Τόμας Ράχελ: Σπουδές σημαίνει και εργασία

Τόμας Ράχελ: Σπουδές σημαίνει και εργασία

7' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μιλάει με τη συνεργάτιδά του, ρωτάει τη διερμηνέα εάν είναι άνετα στο τραπέζι, χαζεύει τα κάδρα του εστιατορίου. Μου μιλάει για την Ελληνίδα γυναίκα του – «γνωριστήκαμε στην Βόννη». Απαντά στο τηλέφωνο – «είναι η κόρη μου, δίνει εξετάσεις, και ξέρετε πως είναι, όλη η οικογένεια έχει άγχος». Τον ρωτώ για το «μάτι» που φορά στο χέρι. «Είναι δώρο από τη γυναίκα μου. Λέγεται ότι φέρνει τύχη και προστατεύει. Ακόμη και στην πολιτική το χρειάζεται κάποιος», απαντά γελώντας. Ο Τόμας Ράχελ, ομοσπονδιακός κοινοβουλευτικός υφυπουργός Παιδείας και Eρευνας της Γερμανίας, βρέθηκε στην Ελλάδα για να συζητήσει με τον Eλληνα υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη καθώς και κοινωνικούς εταίρους για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ευπροσήγορος, γελαστός, άνετος, είναι πλέον –όχι μόνο λόγω της συζύγου του, αλλά μετά και τη συνεργασία του με τις ελληνικές κυβερνήσεις για θέματα του τομέα του από το 2005 και μετά– πολύ εξοικειωμένος με την ελληνική πραγματικότητα. «Εχω πολλούς φίλους Ελληνες», λέει με νόημα. 

– Πρόσφατα, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε ότι η μόρφωση είναι αυταξία και άρα και οι πανεπιστημιακές σπουδές. 

– Η μόρφωση από μόνη της είναι μία αξία. Το ζητούμενο είναι ο πολίτης με τις σπουδές του να παίρνει ικανοποίηση, να βρει τη θέση του στην κοινωνία και να μπορεί να θρέψει την οικογένειά του. Σημαντικό, λοιπόν, για μένα είναι όλοι οι δρόμοι που έχει μπροστά του ένας νέος να είναι ελκυστικοί –και η ακαδημαϊκή εκπαίδευση και η επαγγελματική- ώστε να μπορεί να επιλέξει ελεύθερα. 

– Τι απαιτείται για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα;

– Κατ’ αρχάς αλλαγή νοοτροπίας. Πολλές ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν συνηθίσει στη σκέψη ότι θα αναλάβουν να εξειδικεύσουν το δικό τους προσωπικό με βάση τις δικές τους ανάγκες, και μέσω αυτού να μπορέσουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. 

– Πώς λειτουργεί το μοντέλο της διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης στη Γερμανία;

– Στη διττή επαγγελματική εκπαίδευση οι επιχειρήσεις, τα συνδικάτα και τα επιμελητήρια διαμορφώνουν το περιεχόμενο των σπουδών, ένα μέρος των οποίων γίνεται σε σχολή και το άλλο στην επιχείρηση. Tο κράτος δημιουργεί μόνο το πλαίσιο, ενώ οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν υποχρεώσεις έναντι των εκπαιδευόμενων και κατανοούν τη σημασία να προσφέρουν σοβαρή εκπαίδευση από την οποία θα επωφεληθούν και οι ίδιες. 

Μέσα από τη συνεργασία επιχειρήσεων – συνδικάτων – επιμελητηρίων μπορούμε να κατανοήσουμε ποια είναι τα επαγγέλματα και οι ειδικότητες που θα χρειαστεί η αγορά και να διαμορφώσουμε το πρόγραμμα σπουδών. Ενδεικτική είναι η νέα ειδικότητα του «μηχατρονικού», ένας συνδυασμός μηχανικού και ηλεκτρονικού. 

