ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Στέφανος Δημουλάς: Ο Προμηθέας στον 21ο αιώνα

Ο νεαρός χορευτής και χορογράφος αφήνει στην άκρη τη διεθνή του καριέρα, για να συστήσει στο ελληνικό κοινό τη δική του εκδοχή στον γνωστό μύθο.

stefanos-dimoylas-o-promitheas-ston-21o-aiona-561488176

Πριν από δύο χρόνια μάθαμε το όνομα του Στέφανου Δημουλά χάρη στο βρετανικό Attitude, το διάσημο LGBTQ περιοδικό που τον φωτογράφισε παρέα με τον πατέρα του για το εξώφυλλο του επετειακού του τεύχους, με αφορμή τα 50 χρόνια από την εξέγερση του Στόουνγουολ − εμβληματικής στιγμής του κινήματος για τα δικαιώματα της γκέι κοινότητας. Σε μια τρυφερή πόζα, πατέρας και γιος έστειλαν από κοινού ένα μήνυμα αποδοχής και αγάπης προς πάσα κατεύθυνση. «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ακτιβιστή για τα γκέι δικαιώματα, όμως θεωρώ χρέος μου να μιλώ ανοιχτά για τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα. Με τα μέσα που διαθέτω, δίνω τη δική μου μικρή μάχη για περισσότερη ορατότητα».

Μεγαλώνοντας στον Βόλο, «μια μικρή πόλη σε μια μικρή χώρα», όπως λέει, είχε το θάρρος από πολύ μικρός να υποστηρίξει τις επιλογές του, είτε αυτές είχαν να κάνουν με τη σεξουαλικότητά του είτε με το να πάει κόντρα στο στερεότυπο που θέλει ένα αγόρι να αδιαφορεί για τον κλασικό χορό. «Στην Ελλάδα έχουμε τη λογική τού “θα βγάζεις τόσα χρήματα, θα ζεις σε αυτό το σπίτι, θα κάνεις αυτή τη δουλειά, θα φοράς αυτά τα ρούχα, θα σπουδάζεις σε αυτό το πανεπιστήμιο, θα ερωτεύεσαι αυτό το φύλο”. Πήρα την απόφαση να διεκδικήσω τα δικά μου εδάφη, να αντιδράσω στα στεγανά και να βρω τη δική μου χώρα».

Μετά το σχολείο, έφυγε για τη Σκωτία, κυνηγώντας το όνειρό του να γίνει χορευτής. Αποφοίτησε από το Royal Conservatoire of Scotland, έπειτα μετακόμισε στο Λονδίνο, χορογράφησε τρεις όπερες, πρωταγωνίστησε σε διεθνείς παραγωγές, εμφανίστηκε στο Sadlers Wells Theatre, πήρε μέρος σε μια διαφήμιση με την Κέιτ Μος και σε ένα ντοκιμαντέρ για το National Geographic, χόρεψε στο βιντεοκλίπ του Remember me της Τζένιφερ Χάντσον και μοιράστηκε την ίδια σκηνή με τον Πλάθιντο Ντομίνγκο στην Τραβιάτα, που ανέβηκε στη Βασιλική  Όπερα του Λονδίνου στο Covent Garden.

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Σε λίγες μέρες επιστρέφει στη γενέτειρά του για να παρουσιάσει στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος το Titan Prometheus, την πρώτη του παραγωγή στην Ελλάδα σε δική του δραματουργία, σκηνοθεσία και χορογραφία, βασισμένη στον Προμηθέα του Αισχύλου. «Από παιδί με γοήτευαν η αρχαιότητα, η μυθολογία, οι συμβολισμοί των αρχαίων κειμένων. Όταν διάβασα πρώτη φορά τον Προμηθέα, με συνεπήρε η ιδέα της βαθιάς πίστης στον εαυτό του, της μάχης που δίνει για τα ιδανικά του». Στην παράσταση, της οποίας την πρωτότυπη μουσική υπογράφει ο Ερμής Γεραγίδης, οι χαρακτήρες δοκιμάζονται από την εξουσία και τα κοινωνικά στερεότυπα και ανακαλύπτουν τις δυνάμεις τους σε χορευτικούς κόσμους. «Ακολουθώ την αφηγηματική δομή του Αισχύλου, ενσωματώνω όμως και δικές μου θεματικές, καταστάσεις που με απασχολούν και συντροφεύουν τους προβληματισμούς μου, όπως η ομοφυλοφιλία, η ενδυνάμωση των γυναικών, η ισότητα των φύλων, η έμφυλη βία και ο φυλετικός ρατσισμός».

Πρόσφατα ίδρυσε τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Culture Select, με στόχο την εξασφάλιση επιχορηγήσεων για τη δημιουργία παραγωγών, αλλά και την πραγματοποίηση ενός mentorship project για όσους ασχολούνται με τις παραστατικές τέχνες. «Από τη μία θα ήθελα να δoθούν ευκαιρίες για δουλειά σε ανθρώπους των τεχνών και από την άλλη, μέσω του προγράμματος, να βρουν τα νέα παιδιά τον άνθρωπο εκείνο που θα τα κατευθύνει και θα τους δώσει πολύτιμες επαγγελματικές συμβουλές». 

Τον εαυτό του στο μέλλον τον φαντάζεται μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας, δύο διαφορετικές πόλεις που, όπως λέει, τον εξελίσσουν δημιουργικά με διαφορετικό τρόπο η καθεμία. «Η μία τροφοδοτεί την άλλη μέσα μου. Το Λονδίνο μού δίνει γνώση και ανεκτίμητη εμπειρία και η Ελλάδα τις αξιοποιεί. Αυτός ο συνδυασμός με ενεργοποιεί δημιουργικά και θα ήθελα να τον κρατήσω».

Info:
Titan Prometheus Παρασκευή 10 & Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος (λίγα χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης του Βόλου). Στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός – Πρόγραμμα 2021 του Υπουργείου Πολιτισμού.