Μείωση επιβατών, αύξηση προστίμων στις συγκοινωνίες

Μείωση επιβατών, αύξηση προστίμων στις συγκοινωνίες

3' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μείωση των επιβιβάσεων στις αστικές συγκοινωνίες, οι περιορισμένες σε σχέση με το παρελθόν ακυρώσεις εισιτηρίων, αλλά και η αύξηση των επιβαλλόμενων προστίμων συνθέτουν την εικόνα της κρίσης, όπως αυτή καταγράφεται σε λεωφορεία, τρόλεϊ και στους συρμούς του μετρό, του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και του τραμ. Οι συγκοινωνιολόγοι εξηγούν ότι η περιορισμένη κινητικότητα στην πόλη είναι απόρροια της υψηλής ανεργίας, που «οδηγεί» σε λιγότερες διαδρομές από και προς την εργασία, αλλά και του συρρικνούμενου διαθέσιμου εισοδήματος που έχει «ακυρώσει» τις μετακινήσεις για ψυχαγωγία και αγορές.

Τα στοιχεία του ΟΑΣΑ καταδεικνύουν ότι το διάστημα 2009-2012 ο συνολικός αριθμός επιβατών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς μειώθηκε κατά 23,3% ή κατά 200 εκατ. επιβιβάσεις. Την ίδια στιγμή, η ενίσχυση του «σώματος ελεγκτών κομίστρου» είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των επιβαλλόμενων προστίμων, φέρνοντας στην επιφάνεια τον μεγάλο αριθμό λαθρεπιβατών, που ωστόσο δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια.

Αναλυτικά, από την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) επιβλήθηκαν τον Ιούλιο του 2013 6.009 πρόστιμα, συνολικής αξίας 306.282 ευρώ. Κομβικός μήνας ως προς το θέμα των ελέγχων ήταν ο περασμένος Αύγουστος, όταν σημειώθηκε ένα δραματικό περιστατικό. Ο λόγος έχει να κάνει με την τραγική κατάληξη νεαρού επιβάτη τρόλεϊ, ο οποίος τραυματίστηκε θανάσιμα κατά τη διάρκεια ελέγχου, επιχειρώντας να τον αποφύγει. Αποτέλεσμα ήταν από τις 15 Αυγούστου –οπότε και σημειώθηκε ο θάνατος– και σχεδόν έως τις αρχές Σεπτεμβρίου να μη διεξάγονται έλεγχοι λόγω της έντονης αντίδρασης των επιβατών. Η εντολή, μάλιστα, των διοικήσεων των εταιρειών προς τους ελεγκτές ήταν, εκείνες τις ημέρες να περιορίζονται απλώς στο να βοηθούν τους επιβάτες ή να τους επισημαίνουν πού πρέπει να ακυρώσουν το εισιτήριό τους.

Ο Σεπτέμβριος βρήκε την ΟΣΥ με συνολικά 6.076 «τζαμπατζήδες», στους οποίους επιβλήθηκαν πρόστιμα 318.432 ευρώ. Στις 11.195 εκτοξεύθηκε ο αριθμός των προστίμων τον Οκτώβριο, ποσό που αντιστοιχεί σε 572.676 ευρώ. Η διοίκηση της ΟΣΥ αποδίδει την αύξηση αυτή στην καλύτερη οργάνωση του σώματος ελεγκτών. Τέλος, τον Νοέμβριο και έως και τα μέσα Δεκεμβρίου επιβλήθηκαν 8.058 πρόστιμα, συνολικής αξίας 405.000 ευρώ.

Στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ), οι εισπράξεις των προστίμων ανήλθαν σε 1,159 εκατ. ευρώ το 9μηνο (Ιαν. – Σεπτ.) του 2013 έναντι 884.039 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012, σημειώνοντας αύξηση 31%. Το 9μηνο του 2013 επιβλήθηκαν 22,94% περισσότερα πρόστιμα τα οποία διαμορφώθηκαν στα 42.699, με την «αξία» τους να ανέρχεται σε 3,2 εκατ. ευρώ έναντι 2,743 εκατ. ευρώ το 9μηνο του 2012.