– Γιατί ολοκληρώνεται το Mendi;

– Το πρόγραμμα Mendi στον τουρισμό που χρηματοδοτήθηκε με 1,7 εκατ. από το γερμανικό υπουργείο Παιδείας είχε εξαιρετικά αποτελέσματα. Μετείχαν 180 Ελληνες νέοι και το 90% βρήκε σταθερή δουλειά. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται φέτος, αλλά είναι ζήτημα της ελληνικής κυβέρνησης να συνεχιστεί. Επίσης, υπάρχει το πρόγραμμα VETnet, που εκπονήθηκε από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο με στόχο την εισαγωγή πρότυπων προγραμμάτων τεχνικών επαγγελμάτων στη διττή εκπαίδευση, και το πρόγραμμα Graeducation, που αφορά την εκπαίδευση στον κλάδο των «πράσινων επαγγελμάτων». Συνολικά 16 χώρες από όλον τον κόσμο –Κίνα, Μεξικό, ΗΠΑ, Ισραήλ, Ιταλία κ.ά.– έχουν απευθυνθεί στη Γερμανία και έχουν ζητήσει συμβουλές και υποστήριξη στην εφαρμογή του μοντέλου της διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης.

– Στην Ελλάδα το 70% των αποφοίτων Γυμνασίου επιλέγει Γενικό Λύκειο και το 30% Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ). Ποια είναι τα αντίστοιχα ποσοστά στη Γερμανία;

– Περίπου το 50% επιλέγει δρόμο που θα τον οδηγήσει σε ΑΕΙ και το 50% επιλέγει επαγγελματική εκπαίδευση. Βέβαια, αυτή η αναλογία δεν αποτελεί κατ’ ανάγκη πρότυπο για μία άλλη χώρα. Καθοριστικός παράγοντας είναι τι χρειάζεται η αγορά εργασίας.

– Ωστόσο, παρατηρείται στην Ελλάδα να παράγουμε στρατιές επιστημόνων που, λόγω της ανεργίας στον κλάδο τους, αναγκάζονται να μεταναστεύσουν για δουλειά. Για παράδειγμα, οι γιατροί, πολλοί εκ των οποίων έρχονται στη Γερμανία. Είναι λογικό μία χώρα να εκπαιδεύει επιστήμονες που στο τέλος θα χάσει; Δεν απαιτείται στρατηγική έρευνα εκ μέρους του κράτους;

– Απολύτως, θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει γνώση των βασικών αναγκών της αγοράς εργασίας. Ηδη, βέβαια, έχουν εκπονηθεί μελέτες που δείχνουν τους κλάδους που θα έχουν τις περισσότερες ανάγκες στο μέλλον, όπως τα logistics, ο τουρισμός, οι κατασκευές, η ενέργεια, η γεωργία. Το know-how για την αξιοποίηση των μελετών ανήκει στους θεσμούς και στους φορείς της χώρας σας. Το ποια θα είναι η αναλογία των παιδιών που θα κατευθυνθούν στο πανεπιστήμιο ή σε επαγγελματικές σπουδές θα πρέπει να διαμορφωθεί και με βάση τις ανάγκες. Πάντως, το ότι οι έξι στις δέκα επιχειρήσεις αναφέρουν δυσκολίες στην εξεύρεση εξειδικευμένου προσωπικού, είναι ενδεικτικό μιας στρέβλωσης. 

Τόμας Ράχελ: Σπουδές σημαίνει και εργασία-1
«Η αναλογία των παιδιών που θα κατευθυνθούν σε ΑΕΙ ή σε επαγγελματικές σπουδές, θα πρέπει να διαμορφωθεί και με βάση τις ανάγκες», λέει ο κ. Ράχελ.

