ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καταδιώκοντας διακινητές στα σύνορα

278diakin

Η υπερφορτωμένη μπλε BMW 518 πέρασε μπροστά από το αστυνομικό μπλόκο στη διασταύρωση Καλίνδριας Κιλκίς τα ξημερώματα της 12ης Απριλίου. Ακολούθησε καταδίωξη. Επί 27 χιλιόμετρα το περιπολικό δεν ξεκολλούσε από την ουρά του ύποπτου οχήματος. Ο οδηγός προσπαθούσε να ξεφύγει με επικίνδυνους ελιγμούς, κινούμενος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς να κόψει ταχύτητα. Απέφυγε μια σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο. Ωσπου, στη βόρεια πλευρά του οικισμού των Ανω Ποροΐων, είδε το παράθυρο ευκαιρίας που αναζητούσε.

Φρέναρε, παράτησε την ΒΜW, πήδησε από ύψος 3,5 μέτρων σε ένα ρέμα και εξαφανίστηκε. Πίσω του είχε αφήσει οκτώ διακινούμενους μετανάστες και τα αποτυπώματά του. Ακόμη ένα κυνηγητό στα βόρεια σύνορα της χώρας είχε τελειώσει.

Ιστορίες σαν κι αυτή εκτυλίσσονται όλο και πιο συχνά το τελευταίο διάστημα στους οδικούς άξονες της Βόρειας Ελλάδας. Μελετώντας αναφορές πρόσφατων συμβάντων και μιλώντας με αστυνομικούς που έχουν συμμετάσχει σε καταδιώξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ειδομένης, η «Κ» σκιαγραφεί τις νέες τακτικές των κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών. Πλέον, όλο και πιο σπάνια εντοπίζονται ανήλικοι μετανάστες πίσω από το τιμόνι, όπως συνέβαινε ειδικά στον άξονα της Εγνατίας Οδού. Δεν χρησιμοποιούν προπομπούς, γιατί φαίνεται ότι οι άνθρωποι που εκτελούν αυτές τις αποστολές είναι για τα κυκλώματα αναλώσιμοι.

Τα εγκληματικά δίκτυα επιλέγουν μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς και οχήματα που φέρουν είτε πλαστές είτε ξένες πινακίδες. Μόλις αντιληφθούν αστυνομική παρουσία οι οδηγοί κάνουν ελιγμούς για να μην τους πλευρίσει το περιπολικό και φανερωθούν τα χαρακτηριστικά τους. Προσπαθούν να κερδίσουν απόσταση και χρόνο, να σταματήσουν σε κάποιο χωράφι και να υποδυθούν τους διακινούμενους μόλις φθάσουν οι αστυνομικοί. Στις περισσότερες περιπτώσεις άλλωστε οι καταδιώξεις καταλήγουν σε συλλήψεις.

Στην περίπτωση της καταδίωξης μέχρι τα Ανω Πορόια οι αστυνομικοί είχαν προφθάσει να παρατηρήσουν μέσα στη νύχτα το μπουφάν παραλλαγής σε γκρι αποχρώσεις που φορούσε ο οδηγός και τα μακριά μαλλιά του. Τέσσερις ημέρες αργότερα ένας από εκείνους τους αστυνομικούς θα συναντούσε ξανά τον οδηγό που του είχε ξεφύγει, σε έναν τυχαίο έλεγχο στη Νέα Σάντα Κιλκίς. Φορούσε το ίδιο μπουφάν. Τα δακτυλικά του αποτυπώματα ταυτίστηκαν με εκείνα που είχε αφήσει σε τζάμι πίσω πόρτας της μπλε BMW.

Ο 23χρονος οδηγός, υπήκοος Πακιστάν, είχε παρελθόν στη δουλειά. Αλλες τρεις φορές μέσα στον Φεβρουάριο του 2019 είχε συλληφθεί να οδηγεί χωρίς δίπλωμα τρία διαφορετικά οχήματα με ξένες πινακίδες, σε Εβρο, Ροδόπη και Καβάλα.

Η νέα τακτική των αστυνομικών είναι να ελέγχουν εντατικά για παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσα οχήματα κινούνται προς τα σύνορα. Σκοπός είναι, ανάλογα με τις παραβάσεις που θα εντοπίζουν, να καθυστερούν ή, εάν είναι εφικτό, να αποτρέπουν τους οδηγούς των κυκλωμάτων από την παραλαβή των διακινουμένων. Το σκεπτικό τους είναι λιγότερα δρομολόγια, λιγότερες καταδιώξεις, λιγότερες πιθανότητες για τροχαίο ατύχημα.

Αλλο περιστατικό

Σε άλλο περιστατικό, τη νύχτα της 4ης Μαΐου, ένα λευκό βανάκι Peugeot Boxer δεν σταμάτησε σε σήμα των αστυνομικών στην περιοχή Παντελεήμονα Κιλκίς. Μερικά χιλιόμετρα πιο μακριά ο οδηγός εγκατέλειψε το όχημα και προσπάθησε να χαθεί στα χωράφια. Δεν τα κατάφερε. Στο βανάκι βρέθηκαν 25 διακινούμενοι και στο κάθισμα του οδηγού υπήρχε ένα αυτοσχέδιο ρόπαλο μήκους 56 εκατοστών. Ενα μήνα νωρίτερα παρόμοιο περιστατικό είχε συμβεί έξω από το χωριό Πεδινό του Κιλκίς, όταν αστυνομικοί επιχείρησαν να σταματήσουν ένα SEAT Toledo που τους φάνηκε ύποπτο. Και πάλι κατόρθωσαν να συλλάβουν τον διακινητή έπειτα από κυνηγητό στους αγρούς.

Στις αρχές Μαΐου, όμως, άλλη απόπειρα διακίνησης μεταναστών κατέληξε σε δυστύχημα. Ενα λευκό Golf δεν σταμάτησε στις υποδείξεις των αστυνομικών, συνέχισε την πορεία του αναπτύσσοντας ταχύτητα και έξω από την Ποντοηράκλεια Κιλκίς ανετράπη. Ο οδηγός βρέθηκε νεκρός, εκτός του οχήματος. Στο εσωτερικό, χωρίς βαριά τραύματα, εντοπίστηκαν οκτώ άνθρωποι.