ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η σταδιακή εξοικείωση με τον «Μεγάλο Περίπατο»

i-stadiaki-exoikeiosi-me-ton-megalo-peripato-2385331

Θετικά αλλά ταυτόχρονα συγκρατημένα αντιμετωπίζουν προς το παρόν τις παρεμβάσεις του «Μεγάλου Περιπάτου» της Αθήνας πολίτες και καταστηματάρχες στο κέντρο της πρωτεύουσας. Eνστάσεις εκφράζουν ως προς τον χρόνο που επιλέχθηκε, δεδομένου ότι λόγω COVID-19 έχει δοθεί ταυτόχρονη οδηγία για αποφυγή της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς από τους πολίτες. «Τελικά τι να κάνουμε; Να μπαίνουμε ή όχι σε μετρό και λεωφορεία;», αναρωτιούνται. Ποδηλάτες και πεζοί δεν εμπιστεύονται ακόμα το ζωγραφισμένο οδόστρωμα στην οδό Πανεπιστημίου με αποτέλεσμα τις καθημερινές η κίνηση στον υπό διαμόρφωση ποδηλατόδρομο να είναι ελάχιστη την ίδια στιγμή που οι τρεις λωρίδες για Ι.Χ. και λεωφορεία συνεχίζουν να έχουν πυκνή κίνηση.

Ο ταξιτζής Γιώργος Π., που βρίσκεται στην πιάτσα της οδού Οθωνος, εκτιμά ότι οι παρεμβάσεις στο κέντρο «θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και μία 20ετία. Να σταματήσει να γίνεται αυτός ο χαμός, να μπορούν να κυκλοφορήσουν οι άνθρωποι». Βέβαια εκτιμά ότι τα ταξί θα μπορούσαν να έχουν καθοριστικό ρόλο στη μετακίνηση των πολιτών στο κέντρο. «Φτάνεις με το μετρό στο Χίλτον, παίρνεις ένα ταξί και με τρία ευρώ είσαι σε όποιο σημείο στο κέντρο θέλεις σε λίγα λεπτά», συμπληρώνει. Τον ποδηλατόδρομο στην οδό Πανεπιστημίου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας τον χρησιμοποιούν λίγα ποδήλατα και μερικά πατίνια. Οι χρήστες πάντως θεωρούν το «σπορ» επικίνδυνο, ειδικά στις διασταυρώσεις με τους κάθετους δρόμους από όπου βγαίνουν τα Ι.Χ.

Ο Ιάκωβος Δ., παρότι ποδηλάτης, τάσσεται με το μέρος των οδηγών Ι.Χ. Βρίσκεται με το ποδήλατό του στην οδό Πανεπιστημίου στο ύψος του Πανεπιστημίου και ξεπερνάει σε ταχύτητα εύκολα τα Ι.Χ. που κινούνται με χαμηλή ταχύτητα στη διπλανή ακριβώς λωρίδα. Κάνει ελαφρώς στην άκρη με το ποδήλατό του για να μπορέσουμε να μιλήσουμε. «Σήμερα έχω το ποδήλατο, αλλά έχω κατέβει για βόλτα». Στρέφει το βλέμμα στην πυκνή ροή αυτοκινήτων. «Αν είχα κατέβει για δουλειά, και εγώ εκεί στα αυτοκίνητα κολλημένος θα ήμουν. Λόγω του κορωνοϊού δεν θέλω να μπω σε ΜΜΜ. Νομίζω ότι έπρεπε να εφαρμοστούν αργότερα οι παρεμβάσεις», επιμένει. Εργαζόμενος στο κατάστημα Κορρές, που έχει ανοίξει μόλις λίγους μήνες στην οδό Κολοκοτρώνη, βρίσκει ότι οι αλλαγές στο κέντρο είναι θετικές για την κίνηση στα καταστήματα. «Εφόσον υπάρχουν χρήματα για να ψωνίσει κανείς, η πεζοδρόμηση ωφελεί. Λαμπρό παράδειγμα, η Ερμού». Ο ίδιος εξηγεί ότι τις δύο πρώτες ημέρες ταλαιπωρήθηκε για να κατέβει στη δουλειά του, «τις πρωινές ώρες υπάρχει μεγάλη κίνηση», όμως στη συνέχεια «καθυστερώ ελάχιστα λεπτά σε σχέση με πριν. Νομίζω ότι σύντομα τα όποια προβλήματα θα αντιμετωπιστούν», καταλήγει.

Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, δύο νέες επιχειρήσεις, ένα κομμωτήριο και ένα κατάστημα οπτικών, άνοιξαν στην οδό Ακαδημίας στο ύψος του Κολωνακίου. Οι ιδιοκτήτες τους είναι αισιόδοξοι, ωστόσο επισημαίνουν ότι προς το παρόν λίγος κόσμος περνάει πεζός από την οδό.

Οι συγκοινωνιολόγοι

Στο μεταξύ, η ομάδα των συγκοινωνιολόγων που παρακολουθεί τα στοιχεία της κίνησης εκτιμά ότι οι πολίτες ήδη προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. «Η κατάσταση όσον αφορά την κυκλοφορία εξελίσσεται με βάση το κυκλοφοριακό μοντέλο του Πολυτεχνείου», τονίζει στην «Κ» ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Γιαννής, επικεφαλής της ομάδας που πραγματοποίησε τη μελέτη για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας. «Βρισκόμαστε ακόμα σε περίοδο προσαρμογής, ωστόσο δύο εβδομάδες μετά τις ρυθμίσεις, στην Πανεπιστημίου δεν υπάρχουν μεγάλες συμφορήσεις και δεν μπορούμε να πούμε ότι η κατάσταση από την πλευρά της κυκλοφορίας είναι έκρυθμη», προσθέτει.

Πάντως προς το παρόν υπάρχει ανοχή προς τους οδηγούς που έχουν να αντιμετωπίσουν ένα εντελώς νέο οδικό τοπίο στο κέντρο. Για παράδειγμα, η επιτήρηση της δημοτικής αστυνομίας στην οδό Ηρώδου Αττικού, όπου έχει απαγορευθεί η διέλευση των οχημάτων (τυπικά), δεν είναι ακόμα αυστηρή. Στη διασταύρωση με τη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας έχουν τοποθετηθεί κώνοι οι οποίοι μειώνουν το πλάτος του δρόμου και αναγκάζουν τα Ι.Χ. να κόψουν ταχύτητα. Ωστόσο τα αυτοκίνητα επιτρέπεται να στρίβουν χωρίς έλεγχο για το προβλεπόμενο σημείο στάθμευσης, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί. Σύμφωνα με τους υπαλλήλους της δημοτικής αστυνομίας οι οποίοι την προηγούμενη Πέμπτη το μεσημέρι βρίσκονταν στο σημείο, αναμένεται η τοποθέτηση σήμανσης επί του οδοστρώματος (βάψιμο) έτσι ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες για τους περιορισμούς στη διέλευση. Σύμφωνα με την ομάδα επίβλεψης του έργου, «προς το παρόν έχει δοθεί προτεραιότητα στις παρεμβάσεις που αφορούν την οδό Πανεπιστημίου, το βράδυ της προηγούμενης Πέμπτης τοποθετήθηκαν οι ζαρντινιέρες». 

Στο μεταξύ, από το βράδυ του Σαββάτου στις 10 και καθ’ όλη την Κυριακή αναμενόταν να τεθούν σε ισχύ οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία Συντάγματος: στην κάτω πλευρά της πλατείας θα μειωθούν οι λωρίδες κίνησης οχημάτων από 6 σε 4, ενώ θα καταργηθεί και η πιάτσα ταξί που βρίσκεται στο σημείο, η οποία είναι παράνομη. Οι πολίτες μπορούν να βρίσκουν ταξί στην πιάτσα επί της οδού Οθωνος, ενώ τα ταξί πλέον θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τη λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής επί της Αμαλίας με νότια κατεύθυνση. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθούν τα σημεία όπου δημιουργούνται νόμιμοι χώροι αναμονής ταξί στο κέντρο, συνολικά 13. Δύο εξ αυτών ήδη έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν στη διασταύρωση της Πανεπιστημίου με τις οδούς Ιπποκράτους και Σίνα, αντίστοιχα. 

Η επόμενη μεγάλη παρέμβαση αναμένεται να ξεκινήσει τις δύο πρώτες εβδομάδας του Ιουλίου, με περιορισμούς στην κίνηση των οχημάτων σε δρόμους του ιστορικού κέντρου. Ηδη στην αρχή της οδού Καραγεώργη Σερβίας έχουν τοποθετηθεί σχετικές πινακίδες, οι οποίες ωστόσο προς το παρόν είναι σκεπασμένες.