ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Σπίτι με ρόδες

spiti-me-rodes-2387059

Από την απαγόρευση στο απαγορευτικό κόστος

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Η εισαγωγή αυτοκινούμενων τροχόσπιτων απαγορευόταν μέχρι το όχι και τόσο μακρινό 2003. Όσοι μεγαλώσαμε στα ’80s με διακοπές σε κάμπινγκ ήταν ανέκαθεν ανεκπλήρωτο όνειρο να έχουν οι γονείς μας, αντί του ρυμουλκούμενου τροχόσπιτου ή της σκηνής, ένα αυτοκινούμενο. Όμως τότε, μόνο οι Ευρωπαίοι έφερναν αυτοκινούμενα στα κάμπινγκ, κι εμείς απλώς ξεροσταλιάζαμε χαζεύοντάς τα. Κι όταν επιτράπηκαν οι εισαγωγές, όμως, το κόστος του φόρου εισαγωγής, των δασμών τους δηλαδή, έγινε από μόνο του απαγορευτικό. Όπως λέει ο κ. Γιώργος Παναγούλιας, ιδιοκτήτης της Camper Club, εταιρείας που δραστηριοποιείται από το 2003 στον χώρο των αυτοκινούμενων, ένα όχημα που στη Γερμανία μπορείς να το αγοράσεις 50.000 ευρώ, στην Ελλάδα –λόγω δασμών– θα το πάρεις περίπου 80.000! Μιλάμε για 30.000 ευρώ φόρο εισαγωγής. Και σαν να μην έφτανε αυτό, κάθε χρόνο θα πρέπει να πληρώνεις 900 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, ενώ το τεκμήριο φτάνει στις 20.000. Δεν είναι περίεργο που τα τελευταία τρία χρόνια σε ολόκληρη την Ελλάδα έχει πωληθεί μόλις ένα, ενώ στο σύνολό τους όλα τα ιδιόκτητα αυτοκινούμενα δεν ξεπερνούν τα 650 έως 700. Την ίδια ώρα στη Γερμανία και στην Ιταλία οι πωλήσεις φτάνουν ετησίως τις 20.000 και 30.000! «Στην Ευρώπη πρόκειται για μια τεράστια αγορά. Ο Γερμανός ή ο Ιταλός μπορεί να πάρει πολύ πιο φθηνά ένα αυτοκινούμενο και τις περισσότερες φορές θα έρθει στην Ελλάδα να κάνει διακοπές με αυτό, γιατί θεωρείται η καλύτερη επιλογή. Στην Ελλάδα αντίθετα, αντί να κατατάσσουμε τα αυτοκινούμενα στα οχήματα ειδικού σκοπού, όπως σε όλες τις άλλες χώρες, τα εισάγουμε ως μεγάλου κυβισμού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη φορολογία και τα τέλη τους», λέει ο κ. Ασημακόπουλος. 

spiti-me-rodes0
© Shutterstock

Στα μεταχειρισμένα οι τιμές πέφτουν κάπως (από 18.000 έως 45.000), όμως και πάλι δεν είναι ελκυστικές. Όσον αφορά τις ενοικιάσεις, είναι ελάχιστες και συνήθως «κλείνονται» από ξένους από τα μέσα Μαρτίου. Φέτος, λόγω κορωνοϊού οι ξένοι δεν έκαναν τις συνηθισμένες κρατήσεις, οπότε, όταν Έλληνες άρχισαν να ενδιαφέρονται, κάποιοι πρώτοι τυχεροί τα πρόλαβαν. Οι τιμές ενοικίασης κυμαίνονται από 120 έως 160 ευρώ για τη χαμηλή περίοδο, 140 έως 190 για τη μεσαία και 170 έως 230 για την υψηλή. «Πολύς κόσμος τις θεωρεί υψηλές», λέει ο κ. Παναγούλιας. «Σου λέει, αν είναι να δώσω 160 ευρώ τη βραδιά, γιατί να μην πάω σε ένα ξενοδοχείο. Και αυτό δείχνει ότι δεν έχει την κουλτούρα του αυτοκινούμενου, και είναι λογικό – η χρήση τους επιτράπηκε πολύ πρόσφατα. Το αυτοκινούμενο δεν το επιλέγει κανείς γιατί είναι οικονομικό (αν και μπορεί να γίνει), αλλά για τον εντελώς διαφορετικό τρόπο διακοπών. Δεν είναι συγκρίσιμο με ένα ξενοδοχείο, είναι μια άλλη φιλοσοφία. Ανοίγεις την πόρτα σου και πέφτεις στη θάλασσα. Το πας όπου θες, κάνεις road trips με στάσεις όπου σου αρέσει, μέσα στη φύση, με όλες τις ανέσεις. Δεν μιλάμε απλώς για τουαλέτα, ντους και κουζίνα. Mπορείς με wi-fi να ανάψεις το air condition από την παραλία, για να το βρεις δροσερό. Επίσης χωράει αρκετά άτομα –τουλάχιστον τέσσερα και άνετα έως έξι– κι έτσι μπορεί να γίνει και οικονομικό». 

spiti-me-rodes2
© Maydays/ Getty Images/ Ideal Image

Restart μέσω κορωνοϊού

Με αυτές τις συνθήκες στην ελληνική αγορά, υπάρχει μέλλον; «Εμείς νομίζαμε ότι καταστράφηκε η σεζόν μας με τον κορωνοϊό, οι ξένοι εξαφανίστηκαν, δεν έγιναν κρατήσεις. Όμως τελικά ο ίδιος ο κορωνοϊός ήταν η αφορμή για να ενδιαφερθούν και να το ψάξουν οι Έλληνες, με τους οποίους έως τώρα δεν δουλεύαμε καθόλου», λέει ο κ. Παναγούλιας. «Οι πρώτοι που έφυγαν τον Ιούνιο επιστρέφουν ενθουσιασμένοι, νιώθουν τη διαφορά αυτών των διακοπών, θέλουν να ξαναπάνε. Θέλω να ελπίζω ότι η γνωριμία του κόσμου με το αυτοκινούμενο θα ωθήσει και την πολιτεία να κάνει κάποια βήματα για να γίνει προσιτό». ■