ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Προτάσεις για την ισοδυναμία των διπλωμάτων

Προτάσεις για την ισοδυναμία των διπλωμάτων

Τον περαιτέρω περιορισμό των ελάχιστων προϋποθέσεων ισχύος της ισοδυναμίας μεταξύ διπλωμάτων αυτοκινήτου και ελαφρών δικύκλων ζητούν φορείς της αγοράς, οι οποίοι κατέθεσαν χθες τις θέσεις τους στη σχετική επιτροπή της Βουλής όπου συζητείται αυτές τις ημέρες το σχέδιο νόμου για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Με πρωταρχικό επιχείρημα τις ευρωπαϊκές πρακτικές, φορείς της αγοράς μοτοσικλετών υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει λόγος να τίθενται τόσο αυστηρά κριτήρια ισοδυναμίας για τον χειρισμό ελαφρών δικύκλων. Η χθεσινή συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή συγκέντρωσε έντονο ενδιαφέρον καθώς, όπως διαπιστώνεται, η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας στην εθνική νομοθεσία αποτελούσε αίτημα ετών για την αγορά των δικύκλων, με τους εκπαιδευτές οδήγησης από την άλλη να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υποστηρίζοντας ότι η ισοδυναμία θέτει σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια. 

Τη δυνατότητα οδήγησης ελαφρού δικύκλου 125 κ.εκ. (κατηγορία Α1) χωρίς καμία απολύτως προϋπόθεση για τους κατόχους διπλώματος αυτοκινήτου (Β) ζητάει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων, τονίζοντας ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν τίθενται τόσο αυστηρές προϋποθέσεις. Σημειώνεται ότι το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι η ισοδυναμία ισχύει εάν ο οδηγός Ι.Χ. έχει συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας του, είναι κάτοχος διπλώματος Β (Ι.Χ. αυτοκινήτου) για τουλάχιστον έξι χρόνια και εφόσον έχει παρακολουθήσει τρία πρακτικά μαθήματα. Σήμερα, ένας σημαντικός αριθμός κρατών-μελών της Ε.Ε. έχει εφαρμόσει τη συγκεκριμένη οδηγία, μεταξύ των οποίων Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία και Βέλγιο με ελάχιστους περιορισμούς. Ειδικότερα, καμία χώρα δεν προβλέπει πρακτικές ή θεωρητικές εξετάσεις για την ισοδυναμία των διπλωμάτων, εξηγούν στελέχη της αγοράς. Μόλις τέσσερις χώρες θέτουν ως προϋπόθεση την πρακτική εκπαίδευση, τέσσερις χώρες θέτουν ηλικιακά όρια, με το υψηλότερο (25 έτη) όμως να είναι χαμηλότερο από τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου (27 έτη για την Ελλάδα). Παράλληλα, μόλις πέντε χώρες θέτουν ως χρονικό όριο κατοχής του διπλώματος Ι.Χ., με το υψηλότερο να τίθεται στα πέντε χρόνια (έξι στην Ελλάδα). 

Μεταξύ των προτάσεων του Πανελληνίου Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων είναι να μπορεί ο κάτοχος διπλώματος αυτοκινήτου να οδηγεί μοτοποδήλατα (έως 50 κ.εκ.) χωρίς καμία άλλη προϋπόθεση. Παράλληλα ο Σύνδεσμος ζητάει οι κάτοχοι διπλώματος μοτοποδηλάτου και αυτοκινήτου να μπορούν αυτομάτως να οδηγήσουν ελαφρύ δίκυκλο (έως 125 κ.εκ.) χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία. Διαχωρίζει επίσης τα είδη των δικύκλων, διεκδικώντας την παροχή ισοδυναμίας του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου με τα ελαφρά δίκυκλα (έως 125 κ.εκ.) εύκολου χειρισμού (αυτόματα) χωρίς καμία άλλη προϋπόθεση. Ως προς τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου, «ζητάμε τον περιορισμό της προϋπόθεσης κατοχής διπλώματος στα 3 έτη από 6 που ορίζει ο νομοθέτης, και τη μείωση του ηλικιακού ορίου στα 24 χρόνια από τα 27», δηλώνει ο κ. Μάκης Κεϊσόγλου, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου.

Οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου είναι αυστηρότερες από αυτές που ισχύουν σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, σημειώνει ο κ. Σωτήρης Χατζήκος από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Μοτοσικλετών, υποστηρίζοντας ότι «η χώρα μας επέλεξε την πιο ισόρροπη λύση σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δεδομένα έχοντας θέσει τις πλέον αυστηρές προϋποθέσεις».

Την έντονη αντίθεσή τους ως προς την ισοδυναμία των διπλωμάτων εκφράζουν οι εκπαιδευτές οδήγησης, υποστηρίζοντας ότι το αυτοκίνητο και το δίκυκλο αποτελούν διαφορετικά οχήματα, που προϋποθέτουν διαφορετικό χειρισμό, εμφανίζουν διαφοροποιήσεις ως προς την οδηγική τους συμπεριφορά και απαιτούν εξειδικευμένη εκπαίδευση.