Τα σαράντα χρόνια που συμπληρώθηκαν (πέρυσι) από τον θάνατο του Χίτσκοκ ήταν απλώς η αφορμή, όπως αναφέρει ο Βασίλης Κεχαγιάς στον πρόλογο της έκδοσης που φέρει το όνομα του Βρετανού σκηνοθέτη. Όχι πως χρειαζόταν καμία αφορμή· ένα βιβλίο για τον Χίτσκοκ δεν είναι ποτέ ανεπίκαιρο, όπως ακριβώς και η αγάπη για το σινεμά. Η έκδοση αποτελείται από ένα άθροισμα κειμένων από μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, μέσα από τα οποία προσεγγίζεται το σύνολο της χιτσκοκικής κληρονομιάς. Πληροφορίες, απόψεις, αναλύσεις, παραλειπόμενα – τα κείμενα δεν λειτουργούν μόνο «ακαδημαϊκά», αλλά και ως πρόσκληση γνωριμίας με ένα σινεμά που (δεν) παλιώνει.
Το ξεκίνησα από τη μέση – ο Χίτσκοκ μού αρέσει πολύ (όσο κι αν με τα προπολεμικά του λίγο δυσκολεύομαι), αλλά έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στον Σιωπηλό μάρτυρα, οπότε κατ’ αρχάς διάβασα το επ’ αυτού σχόλιο του Ηλία Φραγκούλη, ο οποίος εύστοχα παρατηρεί πως στο συγκεκριμένο φιλμ ο θεατής «χειραγωγείται σαδιστικά από τον σκηνοθέτη, ανήμπορος να συμμετάσχει στη δράση του φιλμ, ανίκανος να αλλάξει κάτι στα δρώμενα, να φωνάξει, να προειδοποιήσει. […] Ο θεατής είναι άχρηστος κι ανεύθυνος. Ικανός μονάχα να απολαμβάνει. Δίχως συνέπειες». Ιδανικό, ε;
Επιστρέφω στον πρόλογο του κ. Κεχαγιά, προέδρου της ΠΕΚΚ, ο οποίος (δικαίως) υπερασπίζεται την ύπαρξη μιας τέτοιας έκδοσης: «Η χυλώδης ομοιομορφία του διαδικτύου –ειδολογική και ιδεολογική– ζητάει την επιστράτευση της φιλτραρισμένης άποψης, που θα απαιτήσει τον οβολό αλλά και την κρίση του αναγνώστη». Αμήν.
ΙΝFO
Το βιβλίο Άλφρεντ Χίτσκοκ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οξύ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
«Μεταφράζουμε για να διαβάζουμε βαθύτερα», γράφει ο Δημήτρης Καλοκύρης, που εδώ μεταφέρει τις τρεις γνωστές τραγωδίες του Θηβαϊκού Κύκλου του Σοφοκλή, δημιουργώντας ένα οικείο περιβάλλον και ένα πλαίσιο συνομιλίας με τη σύγχρονη ποιητική παράδοση (εκδ. Πατάκη).
ΜΠΟΥΚΕΡ
Γραμμένο στα γαλλικά, αλλά με τον ρυθμό μιας σενεγαλέζικης διαλέκτου, το μυθιστόρημα του Νταβίντ Νιόπ για τους Αφρικανούς που πολέμησαν στον Α΄ Παγκόσμιο, Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα (εκδ. Πόλις), κέρδισε το φετινό Διεθνές Μπούκερ. Ένας θρίαμβος της γλώσσας, πέραν όλων των άλλων.
ΝΟΝ FICTION
Μια πολυετής έρευνα του Αμερικανού δημοσιογράφου Πάτρικ Ράβεν Κιφ γύρω από την εποχή των Ταραχών στη Βόρεια Ιρλανδία κατέληξε στο πληθωρικό, μη μυθοπλαστικό θρίλερ Μην πεις λέξη (εκδ. Μεταίχμιο). Αφετηρία η απαγωγή-εξαφάνιση μιας μητέρας δέκα παιδιών το 1972.