Το φαινόμενο Fortnite

4' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Καταλαβαίνει κανείς ότι κάτι εξελίσσεται σε παγκόσμιο φαινόμενο όταν η σελίδα μιας καθημερινής εκπομπής, όπως το βρετανικό «This Morning», ποστάρει ερώτηση προς τους γονείς αν τα παιδιά τους είναι εθισμένα στο βιντεοπαιχνίδι Fortnite και λαμβάνει, μέσα σε λίγες ώρες, πάνω από 60.000 σχόλια και απαντήσεις. Το video game της Epic Games, που λανσαρίστηκε πέρυσι τον Σεπτέμβριο, έκλεισε έναν χρόνο, και σε αυτό το διάστημα έχει καταφέρει να κλέψει τις καρδιές, το μυαλό και τον ελεύθερο χρόνο εκατομμυρίων παιδιών, εφήβων, αλλά και μεγαλυτέρων, και να αναδειχθεί στη νέα παγκόσμια μανία. Oι New York Times και ο Guardian την παρομοιάζουν με την Beatlemania, επαγγελματίες παίκτες κερδίζουν δισεκατομμύρια από το streaming των παιχνιδιών τους στο Youtube, σχολές χορού διδάσκουν τις χορευτικές κινήσεις των άβαταρ, γονείς από όλο τον κόσμο συρρέουν σε διαδικτυακές ομάδες υποστήριξης, ανήσυχοι για τον πιθανό εθισμό των παιδιών τους, ενώ κι εσείς αυτή τη στιγμή, αν έχετε παιδιά ηλικίας μεταξύ 7 και 18 ετών, πιθανότατα κουνάτε με κατανόηση το κεφάλι…

Την πρώτη γεύση την πήρα πριν από το καλοκαίρι, όταν σε επίσκεψη στα ανίψια μου δυσκολεύτηκα περισσότερο από κάθε άλλη φορά να επικοινωνήσω πάνω από τα μεγάλα ακουστικά που φορούσαν και εξαιτίας της πρωτοφανούς προσήλωσης που έδειχναν στην οθόνη, όπου εκτυλισσόταν ένα παιχνίδι επιβίωσης, βίαιο, αλλά ταυτόχρονα πολύχρωμο και ελαφρώς καρτουνίστικο. Το άβαταρ του εννιάχρονου ανιψιού μου πυροβολούσε και σκότωνε φυσικά εχθρούς, όμως δεν υπήρχαν αίματα ή γλαφυρή βία. Ποιο ήταν το παιχνίδι; Εκατό παίκτες είχαν πέσει σε ένα νησί από ένα ιπτάμενο λεωφορείο και μάχονταν ο ένας τον άλλο μέχρι να μείνει μόνο ένας ζωντανός. Σύντομα, μια καταιγίδα τούς περιόριζε σε μια μικρότερη περιοχή, όπου έπρεπε να σκοτώσουν ή να σκοτωθούν. Στην πορεία αναζητούσαν προμήθειες, όπλα και οικοδομικά υλικά, προκειμένου να επιβιώσουν. 

Εν πλήρει εξαρτύσει

Καθ’ όλη τη διάρκεια, ο ανιψιός μου, εν πλήρει εξαρτύσει (ακουστικά, μικρόφωνο, τζόιστικ), μιλούσε με φίλους που έπαιζαν παράλληλα στα σπίτια τους, δημιουργώντας μια παράξενη εικόνα κάποιου που μοιάζει «wired in» –με τον τρόπο που απομονώνονται από το περιβάλλον οι προγραμματιστές που γράφουν κώδικα–, ενώ ταυτόχρονα έβγαζε ξαφνικές, ακατανόητες κραυγές και έκανε συζητήσεις με αόρατους συνομιλητές. Το πιο παράξενο, όμως, με αυτό το παιχνίδι ήταν άλλο… Όταν τελείωνε και ήθελες να ξαναπαίξεις, έπρεπε να περιμένεις να μαζευτούν άλλοι 99 παίκτες και, αν δεν προλάβαινες αυτό το γκρουπ, έπρεπε να περιμένεις να συγκεντρωθεί επόμενο, γεγονός που συχνά δημιουργούσε το εξής φαινόμενο: ο ανιψιός μου στην προκειμένη περίπτωση –και οι παίκτες– περνούσε αρκετή ώρα όχι μόνο παίζοντας, αλλά και περιμένοντας να παίξει. Γυρνοβολώντας –ψηφιακά– σε κάτι σαν αεροδρόμιο, πυροβολώντας άσκοπα, δοκιμάζοντας χορευτικές κινήσεις (ή αλλιώς victory emotes), σαν ηθοποιός που κάνει βόλτες στα παρασκήνια προβάροντας τα λόγια του. 

 

Το φαινόμενο Fortnite-1

Ο Νίντζα, ή κατά κόσμον Τάιλερ Μπλέβινς, είναι ο μεγαλύτερος σταρ-παίκτης του Fortnite. Ο 26χρονος gamer ισχυρίζεται ότι βγάζει πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια τον μήνα, στριμάροντας και προσθέτοντας σχολιασμό στα παιχνίδια του. © Jason Henry/The New York Times

 

Δωρεάν, αλλά με τεράστια κέρδη…

Ο ανιψιός μου, φυσικά, δεν είναι ο μόνος. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, το Fortnite έχει 125 εκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως (βάσει των downloads), ενώ τον Αύγουστο του 2018 υπήρχαν 80 εκατομμύρια ενεργοί παίκτες. Παρότι το «κατέβασμά» του είναι δωρεάν και μπορεί να παιχτεί σε όλες τις πλατφόρμες, τους υπολογιστές και τα smartphones (στοιχεία που έπαιξαν ρόλο στην επιτυχία του), έχει αποφέρει το 2018 πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια κέρδη και θεωρείται επισήμως το πιο δημοφιλές βιντεοπαιχνίδι του κόσμου. Από πού έρχονται τα έσοδα; Από τις εντός εφαρμογής αγορές, στην προκειμένη περίπτωση τα skins, δηλαδή τις εμφανίσεις των άβαταρ, που επιτρέπουν στον παίκτη να μεταμορφώνει το άβατάρ του σε διαφορετικές προσωπικότητες. Για κάποιον λόγο οι Fortniters –μια τεράστια φυλή πλέον που αποτελείται όχι μόνο από τους συνήθεις gamers, αλλά και από ένα ευρύτατο κοινό, μεγάλο ποσοστό του οποίου είναι κορίτσια– δίνουν τεράστια σημασία στα skins, αλλά και στα emotes –τις χορευτικές κινήσεις που λέγαμε–, οι οποίες έχουν αρχίσει να εμφανίζονται παντού. Ποπ σταρ τα χρησιμοποιούν στα λάιβ τους, ποδοσφαιριστές πανηγυρίζουν με αυτά, σχολές χορού τα διδάσκουν σε πιτσιρίκια. 

Την ίδια ώρα, το Fortnite είναι και το βιντεοπαιχνίδι που παρακολουθείται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο. Τι εννοώ: πολλοί παίκτες, κυρίως επαγγελματίες, στριμάρουν τα παιχνίδια τους, δηλαδή την ώρα που παίζουν αναμεταδίδουν στα κανάλια τους στο Youtube ή σε άλλες πλατφόρμες, για να παρακολουθούν το παιχνίδι τους άλλοι. Μέχρι τον Μάρτιο είχαν συμπληρωθεί 3 δισεκατομμύρια views στα εκατομμύρια τέτοιων streams που είχαν ανεβάσει παίκτες. «Το Fortnite δημιούργησε ένα είδος παγκόσμιου “ουφάδικου”», λέει η συντάκτρια του περιοδικού Kill Screen, Τζάσμιν Γουόρεν, στους New York Times. «Αντί κάποια παιδιά να κοιτάνε πάνω από τον ώμο των μεγαλύτερων αδερφών τους, τώρα εκατομμύρια άνθρωποι παρακολουθούν το παιχνίδι κάποιου παίκτη στο Youtube και αυτός γίνεται πλούσιος». Γεγονός που μας πάει κατευθείαν στον Νίντζα…

Ο Νίντζα, ή κατά κόσμον Τάιλερ Μπλέβινς, είναι ο μεγαλύτερος σταρ-παίκτης του Fortnite. Ο 26χρονος gamer ισχυρίζεται ότι βγάζει πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια τον μήνα στριμάροντας και προσθέτοντας σχολιασμό στα παιχνίδια του. Το κανάλι του στο Youtube έχει 10 εκατομμύρια συνδρομητές. Τον Απρίλιο ήταν ο Νο 1 στον κόσμο σε social interactions – δείκτης που μετράει τα λάικ, τα views, τα σχόλια και τις κοινοποιήσεις. Ο Κριστιάνο Ρονάλντο ήταν στο νούμερο 2… Ο Μπλέβινς στριμάρει περίπου 10-14 ώρες την ημέρα(!) και πλέον θεωρείται ο μεγαλύτερος entertainer της Αμερικής.

Έτσι εξηγείται το παράπονο του ανιψιού μου στη μητέρα του, η οποία του θέτει όρια στις ώρες που θα παίζει και του απαγορεύει να φτιάξει δικό του κανάλι στο Youtube, παρότι και η ίδια αναγνωρίζει ότι η ικανότητά του στο Fortnite του προσέδωσε αυτοπεποίθηση, τον έκανε δημοφιλή ακόμα και στους φίλους του μεγαλύτερου αδερφού του και τον βοήθησε να αμβλύνει την ντροπαλοσύνη του στις παρέες και την εσωστρέφειά του. «Αν με άφηνες να κάνω κανάλι», της λέει, «μπορεί να ήμασταν πλούσιοι»…  ■

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή