλιο πάνω από τις 100 μονάδες και διαμορφώθηκε στις 103,6 από 99,8 τον Μάρτιο. Στους επιμέρους κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας καταγράφεται άνοδος των αντίστοιχων δεικτών επιχειρηματικών προσδοκιών, με εξαίρεση τον κλάδο των κατασκευών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημαντική βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η οποία βασίζεται, όμως, σε μια εξαιρετικά εύθραυστη ισορροπία. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στις -48,8 μονάδες (από -52,8 μονάδες τον Μάρτιο) καταγράφοντας την υψηλότερη επίδοση της τελευταίας τριετίας. Η αιτία; Το γεγονός ότι για ακόμη ένα μήνα δεν σημειώθηκαν σημαντικές πολιτικοοικονομικές εξελίξεις, π.χ. σχετικά με την τέταρτη αξιολόγηση του τρέχοντος προγράμματος και τα μέτρα για το δημόσιο χρέος, σημειώνει το ΙΟΒΕ.

«Παγωμένη» η κατανάλωση

Η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης δεν μεταφράζεται –για την ώρα τουλάχιστον και υπό τον φόβο νέων μέτρων λιτότητας– σε αύξηση των αγορών. Αν και τα νοικοκυριά εμφανίζονται πιο αισιόδοξα σχετικά με την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και τη δική τους, είναι λιγότερα αυτά που δηλώνουν ότι θα προβούν σε μείζονες αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.ά. με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -54 (από -51,7) μονάδες. Το 63% (από 60%) των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 3% αναμένει το αντίθετο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή