ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ν. Ξυδάκης: «Πολιτισμός όπου υπάρχουν άνθρωποι»

n-xydakis-politismos-opoy-yparchoyn-anthropoi-2067886

Με σύνθημα  την «πολιτιστική άνοιξη» ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης, στην πρώτη του ομιλία χθες το πρωί στη Βουλή, έθεσε τα θεωρητικά θεμέλια της πολιτικής που θα ακολουθήσει. Αποκέντρωση των εργασιών στις περιφερειακές δομές του υπουργείου, νέα εξωστρεφή πολιτική με έμφαση στον σύγχρονο πολιτισμό και την πολιτιστική διπλωματία που θα περιλαμβάνει τη χάραξη μιας εθνικής πολιτικής για την επιστροφή των Μαρμάρων και άλλων αρχαιοτήτων. Επίσης συνέργειες με τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας και δράσεις που θα συμβάλουν στην ενίσχυση της απασχόλησης μέσω της πολιτιστικής δημιουργίας, έργων εκτέλεσης με αυτεπιστασία αλλά και της επιχειρηματικότητας με την ανάπτυξη προγραμμάτων για καινοτόμα προϊόντα πολιτισμού.

«Ο πολιτισμός είναι πυξίδα ζωής και ατμομηχανή ανάπτυξης» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ξυδάκης, υπογραμμίζοντας ότι «ο πολιτισμός δεν κατοικεί μόνο στα όρια των μουσείων και των βιβλιοθηκών. Βλασταίνει και έξω από αυτά. Στις λεωφόρους των μεγαλουπόλεων και στις πλατείες των χωριών. Στον δημόσιο χώρο, στις συναθροίσεις. Παντού όπου υπάρχουν άνθρωποι».

Στις προγραμματικές του δηλώσεις μίλησε για διαφάνεια, αξιοκρατία, σεβασμό της ελεύθερης έκφρασης, για τον δημόσιο χαρακτήρα της πολιτιστικής κληρονομιάς «χωρίς τους μνημονιακούς καταναγκασμούς για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας», τη σύνδεση του πολιτισμού με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Τόνισε πως το υπουργείο Πολιτισμού, χωρίς να ποδηγετεί ή να επιβάλλει ιδέες και δοξασίες, θα υπηρετήσει «τον ελληνικό πολιτισμό, αρχαίο και σύγχρονο, παλαιότερο και νεότερο, λόγιο και λαϊκό, υψηλό και καθημερινό πολιτισμό, χωρίς διακρίσεις, χωρίς ταμπού, ως ένα οργανικό και ζωντανό όλον που διαχέεται διαρκώς στον δημόσιο βίο, διαμορφώνοντας φυσιογνωμία και ήθος, ατομικά και συλλογικά».

Τέσσερις τομείς

Αν ο Οργανισμός που μόλις ξεκίνησε να εφαρμόζεται θα αλλάξει, είναι σημαντικό ότι θα συνεχιστούν τα έργα στην πολιτιστική κληρονομιά (μην ξεχνάμε ότι τέλος του 2015 ολοκληρώνονται εφόσον παρακολουθούνται με συνέπεια). Εκανε επίσης σαφές ότι η νέα πολιτική εστιάζει στη στήριξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας (κάτι που δυστυχώς έμεινε χρόνια στην άκρη), αλλά και στην ανάδειξη νέων τρόπων χρηματοδότησης.

Στόχος είναι να δημιουργηθούν τα υποστηρικτικά πλαίσια «για παραγωγή πολιτιστικού έργου από συλλογικότητες δημιουργών, κυρίως στο πεδίο της σύγχρονης δημιουργίας, αλλά και στην ανάπτυξη καινοτομικών προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς».

Στις προτεραιότητες είναι και η διασύνδεση του πολιτισμού με άλλους τομείς: παιδεία, τουρισμός, ανάπτυξη, εργασία, η συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ειδικότερα το πρόγραμμά του στηρίζεται σε τέσσερις τομείς: πολιτιστική κληρονομιά, σύγχρονος πολιτισμός, απασχόληση, εκπαίδευση. Συνεχίζονται τα έργα που δρομολογήθηκαν από τους προκατόχους του, ενώ θα ακολουθήσουν καινούργια σε απομακρυσμένες περιοχές. Θα δημιουργηθούν διαδρομές πολιτιστικού ενδιαφέροντος συνδέοντας χώρους με βάση την εγγύτητα, αναδεικνύοντάς τους ανά γεωγραφική ενότητα, τονώνοντας τον πολιτιστικό τουρισμό, ενώ θα προχωρήσει στην ολοκλήρωση του έργου του αρχαιολογικού κτηματολογίου (από τα σημαντικότερα που έγιναν στο υπουργείο) και βρίσκεται στο τέλος του.

Στα σχέδια του κ. Ξυδάκη είναι και η ενίσχυση του ΤΑΠΑ με σκοπό την αύξηση των εσόδων του, κάτι στο οποίο θα συμβάλουν καινοτόμα προϊόντα, η ενίσχυση των πωλητηρίων, νέα πωλητέα είδη, κ.ά.

Στον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού και της αποκέντρωσής του ο αν. υπουργός σχεδιάζει την αξιοποίηση μικρής κλίμακας πολιτιστικών χώρων στην περιφέρεια αλλά και σε μεγάλες πόλεις και γειτονιές, στηρίζοντας τη νεανική καλλιτεχνική δημιουργία. Ανέφερε, χωρίς να ανακοινώσει λεπτομέρειες, την υποστήριξη θεσμών (Εθνικό Θέατρο, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Λυρική Σκηνή) και ανακοίνωσε τον σχεδιασμό ειδικής στρατηγικής ώστε ο σύγχρονος πολιτισμός της χώρας να γίνει γνωστός εκτός συνόρων. Αυτά θα υποστηριχθούν με τη θεσμοθέτηση Συμβουλίου Σύγχρονου Πολιτισμού.

Για την ενίσχυση της απασχόλησης το υπουργείο θα συνεργαστεί με την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου, θα δημιουργήσει επίσης συνεργατική πλατφόρμα ενημέρωσης καλλιτεχνών για την προώθηση της απασχόλησης στον χώρο του πολιτισμού, προγράμματα και μονάδες καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και ενίσχυσης ευάλωτων ομάδων εργαζομένων στον πολιτισμό. Συνέργειες δρομολογούνται και με τον αναπληρωτή υπουργό Ερευνας Κ. Φωτάκη, και τη Γενική Γραμματεία Ερευνας, για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων πολιτισμού, ενώ πόροι του νέου ΕΣΠΑ θα διοχετευθούν σε έργα πολιτισμού και δημιουργικής επιχειρηματικότητας.

Η ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών τμημάτων των μουσείων που κατάργησε ο νέος Οργανισμός είναι από τα θετικά της νέας πολιτικής, η εκπόνηση διαπολιτισμικών προγραμμάτων με γειτονικές χώρες για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας καθώς και ο εξορθολογισμός στις εξετάσεις και πιστοποιήσεις των καλλιτεχνικών σχολών (δραματικές, ωδεία, χορού).

«Ξαναπιάνουμε το νήμα από την άνοιξη του ’60, τη “Χαμένη Ανοιξη” του Στρατή Τσίρκα. Φιλοδοξούμε να είμαστε μέρος, όλοι μας, της άνοιξης του 2015. Αυτής που έρχεται», είπε στο τέλος ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού. Βέβαια, κάτι έγινε και τον τελευταίο μισό αιώνα που μεσολάβησε από τότε.