ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο κομματικός σχολικός βιβλιοπόλεμος

Μιλώντας για το εγχειρίδιο του Θεόδωρου Παπαγγελή «Η Ρώμη και ο κόσμος της», ο αείμνηστος Δημήτρης Μαρωνίτης χρησιμοποίησε έναν… παράδοξο επιθετικό προσδιορισμό: «απρόβλεπτο»! «Το απρόβλεπτο εγχειρίδιο συμπληρώνει το ελληνικό μερίδιο της αρχαιογνωσίας, για πρώτη φορά στη νεοελληνική εκπαίδευση, με το ρωμαϊκό. Δείχνει με ερεθιστικό τρόπο τις συμπτώσεις και τις αποκλίσεις των δύο μερών του κλασικού ανθρωπισμού, κυρίως σε θέματα πολιτικής και πολιτισμού. Τέλος, με απολύτως εξακριβωμένες πληροφορίες, αντλημένες από δυσεύρετες συχνά πηγές, ο συντάκτης του εγχειριδίου κατορθώνει μια γοητευτική μυθοπλασία του ρωμαϊκού κόσμου και πολιτισμού, όπου ευρηματικότητα, χιούμορ και φαντασία συμπληρώνονται αμοιβαίως», ήταν η συνοπτική περιγραφή του Μαρωνίτη για το βιβλίο που συντάχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση», το 2001.

Το εγχειρίδιο βέβαια, μετά και την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος έως το 2004, έπαψε να χρησιμοποιείται επισήμως στα σχολεία. Αλλωστε επρόκειτο να λειτουργήσει ως συνοδό βιβλίο του βασικού. Εκπαιδευτικοί ωστόσο συνεχίζουν να το αξιοποιούν, ως συνοδευτικό του βασικού βιβλίου, καθώς τα παιδιά το βρίσκουν ιδιαιτέρως γοητευτικό. Ενας λόγος είναι ότι το εγχειρίδιο δεν περιέχει παράθεση κειμένων, αλλά με αφηγηματική μορφή παρουσιάζει τον ρωμαϊκό κόσμο και επιτρέπει στους μαθητές να ανασυστήσουν το ιστορικό παζλ των χρόνων της αρχαιότητας, να κατανοήσουν ότι ο ελληνικός πολιτισμός συνυπήρχε με τον ρωμαϊκό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ν.Δ. κονταροχτυπήθηκαν, ιδεολογικοπολιτικά, για την Κοινωνιολογία και τα Λατινικά. Ο τέως υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αντικατέστησε το 2018 τα Λατινικά με την Κοινωνιολογία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και η νυν υπουργός τα επανέφερε. Ωστόσο η Κοινωνιολογία διδάχθηκε χωρίς βιβλίο. Η νυν υπουργός Νίκη Κεραμέως είχε τη δυνατότητα να προετοιμάσει επαρκώς την επιστροφή των Λατινικών, αφού είχε συμπεριληφθεί στο προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. Δεν το έκανε. Επέλεξε απλώς να επαναφέρει το παλιό μέτριο βιβλίο και να προκηρύξει νέο μέσω ΕΣΠΑ. Πότε θα φτάσει στους μαθητές; Σε μία διετία το νωρίτερο. Αντίστοιχα παραδείγματα πολλά…

Τι μένει από τον μόνιμο ιδεολογικό πόλεμο των κομμάτων στο αναλυτικό πρόγραμμα δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου; Κλείσιμο ματιού σε ένα κομματικό ακροατήριο, κονδύλια που σπαταλώνται, αλλά από εκπαιδευτική ουσία… ψίχουλα.