Αυτό που ξεχώρισε στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης αυτή τη φορά ήταν χωρίς αμφιβολία το αμερικανικό περίπτερο – όχι τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και αν αυτές εντυπωσίασαν λόγω των μεγάλων ονομάτων ή των καινοτόμων προϊόντων που παρουσίαζαν, όσο η κεντρική σκηνή με τις εκδηλώσεις και τις ομιλίες που φιλοξένησε. Οι Θεσσαλονικείς που έχουν ζήσει από κοντά την ιστορία της έκθεσης αναπολούν ακόμη την αίγλη άλλων εποχών, όταν όλη η πόλη ένιωθε ότι συμμετείχε στη διοργάνωση. Την ίδια στιγμή, όμως, αναγνωρίζουν τους περιορισμούς που έχει πλέον, την εποχή της παγκόσμιας αγοράς του Διαδικτύου, μια περιφερειακή εμπορική έκθεση που απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Η έμφαση του αμερικανικού περιπτέρου στην καινοτομία και στην εφαρμογή της στην οικονομία προτείνει ένα άλλο παράδειγμα: αντί μιας εμποροπανήγυρης χωρίς στόχευση και συνοχή, τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης «αγοράς», όπου ο κόσμος της οικονομίας συναντά την κοινωνία.
Είναι ένα νέο μοντέλο, το οποίο προσφέρει έναν δημόσιο χώρο για έμπνευση, μετάδοση της γνώσης καθώς και μια πολύτιμη ευκαιρία για τη διασύνδεση της πόλης με την παραγωγή. Το αμερικανικό περίπτερο δημιούργησε αυτόν τον χώρο, καθώς έδωσε την ευκαιρία στις επιχειρήσεις που φιλοξένησε να γνωρίσουν το μεγαλύτερο κεφάλαιο της Ελλάδας: το ανθρώπινο δυναμικό της. Μάλιστα, αυτή τη φορά αξιοποίησε και η ελληνική πολιτεία την ευκαιρία και οργάνωσε ένα περίπτερο με αντίστοιχο θέμα και λογική, αυτό της «Ψηφιακής Ελλάδας». Το περίπτερο έδωσε την ευκαιρία στους επισκέπτες να εκτιμήσουν τον πολλά υποσχόμενο τομέα της ελληνικής οικονομίας – μεταξύ τους και στους Αμερικανούς εκθέτες. Σε μια συζήτηση με τους τελευταίους στην προαναφερθείσα σκηνή, ήταν σαφές ότι οι εντυπώσεις τους ξεπέρασαν κατά πολύ τις προσδοκίες τους. Μάλιστα, αρκετοί ήταν οι εκθέτες που τόνισαν ότι με αυτή την αφορμή έβαλαν τη Θεσσαλονίκη στον χάρτη. Οχι μόνον είχαν υπερβεί τις αρχικές επιφυλάξεις που είχαν για τη συμμετοχή τους, αλλά ζητούσαν το αμερικανικό περίπτερο να γίνει μόνιμο! Κι αν αυτό δεν είναι εφικτό, καθώς η φετινή διοργάνωση απασχόλησε σχεδόν το σύνολο της αμερικανικής πρεσβείας και του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου επί αρκετούς μήνες, κοινή ήταν η εκτίμηση ότι με την κατάλληλη συνέχεια, το υποτιμημένο στην Ελλάδα «follow up», οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να γίνουν, αν όχι η τιμώμενη, «η προτιμώμενη» χώρα. Αν είναι μια ένδειξη οι ουρές για την είσοδο στο αμερικανικό περίπτερο, αυτές ήταν εντυπωσιακές το περασμένο Σαββατόβραδο. Οι επισκέπτες που περιδιάβαιναν το περίπτερο ήταν σαν να είχαν ξαφνικά βρεθεί στις ΗΠΑ, αφού είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά καινοτομίες που θα συναντούσαν σε ένα ταξίδι τους στη χώρα.
Οσο για την αμερικανική αποστολή, ήταν παντού: από τις τελετές και τις ξεναγήσεις των επισήμων μέχρι τις συζητήσεις με ελληνικά startups και το συνέδριο των Πανεπιστημίων Μακεδονίας και Πειραιά για τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις. Η ΔΕΘ άφησε την αίσθηση πως οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται για την περιοχή. Είναι ένα μήνυμα που θέλει να περάσει ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρεϊ Πάιατ, ότι «οι Αμερικανοί επέστρεψαν» επενδυτικά αλλά κυρίως στρατηγικά. Αυτό είναι σίγουρα η επιδίωξή του για τη Θεσσαλονίκη, όπου πρόσφατα ανέλαβε γενικός πρόξενος ο πρώην σύμβουλος εθνικής ασφαλείας του προέδρου Ομπάμα για την Ανατολική Ευρώπη Γκρέγκορι Φλέγκερ. Ηδη έχουν γίνει πολλά βήματα σε αμυντικό και διπλωματικό πεδίο. Η φετινή ΔΕΘ έκανε όμως ένα φιλόδοξο βήμα και στον επενδυτικό τομέα, από τον οποίο η Ελλάδα έχει να κερδίσει απτά οφέλη για την ανάπτυξη και την απασχόληση.