ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Χωρίς σίγουρους πόρους προχωρεί ο διαγωνισμός-μαμούθ

choris-sigoyroys-poroys-prochorei-o-diagonismos-mamoyth-2319839

Στρεβλώσεις σε ποικίλα επίπεδα παρατηρούνται ως προς την πολυδιαφημισμένη προμήθεια 750 λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Χωρίς ακόμη να έχει εξασφαλιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, η κυβέρνηση ξεκίνησε τη διαδικασία υποβολής προσφορών για τον εν λόγω διαγωνισμό κηρύσσοντας πρακτικά την πρόωρη έναρξη της διαδικασίας, παρά το γεγονός ότι μέχρι πρότινος μας έχει συνηθίσει κυρίως σε καθυστερήσεις. Εξίσου παράδοξη βέβαια είναι μια σύμπτωση που σημειώθηκε στις αρχές Απριλίου κατά την παρουσίαση στην Αθήνα της εταιρείας BYD που είναι κατασκευαστής ηλεκτρικών λεωφορείων, κινεζικών συμφερόντων.

Στελέχη της εταιρείας επιβεβαίωσαν κατά την παρουσίαση ότι θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό, ο οποίος περιλαμβάνει για την Αθήνα 170 ηλεκτρικά λεωφορεία και για τη Θεσσαλονίκη άλλα 150. Ιδιαίτερη εντύπωση ωστόσο προκάλεσε το γεγονός ότι κατά την εν λόγω παρουσίαση της ιδιωτικής αυτής εταιρείας, η οποία επρόκειτο να συμμετάσχει σε διαγωνισμό του Δημοσίου, παρόντες ήταν στελέχη τόσο του υπουργείου Υποδομών όσο και του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών). Πρόκειται για πρακτική η οποία όχι μόνο δεν συνηθίζεται, αλλά προξενεί ερωτήματα.

Στο μεταξύ, ενόψει πρόωρων εκλογών, άνοιξε ο δρόμος για την κατάθεση προσφορών από ενδιαφερόμενες εταιρείες, παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμη, ενώ πλειάδα εταιρειών έχει ήδη εκφράσει αντιδράσεις ως προς ορισμένους όρους του διαγωνισμού που αφορούν τη συντήρηση των λεωφορείων.

Ο διαγωνισμός αφορά ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων). Με δεδομένο όμως ότι η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί μόνο έργα με περιβαλλοντικά φιλικό πρόσημο, μέχρι τώρα δεν ήταν δυνατή η χρηματοδότηση του άλλου έργου, της προμήθειας 92 λεωφορείων, γιατί τα 80 από τα 92 οχήματα θα διαθέτουν κινητήρα diesel και μόνο τα υπόλοιπα θα είναι ηλεκτροκίνητα και μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών, μέσω του ΟΑΣΑ που προκηρύσσει τον διαγωνισμό, βρήκε τρόπο να εντάξει τα 92 αυτά λεωφορεία, στον μεγάλο διαγωνισμό των 750 λεωφορείων, ώστε να συμπεριληφθεί μεγαλύτερο μέρος αυτής της προμήθειας στη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ. Ειδικότερα, πρόκειται για 20 οχήματα με κινητήρα diesel, 12μετρα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI, 60 οχήματα με κινητήρα diesel, 18μετρα (αρθρωτά), αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI, και 12 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τεχνολογίας ΕURO VI, μικρού μεγέθους (mini bus), χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας και με αυτονομία κίνησης, συμπεριλαμβανομένου του συνοδευτικού εξοπλισμού και υποδομών (π.χ. φορτιστές), που είναι αναγκαία για την υποστήριξη της λειτουργίας τους.

Συνολικά, με την προμήθεια των 400 (+92 που θα προμηθευτεί ο ΟΑΣΑ μέσω δικού του διαγωνισμού) λεωφορείων, θα περιλαμβάνεται και η πολυετής συντήρησή τους, ενώ θα είναι: 182 ηλεκτρικά, 180 φυσικού αερίου και 130 πετρελαίου (αντιρρυπαντικής τεχνολογίας).

Για τη Θεσσαλονίκη, ο διαγωνισμός που θα πραγματοποιήσει το υπουργείο (κοινός με εκείνον για την Αθήνα) αφορά την προμήθεια 350 λεωφορείων που χωρίζονται σε 150 ηλεκτρικά, 150 φυσικού αερίου και 50 πετρελαίου.

Η διάρκεια της σύμβασης, η οποία περιλαμβάνει και τη συντήρηση των οχημάτων, ανέρχεται σε 17 χρόνια, γεγονός το οποίο προκαλεί ερωτήματα, ειδικά για τα οχήματα φυσικού αερίου.