ΑΠΟΨΕΙΣ

Αντιεμβολιαστές της ημετέρας Παιδείας

Για να πούμε και των αντιεμβολιαστών το δίκιο, είναι άτιμο πράγμα η βιολογία. Ακόμη κι αν διδαχθεί καλά –κάτι που είναι σπάνιο στα ελληνικά σχολεία– μπορεί να μπερδέψει τους απλοϊκούς, όπως τα παιδιά. Και από την Ιστορία ξέρουμε πως ό,τι είναι ακατανόητο γίνεται μυθολογικό· οι Ελληνες έβαλαν τους κεραυνούς στο χέρι του Δία, οι Αιγύπτιοι έκαναν τον ήλιο θεό Ρα κ.λπ.

Συνεπώς, οι θεωρητικοί του αντιεμβολιασμού έχουν πλεονέκτημα έδρας. Είναι άλλο πράγμα να παρουσιάζεις τον κόσμο ως ένα υπέροχο σχέδιο κάποιου πάνσοφου όντος (κι αν κάποιο παιδί ρωτήσει «γιατί τότε υπάρχουν ιοί που σκοτώνουν;», του απαντούν «άγνωστοι αι βουλαί του Kυρίου») κι άλλο να προσπαθείς να του εξηγήσεις με αλληλεπιδράσεις των DNA, RNA, πρωτεϊνών κ.ά. Ακόμη και η αποστήθιση –το μόνο που κάνει θαυμάσια το ελληνικό σχολείο– είναι δυσκολότερη. Εύκολα απομνημονεύει κάποιος μια αλληλουχία ονομάτων «Αβραάμ εγέννησε τον Ισαάκ, Ισαάκ δε εγέννησε τον Ιακώβ…» κι άλλο να σπάει τη γλώσσα του για να πει «δεοξυριβονουκλεϊκό οξύ». 

Είναι εύκολο να θυμάται κάποιος ότι την πέμπτη ημέρα «είπεν ο Θεός· “να βγάλουν τα ύδατα των θαλασσών ψάρια και ερπετά και πτηνά, τα οποία θα πετούν εις την ατμόσφαιραν μεταξύ του ουρανίου θόλου και της γης”. Και έγινεν έτσι», και δύσκολα κατανοεί τις πολύπλοκες διαδικασίες της εξέλιξης. Να σημειώσουμε δε ότι η Βίβλος βρίσκεται σε κάθε δωμάτιο ξενοδοχείου, ενώ η «Καταγωγή των ειδών» του Κάρολου Δαρβίνου είναι καταχωνιασμένη στα κάτω ράφια των βιβλιοπωλείων. Επιπλέον, τα θρησκευτικά τα ζούμε μέσα από την κούνια μας, τη βιολογία πρέπει να κοπιάσουμε να τη μάθουμε.
Τι κάνει λοιπόν η ελληνική Πολιτεία για να καλύψει τα γνωστικά ελλείμματα των νέων ή να εξισορροπήσει τις διδαχές; Μήπως δίνει βάρος στη βιολογία, ώστε οι μετέπειτα πολίτες να κατανοούν τα βασικά μιας πανδημίας; Στο Γυμνάσιο, εβδομαδιαίως  συνολικά στις τρεις τάξεις, οι μαθητές έχουν 6 ώρες θρησκευτικά και 3 ώρες βιολογία· στο Λύκειο 5 ώρες θρησκευτικά και 4 ώρες βιολογία. Αν προσθέσουμε και τις έξι ώρες θρησκευτικών στο δημοτικό, το σκορ διαμορφώνεται 17-7 εις βάρος της δύσκολης βιολογίας.

Φυσικά δεν εννοούμε ότι τα θρησκευτικά στο σχολείο παράγουν αντιεμβολιαστές. Πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν παράγει ικανό αριθμό αντισωμάτων για την καταπολέμηση του μυθολογικού παραλογισμού που είναι εύκολος και γι’ αυτόν τον λόγο διάχυτος στην κοινωνία. Τα παιδιά, που δεν μαθαίνουν τα βασικά των κυττάρων, καλούνται ως ενήλικες να κατανοήσουν πώς λειτουργούν οι ιοί. Δεν μαθαίνουν τίποτε για την εξέλιξη (είναι το τελευταίο κεφάλαιο στο σχολικό βιβλίο και όπως είναι «φυσικό» ποτέ δεν προλαβαίνουν να το διδαχθούν) και πρέπει να καταλάβουν τις μεταλλάξεις.

Ας ελπίσουμε ότι τώρα που τα λατινικά γίνονται υποχρεωτικό μάθημα θα βελτιωθούν κάπως τα πράγματα…