ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εντονες αντιδράσεις θεσμών σε διατάξεις για την αξιολόγηση

dimosio

Αυξάνονται τα σημεία τριβής μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας στο πεδίο του Δημοσίου. Μετά τις τοποθετήσεις συγγενικών και φιλικών προσώπων μελών της κυβέρνησης ή στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ σε θέσεις του Δημοσίου ή θέσεις μετακλητών, τις έντονες αντιδράσεις της τρόικας προκαλούν τέσσερις διατάξεις του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή και αφορά την αξιολόγηση, αλλά και την επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο. Οι διατάξεις περιέχονται στο κεφάλαιο Ε΄ του νομοσχεδίου, το οποίο αποτέλεσε πεδίο αντιπαράθεσης και στη Βουλή μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, καθώς δεν συμπεριλαμβανόταν στο αρχικό κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση.

Το θέμα των «αποσπάσεων εξπρές» με υπουργική απόφαση από υπουργεία προς εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα και το αντίστροφο έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις, καθώς καταργείται η «δικλίδα ασφαλείας» της κρίσης του υπηρεσιακού συμβουλίου. Μάλιστα, η απόσπαση, όπως επισημαίνεται στο ν/σ, μπορεί να γίνει πριν από την ολοκλήρωση της περιόδου δοκιμαστικής υπηρεσίας του υπαλλήλου. Η δεύτερη διάταξη αφορά το άρθρο 36, σύμφωνα με το οποίο οι εν ενεργεία υπάλληλοι με αίτηση που θα υποβάλλεται έξι μήνες πριν από τη συμπλήρωση 35ετίας, καθώς και του ορίου ηλικίας, μπορούν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους για πέντε ακόμη έτη και μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους ηλικίας τους. Η ρύθμιση αυτή περιλαμβανόταν στο παράλληλο πρόγραμμα και αποσύρθηκε μετά τις αντιδράσεις της τρόικας, ωστόσο επανέρχεται. Το σημείο τριβής αφορά την πρόβλεψη πως οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές με υπουργική απόφαση. Από τη διαδικασία εξαιρούνται οι δικαστικοί υπάλληλοι οι οποίοι μπορούν να παρατείνουν την παραμονή στην υπηρεσία τους για τρία έτη, με όριο το 65ο έτος. Ωστόσο, εν αντιθέσει με τους δημοσίους υπαλλήλους, στην περίπτωσή τους για το δεκτό ή μη της αίτησης αποφαίνεται το υπηρεσιακό συμβούλιο.

Ζήτημα έχει προκύψει επίσης με το άρθρο 40, το οποίο προβλέπει ότι ο χρόνος της διαθεσιμότητας προσμετριέται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη του υπαλλήλου. Η τρόικα φέρεται να είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένη με το εν λόγω άρθρο, καθώς κρίνει ότι θα υπάρξει δημοσιονομικό κόστος, ενώ έρχεται να προστεθεί και στις πρόσφατες επαναπροσλήψεις διαθέσιμων και απολυμένων.

Τέλος, μείζον ζήτημα έχει εγερθεί με το άρθρο 48 που προβλέπει ότι «κατ’ εξαίρεση» επιτρέπεται η παραίτηση (σ.σ. των ΟΤΑ) από ένδικα μέσα κατά πρωτόδικων αποφάσεων, με την οποία διατάσσεται η παραμονή ή η επάνοδος εργαζομένων στην υπηρεσία τους. Το άρθρο αυτό έρχεται να καταργήσει την εγκύκλιο Μητσοτάκη με την οποία καταπολεμήθηκε η «βιομηχανία» των προσωρινών διαταγών και της  έμμεσης  μονιμοποίησης των συμβασιούχων. Με το ίδιο άρθρο αίρεται το αξιόποινο των πράξεων και παύουν οι διώξεις κατά αιρετών για μη άσκηση ένδικων μέσων.