ΑΠΟΨΕΙΣ

Γιώργος Κουμεντάκης: H Λυρική του φωτός

Την προσεχή Τρίτη, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, θα πέσει η αυλαία άλλης μιας σεζόν για την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Ο άτυχος έρωτας της «Κυρίας με τις καμέλιες» για τον Αλφρέντο Ζερμόν, όπως τον εμπνεύστηκε και τον μελοποίησε ο Τζουζέπε Βέρντι στην «Τραβιάτα», θα ζωντανέψει σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης θα είναι εκεί. Πιθανότατα θα παρακολουθήσει την παράσταση από τα παρασκήνια, όπως συνήθως κάνει. Και θα έχει κάθε λόγο να αισθάνεται ικανοποιημένος. Γιατί ο δικός του «έρωτας» για έναν από τους μεγαλύτερους πολιτισμικούς φορείς της χώρας, κάθε άλλο παρά άτυχος είναι. Από το 2017, που πήρε στα χέρια του το τιμόνι της ως καλλιτεχνικός διευθυντής, το έργο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι εντυπωσιακό. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: έγιναν 35 παραγωγές όπερας και 48 συναυλίες, τις οποίες παρακολούθησαν 400.000 θεατές στο ΚΠΙΣΝ και 80.000 στο Ηρώδειο.

Το 2020 η ΕΛΣ θα συμπληρώσει τα 80 χρόνια της και θα τιμήσει την ιστορία της με «νεανική ορμή και πρωτόγνωρο πάθος»: με τέσσερις παγκόσμιες πρεμιέρες, επτά νέες παραγωγές όπερας και δύο μπαλέτου, με συναυλίες και περφόρμανς. Δίπλα της θα έχει σπουδαίους δημιουργούς, όπως τον σκηνοθέτη και διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Ολιβιέ Πι, την πολυσχιδή Μαρίνα Αμπράμοβιτς, τη σταρ της όπερας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, τον διεθνή Ελληνα σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο. Η δημιουργία ενός τέτοιου προγράμματος δεν ήταν εύκολη. Θα έπρεπε να αποτελεί case study όχι μόνο για άλλους καλλιτεχνικούς οργανισμούς, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα.

Εχω ακούσει να αποκαλούν τον Γιώργο Κουμεντάκη ισορροπιστή. Το εκλαμβάνω ως προτέρημα, όχι ως αδυναμία. Δεν είναι εύκολο να ισορροπήσεις, αποφεύγοντας τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του Δημοσίου, αλλά μην υποκύπτοντας, την ίδια ώρα, σε πιθανή χειραγώγηση του ιδιωτικού τομέα (ειδικά όταν αυτός δείχνει τόση γενναιοδωρία). Κάποιοι του καταλογίζουν ότι «δεν σπάει αυγά». Αναφέρονται σε θέματα που ίσως μπήκαν… κάτω από το χαλί: όπως το να αποκατασταθούν αδικίες στις διανομές (με τις οποίες δεν ασχολείται ο ίδιος), να λυθούν μερικά προβλήματα με τη χορωδία και την ορχήστρα, να αρθεί ο αποκλεισμός πιο έμπειρων μαέστρων που παραμερίστηκαν για να δοκιμαστούν νέοι. Είμαι σίγουρη ότι θα διευθετηθούν και αυτά, με καλή διάθεση από όλες τις πλευρές.

Το έχει πει, άλλωστε, ο ίδιος στην «Κ»: «Είμαστε όλοι κρίκοι στην αλυσίδα της δημιουργίας. Αν κάποιος δεν λειτουργήσει σωστά, ολόκληρο το οικοδόμημα θα καταρρεύσει». Αυτό το οικοδόμημα έχει γερές βάσεις. Η ΕΛΣ θα συνεχίσει να μας ξαφνιάζει ευχάριστα. Θα συνεχίσει τις διαδρομές της στο φως.