Δέσμη μέτρων για την ανάσχεση των παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό

Δέσμη μέτρων για την ανάσχεση των παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό

Στο τραπέζι η αποφορολόγηση του επιδόματος στόλου, η εναρμόνιση του μισθολογίου των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών με τους ομολόγους τους των Σωμάτων Ασφαλείας και η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος

3' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λίστα μέτρων για την ανάσχεση των παραιτήσεων και την ανάταξη του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και κυρίως του Πολεμικού Ναυτικού όπου το πρόβλημα φαίνεται να είναι πιο έντονο, έχει καταρτίσει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έπειτα από σχετικές εισηγήσεις των Επιτελείων.

Σήμερα, Τρίτη 23 Ιανουαρίου, κατά την επίσημη τελετή παράδοσης – παραλαβής του Αρχηγείου Στόλου, ο Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε σε διορθωτικές κινήσεις που αφορούν στο επίδομα στόλου ώστε να αποδίδει τη «δίκαιη ευγνωμοσύνη» της πατρίδας, όπως είπε χαρακτηριστικά. Τις ανακοινώσεις, μάλιστα, έκανε από το κατάστρωμα της φρεγάτας «ΥΔΡΑ», κίνηση με ιδιαίτερο συμβολισμό καθώς πρόκειται για μία από τις δύο υποψήφιες μονάδες για ανάπτυξη στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και ένα από τα πολεμικά πλοία που απώλεσε μέρος του πληρώματός του εξαιτίας των εθελοντικών αποστρατειών κατά το 2023.

Αποφορολόγηση του επιδόματος στόλου

Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας βρίσκεται σε επικοινωνία με το υπουργείο Οικονομικών για μια σειρά από θέματα που αφορούν στις απολαβές των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, με τις βελτιωτικές ενέργειες του επιδόματος στόλου να βρίσκονται στην κορυφή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η λίστα που επεξεργάζεται το υπουργείο Εθνικής Αμυνας περιλαμβάνει μέτρα οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει η πρόταση που κατέθεσε η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού σχετικά με την αποφορολόγηση του επιδόματος στόλου, της αποζημίωσης δηλαδή που λαμβάνουν τα μάχιμα στελέχη που υπηρετούν στα πλοία. Η εισήγηση του ναυτικού επιτελείου προβλέπει το επίδομα να ανταποκρίνεται στις ευθύνες που έχει κάθε μέλος του πληρώματος, ενώ για κάθε χρόνο υπηρεσίας στη θάλασσα να δίδεται ένα συντάξιμο εξάμηνο.

Δέσμη μέτρων για την ανάσχεση των παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό-1Παράλληλα, εξετάζεται και μια δέσμη μέτρων την οποία προτείνουν οι Κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτή περιλαμβάνει οικονομικά μέτρα, όπως η εναρμόνιση του μισθολογίου των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών με τους ομολόγους τους των Σωμάτων Ασφαλείας, η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων με στρατιωτικές οικίες ή χορήγηση στεγαστικού επιδόματος και η παροχή εκπτώσεων από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. 

Ταυτόχρονα, προκρίνεται και μια σειρά από ενέργειες με στόχο την προσέλκυση νέων στις Ενοπλες Δυνάμεις, όπως η προβολή στα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επισκέψεις μαθητών σε Στρατιωτικές Σχολές, ένταξη της στρατιωτικής καριέρας στον επαγγελματικό προσανατολισμό των σχολείων και ενημερωτικές διαλέξεις σε μαθητές λυκείου.

Το μισθολόγιο του Π.Ν.

Οι παραιτήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό εμφανίζουν αυξητικές τάσεις από την περίοδο της κρίσης μέχρι σήμερα. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της τάξης του 2014, από την οποία έχουν παραμείνει στο Πολεμικό Ναυτικό μόλις 12 μάχιμοι αξιωματικοί και 4 μηχανικοί. Ο βασικός λόγος, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι οι απολαβές.

Οπως φαίνεται στο σχετικό διάγραμμα (αριστερά), ένας σημαιοφόρος, νούμερα 35 έως 31 της λίστας (ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας), δηλαδή αξιωματικός στην αρχή της καριέρας του, αμείβεται με 1.155 ευρώ μεικτά ή λίγο παραπάνω από 800 ευρώ καθαρά. Αντίστοιχα, ένας ανθυποπλοίαρχος, νούμερα 30-24 της λίστας, λαμβάνει κατά μέσο όρο 1.475 ευρώ μεικτά ή 1.000 ευρώ καθαρά. Ενδεικτικό είναι ότι ο κυβερνήτης ενός πολεμικού πλοίου χωρίς το επίδομα τέκνων, δεν ξεπερνά τις 2.000 ευρώ, ενώ ο μισθός του ναυάρχου, νούμερο 1 της λίστας, φτάνει τις 4.200 ευρώ μεικτά και κάτι λιγότερο από 3.000 ευρώ καθαρά, χωρίς φυσικά να υπολογίζονται τα επιδόματα.

«Αναζητείται» πλήρωμα για τις Belharra

Η πιο δύσκολη «εξίσωση» που έχει μπροστά του το ναυτικό επιτελείο δεν είναι το πλήρωμα των εν ενεργεία φρεγατών αλλά των υπερσύγχρονων FDI Belharra που πρόκειται να παραλάβει εντός του 2025. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων, το πλήρωμα της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» πρέπει να μεταβεί στη Γαλλία μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 ώστε να εκπαιδευτεί στο νέο πλοίο και ταυτόχρονα, για λόγους οικονομίας κλίμακος, θα εκπαιδευτεί και το πλήρωμα της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ». Με άλλα λόγια, μέσα στους επόμενους μήνες το Πολεμικό Ναυτικό πρέπει να εξασφαλίσει 240 στελέχη, 120 για κάθε φρεγάτα

«Μαγικές» λύσεις δεν υπάρχουν, όπως επισημαίνουν υψηλόβαθμες πηγές του ναυτικού επιτελείου. Ο παροπλισμός μονάδων, ακόμη και των παλαιότερων φρεγατών τύπου S που δεν βγαίνουν πλέον στη θάλασσα είναι εκτός συζήτησης αφού αντιβαίνει στο δόγμα του Πολεμικού Ναυτικού, σύμφωνα με το οποίο κανένα πλοίο δεν υποστέλλει τη σημαία του αν δεν παραληφθεί το πλοίο που θα το αντικαταστήσει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η λύση που εξετάζει το ΓΕΝ είναι η αναγκαστική υποστελέχωση των παλαιότερων μονάδων, που ούτως ή άλλως διαθέτουν πολύ μικρότερο από το προβλεπόμενο πλήρωμα, ώστε να συγκεντρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός αξιωματικών και υπαξιωματικών για τις νέες μονάδες. Μετακινήσεις αναμένεται να γίνουν και από τα μικρότερα πλοία του Στόλου, όπως οι πυραυλάκατοι και οι κανονιοφόροι, όπου η στελέχωση είναι αρκετά ικανοποιητική. Μόλις το 10% των πληρωμάτων των FDI θα προέλθει από τις παραγωγικές Σχολές, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού και το υπόλοιπο 90% από πλοία που υπηρετούν ήδη στον Στόλο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή