Συνέντευξη Γιάννη Κεφαλογιάννη στην «Κ»: Αξιολόγηση της κρίσης του υποψήφιου οδηγού

Συνέντευξη Γιάννη Κεφαλογιάννη στην «Κ»: Αξιολόγηση της κρίσης του υποψήφιου οδηγού

4' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ερωτήσεις που θα αξιολογούν την κρίση του υποψήφιου οδηγού θα περιλαμβάνονται στο νέο σύστημα εξετάσεων, όπως αποκαλύπτει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ». Αναφερόμενος στην ισοδυναμία των διπλωμάτων οδήγησης Ι.Χ. και ελαφρών δικύκλων, εξήγησε ότι η χώρα υιοθέτησε τις αυστηρότερες προϋποθέσεις εντός της Ε.Ε.  

– Καθιερώθηκε η ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών για την αντικατάσταση από απώλεια, φθορά ή κλοπή του διπλώματος οδήγησης. Ποια είναι η εικόνα που έχετε από την πιλοτική εφαρμογή στην Κρήτη και πώς εξελίσσεται η αντίστοιχη διαδικασία στην Περιφέρεια Αττικής;

– Η πορεία εφαρμογής της υπηρεσίας κρίνεται επιτυχημένη. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί 1.600 αιτήσεις αντικατάστασης διπλώματος από φθορά, κλοπή ή απώλεια, εκ των οποίων οι 1.200 στην Περιφέρεια Αττικής, παρά το γεγονός ότι το πληροφοριακό σύστημα στην Αττική λειτουργεί λιγότερο από ένα μήνα. Από το σύνολο των αιτήσεων σε Κρήτη και Αττική έχουν εκτυπωθεί 1.024 νέα διπλώματα. Αυτό ισοδυναμεί με αντίστοιχη μείωση των επισκέψεων στις περιφερειακές Διευθύνσεις Μεταφορών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διευκόλυνση του πολίτη, την αποσυμφόρηση των υπηρεσιών και –δεδομένης της συγκυρίας– την προστασία της δημόσιας υγείας από την απουσία συγχρωτισμού υπαλλήλων και πολιτών. Πολύ σύντομα, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα ανακοινώσουμε την επέκταση της υπηρεσίας και σε άλλες περιφέρειες της χώρας. 
 
– Δεχθήκατε κριτική για την καθιέρωση της ισοδυναμίας των διπλωμάτων οδήγησης αυτοκινήτου με ελαφρά δίκυκλα. Γιατί κρίθηκε απαραίτητη η εφαρμογή της ισοδυναμίας και ποιοι επωφελούνται περισσότερο από τις νέες προβλέψεις; 

– Η ισοδυναμία μεταξύ διπλώματος αυτοκινήτου και ελαφρού δικύκλου είναι μια δυνατότητα που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ενωση και έχουν αξιοποιήσει πολλά κράτη-μέλη. Είναι στατιστικά επιβεβαιωμένο ότι οι χρήστες ελαφρών μηχανών που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο δίπλωμα δικύκλου. Χώρες όπως η Ιταλία, με αυξημένη χρήση των δικύκλων και με παρόμοια κλιματολογικά χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, παρέχουν την ισοδυναμία χωρίς καμία προϋπόθεση. Εμείς καθιερώσαμε την ισοδυναμία, υιοθετώντας τις αυστηρότερες προϋποθέσεις εντός Ε.Ε., ήτοι 5 μαθήματα οδήγησης, 6 χρόνια κατοχή διπλώματος Β και ελάχιστο όριο ηλικίας τα 27 έτη. 
 

Συνέντευξη Γιάννη Κεφαλογιάννη στην «Κ»: Αξιολόγηση της κρίσης του υποψήφιου οδηγού-1
«Αναμένουμε τη θετική ανταπόκριση των ειδικών για το άνοιγμα των σχολών», τονίζει ο κ. Κεφαλογιάννης.

– Δρομολογείτε αλλαγές στη διαδικασία εξέτασης για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Θεωρείτε πως η θέση του εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα θα περιορίσει τη δυνατότητα παρέμβασης στην πρακτική δοκιμασία; Δεν υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος;  

– Ο ρόλος ενός εκπαιδευτή σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία ολοκληρώνεται με την έναρξη της εξέτασης. Καθήκον ενός εκπαιδευτή οδήγησης είναι να καταρτίσει θεωρητικά τον υποψήφιο οδηγό, να του μεταδώσει την απαραίτητη οδηγική εμπειρία και να τον προετοιμάσει ψυχολογικά ώστε να επιτύχει στις εξετάσεις. Στον βαθμό που συμβαίνει αυτό, θεωρώ πως δεν υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος. Εκτός και αν πιστεύουμε ότι η παρέμβαση του εκπαιδευτή κατά την πρακτική εξέταση είναι ο λόγος που σήμερα δεν συμβαίνουν ατυχήματα. Επιλέγουμε, λοιπόν, την πρακτική πολλών χωρών που έχουν τον εκπαιδευτή πίσω και όχι τον εκπαιδευτή εκτός οχήματος. Αντίστοιχα, η παρουσία του εξεταστή στην μπροστινή θέση, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει επιμορφωθεί επαρκώς, συνιστά δικλίδα ασφαλείας αναφορικά με την ανησυχία περί κινδύνου ατυχήματος ή απειρίας του εξεταστή. Σε κάθε περίπτωση, η παρουσία του εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα σε συνδυασμό με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων θα ενισχύσει το αδιάβλητο της διαδικασίας.   
 
– Εκτός από τις κάμερες που θα καταγράφουν τη δοκιμασία του υποψήφιου οδηγού, θα υπάρχουν και αλλαγές στην ύλη των θεωρητικών εξετάσεων και στον τρόπο εξέτασης της οδηγικής ικανότητας και συμπεριφοράς του;   

– Επιδιώκουμε την αλλαγή τόσο της φιλοσοφίας όσο και της διαδικασίας της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας. Ο στόχος μας δεν είναι απλώς οι υποψήφιοι οδηγοί να αποκτήσουν οδηγική ικανότητα, αλλά και να μάθουν να οδηγούν με ασφάλεια. 

Σημαντικό στοιχείo αποτελεί η προσθήκη ερωτήσεων με μελέτες περιπτώσεων (case study) στην ύλη των θεωρητικών εξετάσεων, που θα αξιολογούν την κρίση του υποψηφίου. Πρόκειται για θέμα θεωρητικής εξέτασης υποψήφιων οδηγών που παρουσιάζει μια πραγματική κατάσταση την οποία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένας οδηγός και στοχεύει να αξιολογήσει τη συμπεριφορά, την εγρήγορση και την αντίδραση του οδηγού σε επικείμενο ή δυνητικό κίνδυνο, καθώς και την αντίληψή του σε σχέση με θέματα οδικής ασφάλειας.

Σημαντική είναι επίσης και η εισαγωγή της πορείας χωρίς καθοδήγηση ως μέρος της πρακτικής εξέτασης. Εδώ ελέγχεται η οδηγική συμπεριφορά του οδηγού και η ικανότητά του για λήψη οδηγικών αποφάσεων χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή. Για παράδειγμα, ο εξεταστής θα μπορεί να ζητήσει από τον οδηγό να διανύσει μια συγκεκριμένη απόσταση, χωρίς να του υποδεικνύει τη διαδρομή.

Επιπλέον, άλλη παιδαγωγική προσέγγιση χρειάζεται ένας βαρήκοος υποψήφιος οδηγός, άλλη ένας υποψήφιος με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλη ένας αναλφάβητος. Γι’ αυτό τα άτομα με προβλήματα ακοής και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα μπορούν να λαμβάνουν την ύλη σε ψηφιακή μορφή και με διαφορετικό τρόπο παρουσίασης σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες υποψηφίων. 

Επίσης, προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών κέντρων αξιολόγησης ικανότητας και προετοιμασίας οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα έτσι ώστε να εξυπηρετούνται άμεσα σε όλη την Ελλάδα και να μην αναγκάζονται να μεταβούν στην Αθήνα, προκειμένου να λάβουν το σχετικό πιστοποιητικό ικανότητας από τον «Ηνίοχο».

Σχολές οδήγησης

– Πότε θα ανοίξουν πλήρως οι σχολές οδήγησης; Σήμερα λειτουργούν μόλις με το 5% της δραστηριότητάς τους (επαγγελματικά διπλώματα) και οι πολίτες που περιμένουν να δώσουν εξετάσεις είναι χιλιάδες. 

– Οι εκπαιδευτές οδήγησης, ως επαγγελματικός κλάδος, έχουν πληγεί βαρύτατα από το κλείσιμο των οικονομικών δραστηριοτήτων λόγω της πανδημίας. Το αίτημα του σταδιακού ανοίγματος των σχολών διατυπώνεται σταθερά από την πλευρά του υπουργείου από τα μέσα Ιανουαρίου και περιμένουμε τη θετική ανταπόκριση των ειδικών. Εχουμε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για σταδιακό άνοιγμα, με αυστηρά μέτρα προστασίας, ξεκινώντας από τις πρακτικές εξετάσεις για τις μοτοσικλέτες που γίνονται σε ανοιχτό χώρο. Η αποσυμφόρηση των αιτήσεων θα επιτρέψει στη συνέχεια, όταν ανοίξουν κανονικά οι σχολές, το σύνολο των εξεταστών να καλύψει τις αιτήσεις που εκκρεμούν για την απόκτηση διπλώματος αυτοκινήτου. Είμαστε σε συνεννόηση με την επιτροπή για την προστασία της δημόσιας υγείας ώστε αυτό να συμβεί το συντομότερο δυνατόν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή