Έργα 4,2 εκατ. ευρώ θωράκισαν την ιστορική γέφυρα Πηνειού

Έργα 4,2 εκατ. ευρώ θωράκισαν την ιστορική γέφυρα Πηνειού

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν στις 4 Σεπτεμβρίου 1960 εγκαινιαζόταν στην κοιλάδα των Τεμπών η γέφυρα του Πηνειού, ήταν ένα σημαντικό τεχνικό επίτευγμα. «Η εγκαινιαζόμενη γέφυρα εσχεδιάσθη και κατεσκευάσθη υπό Ελλήνων μηχανικών και έχει μήκος 220 μέτρα, πλάτος 14 μέτρα και πέντε ανοίγματα, εκ των οποίων το κεντρικόν, 73 μέτρα, είναι το μεγαλύτερο μέχρι τούδε κατασκευασθέν εν Ελλάδι», αναφέρει το τότε δημοσίευμα της «Καθημερινής» – η κατασκευή της είχε κοστίσει 13,5 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος του έργου, η Εταιρεία Οδών και Οδοστρωμάτων, που κατασκεύαζε τότε το συγκεκριμένο τμήμα της νέας εθνικής οδού Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Μέχρι τον Απρίλιο του 2017, οπότε και λειτούργησαν οι σήραγγες των Τεμπών, η μικρή αλλά ισχυρή γέφυρα του Πηνειού εξυπηρετούσε σχεδόν αποκλειστικά την κυκλοφορία από τη Βόρεια προς τη Νότια Ελλάδα. Σχεδόν 61 χρόνια μετά τα πρώτα εγκαίνιά της, μεθαύριο Δευτέρα, η γέφυρα του Πηνειού θα εγκαινιαστεί και πάλι. Προηγήθηκε ένα «λίφτινγκ» διάρκειας δύο ετών προκειμένου η ίδια γέφυρα να ενισχυθεί στατικά και να αποκτήσει αντισεισμική προστασία, η αποτελεσματικότητα της οποίας ήδη δοκιμάστηκε αυτή την εβδομάδα, με τους σεισμούς στον Τύρναβο.

«Η γέφυρα του Πηνειού ήταν αρκετά πολύπλοκη κατασκευή για την εποχή της. Μου έκανε εντύπωση ο σχεδιασμός της», λέει στην «Κ» ο Δημοσθένης Παπακριβόπουλος, διευθυντής της κοινοπραξίας κατασκευής του έργου «Μαλιακός – Κλειδί» (την παραχώρηση της λειτουργίας έχει η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου»). «Διαπιστώσαμε επίσης ότι είχε πολύ καλή ποιότητα σκυροδέματος, γι’ αυτό και άντεξε τόσα χρόνια. Ομως η γέφυρα δεν είχε σχεδιαστεί για τον κυκλοφοριακό φόρτο που κατέληξε να δέχεται και ήταν επόμενο να παρουσιάσει φθορές με το πέρασμα του χρόνου».

Στη σύμβαση παραχώρησης, το Δημόσιο ανέθεσε στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να ελέγξει όλες τις γέφυρες με άνοιγμα μεγαλύτερο των 6 μέτρων και, εφόσον αποδεικνυόταν ότι κάποιες έχουν πρόβλημα, το κράτος θα αναλάμβανε το κόστος ανακατασκευής τους. Αυτό συνέβη και στη συγκεκριμένη περίπτωση, με κόστος 4,2 εκατ. ευρώ. «Αποφασίσαμε να μην κατεδαφίσουμε τη γέφυρα και να χτίσουμε νέα, γιατί ήταν μια ιστορική κατασκευή, στο ιδανικότερο σημείο. Επιλέξαμε να γίνει ενίσχυση του φορέα και των βάθρων της και γενική αντισεισμική θωράκισή της, καθώς την περίοδο κατασκευής της το αντικείμενο αυτό ήταν σχεδόν άγνωστο».

Οπως εξηγεί ο κ. Παπακριβόπουλος, η γέφυρα του Πηνειού στηρίζεται σε έξι κολόνες, δύο στα άκρα και τέσσερις στο κέντρο. Με τον νέο, αντισεισμικό σχεδιασμό της, σε περίπτωση σεισμού οι δυνάμεις «μεταφέρονται» σε ένα από τα βάθρα το οποίο ενισχύθηκε με νέα θεμελίωση και νέα υποστρώματα. Επάνω στις κολόνες τοποθετήθηκαν εφέδρανα για να αποσβένουν τη σεισμική ενέργεια (δηλαδή, επιτρέπουν στη γέφυρα να κινείται χωρίς να παραμορφώνεται). Τμήμα του στατικού μηχανισμού ήταν και μια νέα πλάκα, πάχους 15 εκατοστών, η οποία «καρφώθηκε» στο παλιό οδόστρωμα και επάνω της έγινε η νέα ασφαλτόστρωση. Τέλος, απέκτησε νέα πεζοδρόμια και στηθαία ασφαλείας.

Να σημειωθεί πάντως ότι η επαναλειτουργία της εθνικής οδού στα Τέμπη δεν θα συνοδευτεί από την κατασκευή του προβλεπόμενου σταθμού διοδίων (είχε ως σκοπό να μην αποφεύγουν τα βαρέα οχήματα τις σήραγγες προκειμένου να μην πληρώνουν διόδια). Το Δημόσιο καταβάλλει κάθε χρόνο περίπου 1,8-2 εκατ. ευρώ στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για αυτή την απώλεια εσόδων από τα «διαφυγόντα» διόδια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή