ΠΟΛΗ

Re-think Athens, κάθε μέρα και πιο κοντά

22s2pol2
22s2pol2--2
22s2pol3

Το ταξίδι που άνοιξε τον Μάρτιο του 2012 με την ανακοίνωση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού από το Ιδρυμα Ωνάση και συνεχίστηκε τον Φεβρουάριο του 2013, όταν μάθαμε τον νικητή του (το ολλανδικό γραφείο Okra), ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες στη Στοά Αρσάκη, όπου εκτίθενται οι οριστικές μελέτες του σχεδίου που θα επηρεάσει καταλυτικά το κέντρο της Αθήνας για τις επόμενες δεκαετίες. Από τα 19 καταστήματα της στοάς που φιλοξενούν θεματικές ενότητες της κεφαλαιώδους παρέμβασης ξεκινάει αυτή τη φορά μια διαφορετική πορεία, με στόχο την υλοποίηση του πρότζεκτ. Η δημοπράτηση αναμένεται μέσα στους επόμενους δύο μήνες έτσι ώστε να ξέρουμε την εργοληπτική εταιρεία που θα μειοδοτήσει και να γίνει εφικτή η έναρξη των εργασιών μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Οι βασικοί άξονες της παρέμβασης είναι γνωστοί: οι οδοί Πανεπιστημίου και Πατησίων (μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο) μετατρέπονται σε πράσινους δρόμους για μεικτή κυκλοφορία πεζών, ποδηλάτων, του τραμ, των ταξί και των οχημάτων τροφοδοσίας. Ανασχεδιάζονται οι πλατείες Ομονοίας και Δικαιοσύνης. Επεκτείνεται το τραμ από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου. Δημιουργείται ποδηλατόδρομος από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας. Κατασκευάζονται υπόγειοι ταμιευτήρες βρόχινου νερού, για την ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων και τη δημιουργία επαρκούς αποθέματος για την άρδευση του πρασίνου της περιοχής και τον καθαρισμό του δημόσιου χώρου. Φυτεύονται 800 νέα δέντρα. Το σχέδιο υπόσχεται ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση, καθώς παντού στον κόσμο παρόμοιες αστικές αναπλάσεις τόνωσαν την τοπική οικονομία.

Παρεξηγήσεις

Εχει χυθεί πολύ μελάνι για τη σκοπιμότητα και, κυρίως, την αποτελεσματικότητα του προγράμματος ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας, που μάθαμε να αποκαλούμε με την ξενόγλωσση ονομασία του: Re-think Athens. Οπως κάθε μεγάλη παρέμβαση που διαταράσσει τα ισχύοντα στο κέντρο της πρωτεύουσας, ήταν φυσικό να προκαλέσει μια ιδιαίτερα ζωηρή συζήτηση, που, ωστόσο, μέχρις ενός βαθμού, στηρίχθηκε σε παρεξηγήσεις. Ενα πολύ καλό παράδειγμα είναι η αρχική εντύπωση περί πλήρους πεζοδρόμησης της οδού Πανεπιστημίου. Ομως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί. Οπως έχει γράψει στην «Κ» ο καθηγητής Παναγιώτης Τουρνικιώτης, επιστημονικός σύμβουλος του προγράμματος, «στην Πανεπιστημίου ειδικά, θα υπάρχουν τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας: δύο για τραμ, μία για ταξί και εξυπηρέτηση καταστημάτων και ο ποδηλατόδρομος. Η Πανεπιστημίου θα είναι οδός μεικτής κυκλοφορίας, φιλική στους πεζούς, που δεν θα περπατούν, ωστόσο, αμέριμνοι γιατί αλλιώς θα τους πατήσει αργά ή γρήγορα το τραμ, το ποδήλατο που τρέχει γρήγορα, το ταξί που πάει στο θέατρο ή ένα τουριστικό λεωφορείο».

Ανησυχία έχει δημιουργήσει η νέα κυκλοφοριακή πραγματικότητα στην καρδιά του κέντρου της Αθήνας. Από την εταιρεία «Αττικό Μετρό» διαβεβαιώνουν ότι όλες οι συγκοινωνιακές μελέτες δείχνουν πως η κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας θα ισορροπήσει σε επίπεδα «καλύτερα από τα σημερινά, ακόμη και στην περιφέρεια της παρέμβασης».