Είναι το κακό οδικό δίκτυο; Είναι. Είναι τα όρια ταχύτητας που σε κάποιες πόλεις παραμένουν υψηλά; Είναι. Είναι ο προβληματικός σε πολλά σημεία φωτισμός; Είναι. Είναι οι στενοί δρόμοι και ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός Ι.Χ. σ’ αυτούς; Είναι. Είναι η ελλιπής αστυνόμευση, τα μειωμένα μπλόκα της τροχαίας; Είναι. Ολα όσα αναφέρουμε και ενδεχομένως αρκετά ακόμη που έχουν να κάνουν με τους ελληνικούς δρόμους, τις υποδομές, τον έλεγχο, είναι αιτίες που χάνονται άνθρωποι στον δρόμο. Η βασική αιτία όμως είναι μία: η νοοτροπία του Ελληνα οδηγού. Πατάει γκάζι, κάνει επικίνδυνους ελιγμούς, παραβιάζει κόκκινα και στοπ, πίνει αλκοόλ και πιάνει το τιμόνι και πολλά ακόμη.
Ας δούμε ορισμένους αριθμούς. Tη δεκαετία της οικονομικής κρίσης τα τροχαία μειώθηκαν πολύ στην Ελλάδα. Είχαμε την καλύτερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με το ποσοστό μείωσης να φτάνει το 54% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Είμαστε όμως ακόμη ψηλά σε απώλειες ανθρώπων στην άσφαλτο. Η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Μεταφορών και Ασφάλειας για το 2022 αναφέρει για την Ελλάδα 58 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, τη στιγμή που σε άλλες χώρες έχουμε: 21 στη Νορβηγία, 22 στη Σουηδία, 26 στη Δανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο, 28 στην Ελβετία, 31 στην Ιρλανδία, 33 στη Γερμανία.
Μόνον κατά τους δέκα μήνες (Ιανουάριο – Οκτώβριο) του 2023, 518 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα. Και το τριήμερο 23-25 Δεκεμβρίου, σε 95 τροχαία σε όλη τη χώρα σκοτώθηκαν 10 άνθρωποι, οι περισσότεροι νέοι. Είναι τραγικό. Αν θέλουμε όμως να μιλάμε με ειλικρίνεια πρέπει να παραδεχθούμε ότι η ρίζα του προβλήματος βρίσκεται στην κακή συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών, στην ανευθυνότητα, στον τσαμπουκά στην οδήγηση, στην αδιαφορία για τους κανόνες. Ρίξτε μια ματιά στους δρόμους, παρατηρήστε τους οδηγούς. Οι μισοί είτε θα μιλάνε στο κινητό είτε θα στέλνουν μήνυμα, μπορεί και να σερφάρουν στο smart phone.
Κινούμαι στην πόλη με μηχανή. Καθημερινά βρίσκομαι αντιμέτωπη με οδηγούς που η προσοχή τους στον δρόμο είναι μειωμένη – ακόμη κι όταν μιλάει κανείς με ανοιχτή ακρόαση διασπάται η προσοχή του, τονίζουν οι ειδικοί. Ξεκινάω στο πράσινο φανάρι με καθυστέρηση γιατί η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη δεν είναι σπάνια στους ελληνικούς δρόμους. Αντιθέτως, είναι πολύ συχνή. Σε σηματοδότη της περιφέρειας βόρειου τομέα Αθηνών τοποθέτησαν πιλοτικά μια κάμερα. Κατέγραψε 25 παραβιάσεις του κόκκινου την ώρα. Σταματάω σε στενά, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει στοπ. Δεν εμπιστεύομαι ότι ο άλλος θα δει ή θα σεβαστεί το δικό του στοπ.
Στο ναρκοπέδιο των ελληνικών δρόμων οδηγώ «αμυνόμενη».