ΑΠΟΨΕΙΣ

Πότε θα ξαναμπούμε στο μετρό;

Η ιστορία έχει ως εξής: τον Φεβρουάριο του 2020 αποφάσισα να «ξεκουράσω» το αυτοκίνητό μου αγοράζοντας μια ετήσια κάρτα του ΟΑΣΑ για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ηταν ένα προσωπικό μέσο πίεσης έτσι ώστε να επιστρέψω σε μια ρουτίνα τακτικότερης χρήσης των μέσων μεταφοράς. Το ποσό (κοντά στα 300 ευρώ) μου φαινόταν παραπάνω από τίμιο, έτσι αποφάσισα το μεγάλο βήμα. Φόρτισα για πρώτη φορά την κάρτα μου την 1η Μαρτίου του 2020. Η συνέχεια είναι σε όλους γνωστή.

Στο διάστημα που ίσχυε η κάρτα (Μάρτιος 2020 – Φεβρουάριος 2021) ήταν ζήτημα να μπήκα στο μετρό 10 φορές, όλες το περασμένο καλοκαίρι. Πλήρωσα, δηλαδή, περίπου 30 ευρώ το εισιτήριο. 

Αλλά το θέμα δεν είναι φυσικά μια προσωπική «ατυχία». Αναρωτιέμαι πότε θα ξαναμπούμε στο μετρό και στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς. Από το καλοκαίρι η Αθήνα και για τα επόμενα αρκετά χρόνια ξαναγίνεται ένα απέραντο εργοτάξιο εξαιτίας των εργασιών κατασκευής της γραμμής 4. Αρχικά θα καταληφθούν πλατείες (Κυψέλης, Εξαρχείων, Κολωνακίου κ.ά.), οδοστρώματα (όπως τμήμα της Ακαδημίας), πάρκα (π.χ. Ριζάρη, δίπλα στον υπάρχοντα σταθμό του «Ευαγγελισμού»), ενώ σχεδόν ταυτόχρονα θα αρχίσουν και έργα αστικής ανάπλασης του Δήμου Αθηναίων σε νευραλγικές αρτηρίες της πόλης (πλατεία Συντάγματος, Ερμού, Πανεπιστημίου). Γενικώς θα δυσκολέψουν τα πράγματα (και το κυκλοφοριακό). Η Αθήνα θα θυμίζει ξανά την περίοδο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε περισσότερη ανάγκη από ασφαλή και αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν τα πράγματα με τον εμβολιασμό πάνε καλά, ο κόσμος σιγά σιγά θα θελήσει να επιστρέψει στο μετρό και στα λεωφορεία. Αρκεί να βρει μια κατάσταση καλύτερη από αυτή που άφησε. Εικόνες που δεν έκαναν καμία εντύπωση πριν από την πανδημία (π.χ. ένα ασφυκτικά γεμάτο βαγόνι) λειτουργούν σήμερα ως ιδιαιτέρως αποτρεπτικές. Η πύκνωση των δρομολογίων του μετρό στις ώρες αιχμής θεωρείται εκ των ουκ άνευ, αλλά η μεγάλη μάχη θα δοθεί στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ. Δεν ξέρω αν τα νέα οχήματα που βλέπουμε αυτή την εποχή να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας είναι αρκετά. Σήμερα τα ΜΜΜ τα χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο άνθρωποι που δεν έχουν εναλλακτικές επιλογές. Το ζητούμενο είναι να επιστρέψουν αυτοί που με τον κορωνοϊό χρησιμοποίησαν τα Ι.Χ. τους. Αν δεν επιστρέψουν, οι δρόμοι θα γίνουν αβίωτοι και ο ΟΑΣΑ θα χρεοκοπήσει.