Σβήστε τον μαυροπίνακα

1' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα παραμένει σε τέλμα επί δεκαετίες. Σε έρευνα του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop) στα μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης πάνω από τους μισούς Ελληνες γονείς (53%) δήλωσαν ότι έχουν «αρνητική εικόνα» μεταξύ των μαθητών 16 έως 18 ετών, δηλαδή των παιδιών στα οποία απευθύνεται. Μια εξήγηση για τη δυσπιστία δίνει η άποψη ότι οι μαθητές με χαμηλότερες βαθμολογίες κατευθύνονται προς την επαγγελματική εκπαίδευση. Το 84% των Ελλήνων αυτό το πιστεύει, έναντι του 75% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Βεβαίως, αυτό έχει μεγάλη δόση αλήθειας, καθώς στην Ελλάδα θεωρείται ότι εάν κάποιος «παίρνει» τα γράμματα, πρέπει απαραιτήτως να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο, ενώ οι υπόλοιποι πρέπει να αναζητήσουν διαφυγή στην επαγγελματική εκπαίδευση.

Τα στερεότυπα τροφοδοτούνται από την πολιτική πραγματικότητα. Επί δεκαετίες οι υπουργοί Παιδείας έχουν ξεχάσει τα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ). Φώναζαν, κραύγαζαν οι καθηγητές και τα γεγονότα. Στην Ελλάδα υπάρχουν περί τα 410 ΕΠΑΛ με 14.000 εκπαιδευτικούς και 108.118 μαθητές το σχολικό έτος 2020-21. Μαθητές πολύ χαμηλού εκπαιδευτικού επιπέδου –συνήθως μαθητές με απολυτήριο γυμνασίου με βαθμό 12-13– συγκροτούν ένα υποβαθμισμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον, συμμορίες εξωσχολικών που απειλούν και εκβιάζουν μέσα στα ΕΠΑΛ, καταλήψεις που ξεκινούν από τα ΕΠΑΛ και καταλήγουν σε τεράστιες καταστροφές σε σχολεία, εκφοβισμοί, εκτεταμένη παραβατικότητα, διείσδυση στα σχολεία αυτά ακραίων ομάδων. Και οι γονείς μαθητών γενικών λυκείων (ΓΕΛ) από κοντά να εκμεταλλεύονται τα παράθυρα του νόμου εις βάρος των μαθητών ενός κατά το κοινώς λεγόμενο κατώτερου θεού. Μιλώ για τους γονείς παιδιών ΓΕΛ οι οποίοι, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ αύξησε τις θέσεις στα ΑΕΙ που δίνονταν στους υποψηφίους από τα ΕΠΑΛ, έγραψαν τα παιδιά τους σε ΕΠΑΛ για να διεκδικήσουν ευκολότερα θέση στην Ιατρική και στη Νομική.

Μόνο η κορυφή του παγόβουνου των προβλημάτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης αναδείχθηκε μετά το σοκαριστικό περιστατικό ξυλοδαρμού μαθήτριας επαγγελματικού λυκείου στην Αττική από καθηγητή της μέσα στην τάξη. Ως αντίποινα οι μαθητές κατέστρεψαν το αμάξι του εκπαιδευτικού. Γεγονότα που δοκιμάζουν στην πράξη την αξιοπιστία των διακηρύξεων –από τον Ιούλιο του 2019– του υπ. Παιδείας για αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή