ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγκλημα στη λεκάνη του Αξιού

01s1g_first_a08

Τον Σεπτέμβριο του 2018 ήταν η πρώτη φορά που αστυνομικοί ζήτησαν τη συνδρομή τους. Τους είπαν ότι ήθελαν να ανιχνεύσουν ένα θαμμένο αυτοκίνητο στη λεκάνη του Αξιού. Δεν έδωσαν άλλη πληροφορία. Μήνες βροχοπτώσεων, όμως, κράτησαν μακριά την ερευνητική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι λασπόδρομοι που οδηγούσαν στο επίμαχο σημείο ήταν απροσπέλαστοι. Ωσπου το πρωί της περασμένης Πέμπτης, συνοδεία αστυνομικών, τα μέλη του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής ξεκίνησαν τις μετρήσεις. Μέσα σε λίγες ώρες είχαν συμβάλει στην εξιχνίαση μιας δολοφονίας.

Στις 7 το πρωί της Πέμπτης η πενταμελής ομάδα του ΑΠΘ οδηγήθηκε από τους αστυνομικούς της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης στην ύποπτη περιοχή κοντά στο χωριό Ανατολικό. Εστησαν τον εξοπλισμό τους πίσω από έναν στάβλο, σε μια έκταση πέντε στρεμμάτων, μέρος της οποίας ήταν βάλτος. Στο υπόλοιπο κομμάτι γης υπήρχαν σωροί κοπριάς και ενσιρώσεις, μια μέθοδος συντήρησης μέσω της ζύμωσης φυτικών προϊόντων. Ο Γρηγόρης Τσόκας, καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας και συντονιστής της ερευνητικής ομάδας, λέει στην «Κ» ότι ακόμη αγνοούσαν με ποια υπόθεση συνδεόταν το χαμένο όχημα. Αποστολή τους ήταν να το εντοπίσουν.

Οπως εξηγεί ο κ. Τσόκας, χρειάστηκαν τρεις ώρες μετρήσεων στο πεδίο και δύο ώρες επεξεργασίας των δεδομένων. «Ακολουθήσαμε τις μεθόδους της μαγνητικής και ηλεκτρικής τομογραφίας που δίνουν μια ακτινοσκόπηση του υπεδάφους», λέει. Με αυτή τη μεθοδολογία μπορούσαν να βρουν μεγάλους μεταλλικούς όγκους. Δεν χρησιμοποίησαν ανιχνευτή μετάλλων γιατί η εμβέλειά του είναι περιορισμένη.

egklima-sti-lekani-toy-axioy0
Το πρωί της Πέμπτης, η ομάδα του ΑΠΘ οδηγήθηκε από τους αστυνομικούς στην ύποπτη περιοχή κοντά στο χωριό Ανατολικό. Εστησε τον εξοπλισμό της και, έπειτα από τρεις ώρες μετρήσεων στο πεδίο και δύο ώρες επεξεργασίας των δεδομένων, υπέδειξε στους αστυνομικούς δύο σημεία, εκ των οποίων το ένα ήταν το σημείο όπου βρισκόταν το αυτοκίνητο.

egklima-sti-lekani-toy-axioy1

Τα δύο σημεία

«Υποδείξαμε δύο σημεία στους αστυνομικούς», λέει ο κ. Τσόκας. Στο πρώτο βρέθηκαν μπάζα με μπετονόβεργες. Στο δεύτερο όμως, σε βάθος δύο μέτρων και θαμμένο κάτω και από στρώση κοπριάς, κρυβόταν το αυτοκίνητο που έψαχναν. Σύμφωνα με την αστυνομία, το όχημα ανήκει στον επιχειρηματία Δημήτρη Γραικό, ο οποίος αγνοούνταν από τον Νοέμβριο του 2016, όταν είχε δηλωθεί η εξαφάνισή του στη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης. Μετά την ανεύρεση του αυτοκινήτου, 46χρονος έμπορος κρεάτων, που συνελήφθη για τη δολοφονία του επιχειρηματία, υπέδειξε το σημείο όπου είχε θάψει και τη σορό. Οπως προέκυψε από την αστυνομική έρευνα, ο συλληφθείς είχε ανοίξει μια τρύπα με σκαπτικό μηχάνημα και είχε ρίξει το όχημα του Γραικού με τον ουρανό προς τα κάτω προτού το καλύψει. Ηταν αδύνατο να διαπιστωθεί το ακριβές σημείο διά γυμνού οφθαλμού. Στο παρελθόν, στην προσπάθεια εντοπισμού του οχήματος, αστυνομικοί είχαν ελέγξει μάντρες αυτοκινήτων σε γειτονικούς νομούς.

Στην ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ, πέρα από τον κ. Τσόκα, συμμετείχαν οι δρ Αλέξανδρος Σταμπολίδης, δρ Νεκταρία Διαμαντή, δρ Ηλίας Φίκος και ο καθηγητής του Εργαστηρίου Τοπογραφίας του Τμήματος Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών στο ΑΠΘ, Σπυρίδων Σπαταλάς.

Το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με την αστυνομία για υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας. Ο κ. Τσόκας ήταν ακόμη συντονιστής της ομάδας που ανέλαβε τη γεωφυσική διασκόπηση του τυμβοποιημένου λόφου Καστά. Για πρώτη φορά, όμως, κλήθηκε να συμβάλει στη λύση μιας δολοφονίας.