Τέσσερις κατηγορίες

Η αναδιοργάνωση του σώματος ελεγκτών στην ΟΣΥ φαίνεται ότι έχει ενισχύσει σημαντικά τον ελεγκτικό μηχανισμό, καθώς έχουν χωριστεί οι ελεγκτές σε τέσσερις κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία, η οποία ενισχύεται συνεχώς, αφορά τους εθελοντές ελεγκτές (οδηγοί οι οποίοι πραγματοποιούν ελέγχους εκτός ωραρίου), οι «κινήσεις» των οποίων όμως είναι καταγεγραμμένες, καθώς δηλώνουν πού και πότε πραγματοποιούν τους ελέγχους.

Αποτέλεσμα είναι να παρέχεται στην εταιρεία σαφέστερη εικόνα για το ποιες λεωφορειακές γραμμές εμφανίζουν συχνότερα φαινόμενα εισιτηριοδιαφυγής. Η δεύτερη κατηγορία αφορά και πάλι εθελοντές ελεγκτές, οι οποίοι όμως δρουν «κατά βούληση», χωρίς ενημέρωση της εταιρείας για τον τόπο και τον χρόνο των ελέγχων.

Στόχος της διοίκησης της εταιρείας είναι η σταδιακή κατάργηση αυτής της κατηγορίας ώστε να ενσωματωθεί στην πρώτη. Οι δύο τελευταίες αφορούν μόνιμους ελεγκτές (υπάλληλοι επιφορτισμένοι μόνο με το έργο του ελέγχου) οι οποίοι κινούνται είτε πεζή είτε με όχημα, αυξάνοντας την ευελιξία των κινήσεών τους.

Η ΣΤΑΣΥ από την πλευρά της έχει προχωρήσει στην ενίσχυση του σώματος ελεγκτών με επιπλέον 70 άτομα και στην επέκταση των ελέγχων σε όλο το δίκτυο της εταιρείας (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ), εντός των συρμών και των σταθμών και καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας των μέσων.

WiFi στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στους σταθμούς του μετρό

Επεκτείνεται σταδιακά η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών εντός των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε μία ακόμη προσπάθεια προσέλκυσης επιβατών. Η δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια διαδρομών εκτιμάται ότι θα αποτελέσει ισχυρό δέλεαρ για την επιβίβαση επιπλέον μετακινούμενων στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ θα «φέρει» τα ΜΜΜ της Αθήνας ένα βήμα πιο κοντά στις αντίστοιχες υπηρεσίες άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων. Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται η εγκατάσταση WiFi στους σταθμούς του μετρό Πανεπιστήμιο, Σύνταγμα, Ακρόπολη, Δουκίσσης Πλακεντίας, Ομόνοια, Πειραιάς και Νερατζιώτισσα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι εντός του 2014 θα υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο σε όλους τους σταθμούς του μετρό, με εξαίρεση τις σήραγγες, όπου τεχνικά αυτό καθίσταται ανέφικτο. Πριν από λίγες εβδομάδες ξεκίνησε η πιλοτική διάθεση δωρεάν WiFi στους επιβάτες δύο γραμμών της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), της 302 «Δουκ. Πλακεντίας – Γέρακας» και της γραμμής 6 «Ιπποκράτους – Ν. Φιλαδέλφεια – Κόκ. Μύλος» του τρόλεϊ. Στόχος της εταιρείας είναι η σταδιακή επέκταση της υπηρεσίας σε όσο το δυνατόν περισσότερα οχήματα, από το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Το κόστος εγκατάστασης του συστήματος στα 17 οχήματα που θα λειτουργήσουν πιλοτικά ανήλθε σε 15.000 ευρώ και καλύπτει τη σύνδεση για ενάμιση χρόνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή