Οι γυναίκες στον τοίχο

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Μισέλ Ομπάμα έχει ίχνη στραγγαλισμού στον λαιμό και μώλωπες στα μάτια και στα μάγουλα. Η Άγκελα Μέρκελ έχει ένα βαθύ κόψιμο στη μύτη και μελανιές στα κάτω βλέφαρα. Το αριστερό μάτι της Χίλαρι Κλίντον είναι κλειστό και μωλωπισμένο, και στον λαιμό της διακρίνεται μια μαχαιριά. Ένα αιμάτωμα έχει παραμορφώσει το κάτω χείλος και το σαγόνι της Μπριζίτ Μακρόν. Οι εικόνες είναι σοκαριστικές. Τα άγρια χτυπημένα πρόσωπά τους, αλλά και αυτά της Αμερικανίδας πολιτικού Αλεξάντρια Οκάσιο Κορτέζ, της Ινδής επικεφαλής της αντιπολίτευσης, Σόνια Γκάντι, και της ηγέτιδας της Μιανμάρ, Αούνγκ Σαν Σου Κι, τραβούν τα βλέμματα των περαστικών στους δρόμους του Μιλάνου, που έχουν γεμίσει με τις αφίσες της νέας καμπάνιας του Ιταλού καλλιτέχνη AleXsandro Palombo ενάντια στη βία κατά των γυναικών. O τίτλος της είναι «Μόνο και μόνο επειδή είμαι γυναίκα» και την εικόνα καθεμιάς από τις βάναυσα κακοποιημένες πρωταγωνίστριές της συνοδεύει ένα κείμενο-καταγγελία: «Είμαι θύμα ενδοοικογενειακής βίας, αμείβομαι λιγότερο, έχω υποστεί ακρωτηριασμό γεννητικών οργάνων, δεν έχω το δικαίωμα να ντύνομαι όπως θέλω, δεν μπορώ να αποφασίσω ποιον θα παντρευτώ, έχω βιαστεί». Ο λόγος που επέλεξε να χρησιμοποιήσει γυναίκες ισχυρές και προβεβλημένες είναι για να υπογραμμίσει ότι κάθε γυναίκα μπορεί να πέσει θύμα κακοποίησης.

Οι γυναίκες στον τοίχο-1

O AleXsandro Palombo χρησιμοποιεί τη σατιρική νεο-ποπ τέχνη του για να μιλήσει για τη διαφορετικότητα, την ηθική, τη βία κατά των γυναικών.

Νεο-ποπ τέχνη και κοινωνία

«Θέλω να φέρω στο φως ένα παγκόσμιο πρόβλημα που αφορά όλες τις γυναίκες ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, γιατί είναι ένας καρκίνος που πρέπει να ξεριζωθεί», τονίζει στο «Κ» ο 46χρονος καλλιτέχνης και ακτιβιστής, που είναι διάσημος για τη «σατιρική, πολύχρωμη, στοχαστική και ασεβή», όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος στην επικοινωνία μας, δουλειά του, η οποία «επικεντρώνεται στην ποπ κουλτούρα, στην κοινωνία, στη διαφορετικότητα, στην ηθική και στα ανθρώπινα δικαιώματα». «Πάντα χρησιμοποιούσα τη σατιρική νεο-ποπ τέχνη μου ως εργαλείο για να ενημερώσω για σημαντικά κοινωνικά και πολιτιστικά ζητήματα», σημειώνει. Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του είναι οι καμπάνιες «Disabled Disney Princesses», στην οποία παρουσίασε καθεμία από τις πριγκίπισσες της Ντίσνεϊ (Σταχτοπούτα, Ωραία Κοιμωμένη, Χιονάτη κ.ά.) με κάποια αναπηρία, «Disney Princesses, Breast Cancer Survivors», με τις ίδιες πρωταγωνίστριες αφότου επέζησαν του καρκίνου του μαστού, «The Simpsons Go To Auschwitz», «The Simpsons turn Black, I Can’t Breath», με αφορμή τον θάνατο του νεαρού μαύρου Ουόλτερ Σκοτ από λευκό αστυνομικό στις ΗΠΑ. Το 2015, με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας, εγκαινίασε την εκστρατεία #BriefMessage, καλώντας τις γυναίκες να επαναστατήσουν κατά της βίας γράφοντας ένα μήνυμα στο εσώρουχό τους και ποστάροντάς το στο διαδίκτυο. Η ισότητα των φύλων, η αναπηρία και η ανοχή στη διαφορετικότητα τον απασχολούν διαχρονικά, μαζί με την κακοποίηση των γυναικών.

Για την πρόσφατη καμπάνια του άρχισε να εργάζεται πριν από περίπου δύο χρόνια, «παρακολουθώντας τη ζωή τους και όσα σχετίζονταν με τις γυναίκες που είχα αποφασίσει να συμπεριλάβω στα έργα μου». Πάγια τακτική του είναι να μην ενημερώνει τους ανθρώπους που επιλέγει να απεικονίσει και, όταν τον ρωτώ αν υπήρξε κάποια αντίδραση από τις γυναίκες των οποίων χρησιμοποίησε τα πρόσωπα στην εκστρατεία «Μόνο και μόνο επειδή είμαι γυναίκα», απαντά λακωνικά: «Θετικές αντιδράσεις». Η δουλειά του επενδύει στη δύναμη της εικόνας και οι αφίσες του είναι συγκλονιστικές. «Νομίζω ότι η δύναμή τους βρίσκεται στα μάτια των θεατών, ανάλογα με τις εμπειρίες τους. Σίγουρα μια γυναίκα που έχει υποστεί βία θα την αγγίζουν περισσότερο αυτές οι εικόνες», λέει. Όσο για τους λόγους που η καμπάνια του δεν επιστράτευσε τα social media για να μεταφέρει το μήνυμά της, σημειώνει ότι «χρησιμοποίησα τους τοίχους της πόλης, γιατί πρόκειται για ένα πρόβλημα πραγματικό, όχι εικονικό, και ήθελα να στείλω ένα ξεκάθαρο μήνυμα». ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή