ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανανέωση στόλου επαγγελματικών οχημάτων

ananeosi-stoloy-epaggelmatikon-ochimaton-2351383

Με όχημα τη μίσθωση φορτηγών, λεωφορείων και ταξί αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών να παράσχει κίνητρα για την ανανέωση του γερασμένου στόλου. Με γνώμονα την οδική ασφάλεια από τη μία και το βέλτιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα από την άλλη, η κυβέρνηση φαίνεται ότι προχωρά στην επιδότηση της ανανέωσης του στόλου μέσω της μίσθωσής του και όχι της χρήσης του. Πρακτικά, θα δίνει τη δυνατότητα στη μίσθωση νεότερης τεχνολογίας επαγγελματικών οχημάτων (leasing). Πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόβλεψη περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τα υδατοδρόμια, το οποίο αναμένεται το προσεχές διάστημα να κατατεθεί στη Βουλή. Η λύση της έμμεσης επιδότησης μέσω της μίσθωσης φαίνεται ότι επελέγη ως πιο οικονομική, καθώς η απευθείας χορήγηση κινήτρων για την αγορά του στόλου δεν ήταν εφικτή.  

Το πρόβλημα της ηλικίας του στόλου των βαρέων οχημάτων στη χώρα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών διαμορφώνεται στα 21 χρόνια, με την αντίστοιχη ηλικία στην Ευρώπη να προσεγγίζει τα 12 έτη (11,7). Ο νεότερος στόλος φορτηγών συναντάται στη Σουηδία όπου η ηλικία τους ανέρχεται σε μόλις 6,2 χρόνια κατά μέσον όρο. 

Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΕΜΠ, οι δείκτες επικινδυνότητας (2017) για βαρέα οχήματα (φορτηγά), ηλικίας 16-20 ετών, δείχνουν ότι εμπλέκονται 33,5% περισσότερο σε ατυχήματα σε σχέση με αντίστοιχα οχήματα ηλικίας 0-5 ετών. Επίσης, ο αριθμός θυμάτων είναι 12,5 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των οχημάτων ηλικίας 0-5 ετών.

Με δεδομένη, μάλιστα, τη συζήτηση περί καθαρής ενέργειας και χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η χώρα μας εμφανίζει σχεδόν μηδενικά ποσοστά χρήσης ηλεκτρικών Ι.Χ. οχημάτων, υβριδικών (συνδυασμένα με ηλεκτροκίνηση) και φυσικού αερίου.

Ειδικότερα το 91% του στόλου των Ι.Χ. κινείται με βενζίνη, μόλις το 5,8% με πετρέλαιο και υβριδικά (συνδυασμένα με πετρέλαιο) λιγότερο από 1% (0,3%). Από την άλλη, η Ε.Ε. χρησιμοποιεί στα Ι.Χ. κατά 53,9% βενζίνη, 42% πετρέλαιο, 0,5% υβριδικά (συνδυασμένα με πετρέλαιο), 0,1% ηλεκτρικά, 0,1% υβριδικά (συνδυασμένα με ηλεκτροκίνηση) και 2,8% φυσικού αερίου.