ΑΠΟΨΕΙΣ

Τάσος Κουράκης, ο Κουρέας της Λογοτεχνίας

Μόνο έκπληξη δεν προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκε η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, Τάσου Κουράκη, να περιορίσει σε μία, από δύο, τις ώρες διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου, ώστε να χωρέσει στο πρόγραμμα και το μάθημα της Ιστορίας Κοινωνικών Επιστημών.

Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) αντέδρασε με οξύτητα, λέγοντας ότι είναι απαράδεκτη η δικαιολογία του υπουργείου «ότι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου πρέπει να αποκτήσουν κριτική συνείδηση επί των καίριων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα». Η ΠΕΦ δηλώνει, επίσης, ότι «το μάθημα της Λογοτεχνίας είναι ο κατεξοχήν αγωγός κοινωνικής συνείδησης, καίριου και πολυποίκιλου προβληματισμού για τα ανθρώπινα». Επίσης, η Ενωση σε δραματικούς τόνους κάνει λόγο για «αλόγιστη λεηλασία των φιλολογικών ωρών» και επικρίνει τον κ. Κουράκη, διότι «επιφέρει δεύτερο ισχυρότατο πλήγμα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μετά τον σχεδιασμό της εξαίρεσής του από την εξέταση των υποψηφίων για τα ΑΕΙ». Και διαμαρτύρεται, επειδή «δεν υπήρξε από πλευράς υπουργείου καμιά επικοινωνία με την επιστημονική μας ένωση, πριν από την πρωτοφανή αυτή απόφαση, ενώ, αντίθετα, δεν συνέβη το ίδιο με την Ενωση Κοινωνιολόγων».

Παρότι δεν υπάρχει επίσημη αντίδραση της Ενωσης Κοινωνιολόγων, είναι δεδομένο ότι τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση με την απόφαση Κουράκη, ο οποίος μάλλον τώρα θα πρέπει να διαπίστωσε την… γκάφα του. Ποια είναι αυτή; Μπορεί να κερδίζει ψήφους των κοινωνιολόγων –αφού τους δίνει ώρα στη Γ΄ Λυκείου και άρα κάποιες θεσούλες στο σχολείο–, αλλά δυσαρεστεί τη μεγάλη μερίδα των φιλολόγων…

Η ουσία της απόφασης Κουράκη είναι να γίνει διευθέτηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων, ώστε να χωρέσουν όλες οι ειδικότητες καθηγητών. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, υπάρχουν τα μονόωρα μαθήματα στα αναλυτικά προγράμματα των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου, έστω κι αν προσφέρουν ελάχιστα στους μαθητές. Ετσι, γνωρίζοντας τα περί διευθέτησης, ουδείς διαμαρτύρεται για την ύπαρξη μονόωρων –τελευταία απόδειξη η ΠΕΦ που δεν αφιέρωσε μία αράδα σε αυτή την πτυχή της απόφασης Κουράκη. Το μόνο που ενδιαφέρει τις ενώσεις καθηγητών είναι να διδάσκεται το μάθημά τους μπόλικες ώρες την εβδομάδα, και να εξετάζεται στις πανελλαδικές εξετάσεις, για να έχουν δουλειά οι καθηγητές σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.

Αυτή, όμως, είναι και η κατάντια του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι ενώσεις καθηγητών και οι υπουργοί αποφασίζουν (υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά ο κ. Κουράκης μάλλον δεν περιλαμβάνεται μεταξύ αυτών) για να προωθήσουν τα καλά και συμφέροντα –συντεχνιακά των εκπαιδευτικών, μικροκομματικά για τους υπουργούς. «Η εκπαίδευση από τη Μεταπολίτευση και μετά είναι ένα πεδίο ασκήσεως δημαγωγίας» είπε, σε μια μεστή ομιλία στη Βουλή, ο βουλευτής Ιωαννίνων, Κώστας Τασούλας. Φωνή βοώντος. Κατά τα λοιπά, όλοι διακηρύττουν ότι βασικό τους μέλημα είναι ένα καλό δημόσιο σχολείο!