Πρέπει να αγωνιζόμαστε όλοι για το κοινό καλό της Ευρώπης

«Αυτοί που φέρουν την πολιτική ευθύνη και στην Ελλάδα και στη Γερμανία αλλά και ευρύτερα στην Ευρώπη, καλούνται να προωθούν τις αλλαγές, τις μεταρρυθμίσεις στην κοινωνία. Ολα εξελίσσονται. Βέβαια, παρατηρούμε ότι οι λαϊκιστικές δυνάμεις ενισχύονται και προσπαθούν να διατηρήσουν τα πράγματα ως έχουν. Σκοπός μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας προκειμένου να μη χάσουμε όλα αυτά που για εμάς είναι σημαντικά. Είναι καιρός για τους δημοκρατικούς πολίτες να αγωνιστούν για τη δημοκρατία και την ελευθερία στην Ευρώπη. Αυτό είναι καθήκον της δικής μας γενιάς. Το ζητούμενο είναι να αγωνιζόμαστε όλοι για το κοινό καλό της Ευρώπης, και όχι μόνο να έχουμε άποψη για τους υπολοίπους», παρατηρεί ο κ. Ράχελ, εστιάζοντας στην ανάγκη των μεταρρυθμίσεων και της κοινής προόδου των λαών σε ένα κόσμο που κλυδωνίζεται από την άνοδο του λαϊκισμού και του εθνικισμού. 

Οταν η κουβέντα μας έρχεται στη «σιδηρά κυρία» της σύγχρονης γερμανικής πολιτικής σκηνής, ο κ. Ράχελ είναι απόλυτα πειστικός: «H Αγκελα Μέρκελ είναι μία άριστα πληροφορημένη πολιτικός. Διαθέτει μια ιδιαίτερα καλή σωματική και ψυχική κράση, και εκτός αυτού έχει έναν σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Κάτι που συμμερίζομαι. Αυτό καταφέρνει να το περνά στην πολιτική της, παρά το γεγονός ότι είναι αντιμέτωπη με αντίθετες τάσεις μέσα στην ίδια τη χώρα».

Ο κ. Ράχελ εκλέγεται από το 1994 στη γερμανική Βουλή με το κόμμα των Χριστιανοδημοκρατών (CDU), ενώ είναι ο αρχαιότερος κοινοβουλευτικός υφυπουργός της ομοσπονδιακής κυβέρνησης από το 2005. Μάλιστα, κατέχει πάντα τα χαρτοφυλάκια της Παιδείας και της Ερευνας. Βέβαια, όπως παρατηρεί ο ίδιος ο κ. Ράχελ, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είχε τη μεγαλύτερη θητεία σε υπουργική θέση, του τσάρου της οικονομίας. 

Μπουτάρης, Πικραμμένος

Από τη δωδεκαετή τριβή του με την ελληνική πολιτική σκηνή ξεχωρίζει δύο πρόσωπα. «Ο Γιάννης Μπουτάρης είναι εντυπωσιακή προσωπικότητα. Τον έχω συναντήσει στη Θεσσαλονίκη», λέει για τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης. «Είναι ανεξάρτητος, νομίζω και λόγω της εμπειρίας του που έχει από τη ζωή. Λόγω της ανεξαρτησίας και της ευθύτητάς του, απολαμβάνει την αποδοχή προσώπων από άλλα κόμματα. Είναι ένας δραστήριος δήμαρχος», προσθέτει. 

Ο Παναγιώτης Πικραμμένος –διετέλεσε υπηρεσιακός πρωθυπουργός της Ελλάδας από τις 16 Μαΐου 2012 έως τις 20 Ιουνίου 2012, και προηγούμενα πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας– είναι επίσης μία προσωπικότητα που ο κ. Ράχελ ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα δημόσια πρόσωπα που συνάντησε στην Ελλάδα, από το 2012 και μετά. Οπως τονίζει ο Γερμανός αξιωματούχος, «ο κ. Πικραμμένος σε μία κρίσιμη στιγμή για τη χώρα, ανέλαβε πρωθυπουργός και υπηρέτησε άξια τα καθήκοντά του».

Σε λίγες ημέρες θα ξεκινήσει με τη οικογένειά του διακοπές στην Ελλάδα. «Κάνουμε διακοπές πάντα τον Αύγουστο, όταν κάνουν διακοπές και οι Ελληνες. Οταν το πλοίο βγαίνει από το λιμάνι, τότε ξεχνώ το κινητό μου τηλέφωνο και ξεκινά η ελεύθερη ζωή. Βεβαίως, αν ρωτούσατε τη γυναίκα μου για το κινητό τηλέφωνο, θα σας απαντούσε ότι λέω ψέματα…».

Η συνάντηση

Γευματίσαμε στο εστιατόριο «Agora Select» στο κέντρο της Αθήνας (Κων/νου Βεντήρη 9), καθώς ο κ. Ράχελ είχε προηγουμένως συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη. Μαζί με τον ίδιο στο γεύμα παρευρέθησαν o σύμβουλος Εργασίας, Υγείας και Κοινωνικών Υποθέσεων της γερμανικής πρεσβείας στην Ελλάδα Αντρέας Κέρμπαχ και η εκπρόσωπος του γραφείου Τύπου Γκίζελα Πετροπούλου. Η παρουσία καρπουζιού σε σαλάτες του μενού εκείνης της ημέρας αποδείχθηκε ιδιαίτερα δελεαστική. Ετσι, επιλέξαμε τρεις απλές σαλάτες με καρπούζι, λαχανικά, φέτα, κινόα και βινεγκρέτ μελιού. Σαλάτα με φρούτα, εποχής βέβαια, επέλεξε και ο κ. Ράχελ. Συνοδεύσαμε το φαγητό με κόκκινο κρασί και δύο κόκα-κόλες. Η εξυπηρέτηση ήταν υποδειγματική και ο λογαριασμός στα 66 ευρώ.

Ο διάλογος

«Το πιο δυνατό σημείο της Γερμανίας είναι ο διάλογος και, μέσω αυτού, η συναίνεση που επιτυγχάνεται ανάμεσα στα συνδικάτα, στις επιχειρήσεις και στους πολιτικούς. Κατά τη διάρκεια της κρίσης οι τρεις πλευρές κατάφεραν να καταλήξουν σε συναίνεση για τους τρόπους με τους οποίους θα διατηρούνταν οι θέσεις εργασίας. Αυτό το ζήλεψαν και οι Κινέζοι, διότι μας βοήθησε να διατηρήσουμε τη βιομηχανική μας βάση. Οι κοινωνικοί εταίροι έχουν μεν διαφορετικά συμφέροντα, και διακριτό ρόλο, όμως δεν είναι εχθροί» λέει ο κ. Ράχελ, υπονοώντας την τελείως αντίθετη κατάσταση στην Ελλάδα. «Ενδεικτικά, για τη διττή εκπαίδευση, παρά τις όποιες αρχικές ενστάσεις, όλες οι πλευρές έχουν διαπιστώσει τα οφέλη της» λέει, και τονίζει: «Αν μπορούσε να υπάρξει στην Ελλάδα ένας τρόπος που οι αλλαγές να είχαν τη συναίνεση των κοινωνικών εταίρων χωρίς στεγανά, θα ήταν προς όφελος της χώρας».

Oι σταθμοί του

 1962

Γεννήθηκε στο Ντίρεν της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας.

1992

Magister Artium στις Πολιτικές Επιστήμες, στην Ιστορία και στο Συνταγματικό Δίκαιο στο Πανεπιστήμιο της Βόννης.

1994

Μέλος της Ομοσπονδιακής Κάτω Βουλής, εκλογική περιφέρεια Ντίρεν.

1996

Γνωρίζει τη μετέπειτα σύζυγό του, Λία. Εχουν μαζί μια κόρη.

1998

Τομεάρχης Παιδείας και Ερευνας της κοινοβουλευτικής ομάδας CDU/CSU (έως το 2005).

2002

Απονομή του Τιμίου Σταυρού του Ευαγγελιστού Μάρκου Β΄ Τάξεως από τον Μακαριώτατο κ.κ. Πέτρο Ζ΄, Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής.

2003

Ομοσπονδιακός πρόεδρος του Κύκλου Εργασίας της Ευαγγελικής Εκκλησίας (EAK) CDU/CSU.

2005

Κοινοβουλευτικός υφυπουργός στο ομοσπονδιακό υπουργείο Παιδείας και Ερευνας.

2015

Mέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας (EKD).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή