Πρόβλημα και στον ιδιωτικό τομέα

Πρόβλημα και στον ιδιωτικό τομέα

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα προβλήματα στις πληρωμές, δυστυχώς, είναι ένα φαινόμενο που δεν παρατηρείται μόνο στον δημόσιο τομέα, αλλά επεκτείνεται ανησυχητικά και στον ιδιωτικό. Το σκηνικό με γνωστά προϊόντα να απουσιάζουν από ράφια των σούπερ μάρκετ τείνει να επανέλθει, καθώς το τελευταίο διάστημα διογκώνονται οι καθυστερήσεις στις πληρωμές μεταξύ των επιχειρήσεων. Μεγάλες βιομηχανίες, είτε αποφασίζουν -όπως είχαν πράξει και πριν από τρία χρόνια- να σταματήσουν να διαθέτουν τα προϊόντα τους σε ασυνεπείς λιανέμπορους, προκειμένου να μειώσουν την έκθεσή τους στον πιστωτικό κίνδυνο, ενώ πολλές επιχειρήσεις προχωρούν σε διαγραφή μέρους των επισφαλών απαιτήσεων, θεωρώντας ότι πλέον δεν πρόκειται να εισπράξουν ποτέ τα χρήματά τους.

Από την οικονομική έκθεση της Coca-Cola 3Ε Ελλάδος ΑΒΕΕ για τη χρήση του 2014, προκύπτει ότι από συνολικές απαιτήσεις ύψους 160,1 εκατ. ευρώ, τα 51 εκατ. ευρώ αφορούν προβλέψεις για επισφαλείς πελάτες, απαιτήσεις δηλαδή που επί της ουσίας θεωρούνται μη εισπράξιμες. Πρόσφατα δε ο επικεφαλής της Bosch Ελλάδας κ. Ι. Κάπρας ανακοίνωσε ότι τα τελευταία τρία χρόνια η εταιρεία προχώρησε σε διαγραφή επισφαλειών ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το τελευταίο βαρόμετρο συναλλακτικής συμπεριφοράς της εταιρείας ασφάλισης πιστώσεων Atradius το 3,3% κατά μέσο όρο των απαιτήσεων μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα θεωρείται μη εισπράξιμο, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι μόλις 1,2%. Βάσει κάποιων άλλων εκτιμήσεων, το ποσοστό των επισφαλειών που αναγκάζονται κάθε χρόνο να διαγράφουν οι εταιρείες στην Ελλάδα ανέρχεται πλέον στο 10% περίπου των ετήσιων εσόδων τους, φαινόμενο που προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και φυσικά στην απασχόληση.

Για να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τη μη πληρωμή τους οι επιχειρήσεις όχι μόνο δεν προχωρούν σε προσλήψεις, αλλά αναγκάζονται να μειώσουν το προσωπικό τους. Η θέσπιση της κοινοτικής οδηγίας για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης πληρωμών δεν φαίνεται να έχει βελτιώσει σημαντικά το τοπίο, ειδικά καθώς επιτρέπει μεταξύ των επιχειρήσεων να έχουν συμφωνίες με άλλα χρονικά όρια, συμφωνίες, όμως οι οποίες επίσης παραβιάζονται.

Από τα στοιχεία της Atradius προκύπτει ότι το 45% της αξίας των τιμολογίων για τις συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι εκπρόθεσμο, πάνω από τον μέσο όρο στη Δ. Ευρώπη που ανέρχεται σε 40,2%. Η κατάσταση, μάλιστα, στην Ελλάδα έχει επιδεινωθεί τα δύο τελευταία χρόνια, καθώς το ποσοστό των εκπρόθεσμων τιμολογίων αυξήθηκε κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες.

Ο μέσος όρος ημερών πληρωμής στην Ελλάδα προς εγχώριους πελάτες είναι 72 ημέρες, πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της Δ. Ευρώπης (34 ημέρες). Η Ελλάδα κατέχει επίσης την πρωτιά -μαζί με την Ιταλία- σε ό,τι αφορά τις ημέρες καθυστέρησης των πληρωμών μετά τη λήξη του τιμολογίου, που είναι ένας μήνας. Αυτό σημαίνει ότι μια επιχείρηση φτάνει να πληρώνεται 100 ημέρες μετά την έκδοση του τιμολογίου, ενώ βεβαίως δεν λείπουν και εκείνες οι περιπτώσεις που οι πληρωμές καθυστερούν ακόμη και εννέα μήνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή