Τετράτροχα μουσεία καθ’ οδόν προς τη νέα εποχή…

Τετράτροχα μουσεία καθ’ οδόν προς τη νέα εποχή…

Νομοσχέδιο για τα ιστορικά οχήματα

4' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ζωντανό» δείγμα τεχνολογίας και αισθητικής από το παρελθόν που τραβά και σήμερα τα βλέμματα. Ο λόγος για τα ιστορικά αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν πόλο έλξης, όχι μόνο για τους μυημένους, αλλά και για όποιον απλώς δει και θαυμάσει μια αντίκα στον δρόμο. Βρέθηκαν πολλές φορές στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όχι μόνο λόγω της εντυπωσιακής τους εμφάνισης, αλλά και της ασάφειας που διέπει την κυκλοφορία τους και των αποτυχημένων προσπαθειών δημιουργίας ενός θεσμικού πλαισίου εύρυθμης λειτουργίας του χώρου των ιστορικών οχημάτων. 

Συχνά, χαρακτηρίζονται από πολυτέλεια, καθώς η πλειονότητα των ιδιοκτητών τους τα φροντίζει και βρίσκει τα ανταλλακτικά τους σε διάφορες γωνιές του κόσμου. Πολλά χρησιμοποιούνται για αγώνες ταχύτητας, άλλα για περιηγήσεις, ενώ κάποια συντηρούνται από τους ιδιοκτήτες τους απλώς για τις δικές τους… βόλτες. Στη χώρα υπάρχουν τέσσερις λέσχες παλαιών αυτοκινήτων: ΦΙΛΠΑ (Φίλοι Παλαιών Αυτοκινήτων), η ΟΜΑΕ (Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος), η ΕΛΠΑ (Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου) και η ΕΟΟΕ (Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής).

Οι ενώσεις διατηρούν έντονη δραστηριότητα με τουλάχιστον ένα ράλι να διοργανώνεται (προ πανδημίας) κάθε μήνα. Υπολογίζεται ότι η χώρα μετράει περίπου 15.000 ιστορικά οχήματα. Διοργανώνονται ακόμη και… καλλιστεία ιστορικών αυτοκινήτων.

Προ των πυλών βρίσκεται νέα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία αναμένεται να βάλει τάξη στις συνθήκες κυκλοφορίας, συντήρησης και ιδιοκτησίας των ιστορικών οχημάτων. Από τις βασικές αλλαγές που προβλέπονται σε σχέδιο νόμου, το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών και αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες, είναι η έκδοση των ιστορικών πινακίδων να γίνεται από το υπουργείο Μεταφορών, καθώς σήμερα αυτή πραγματοποιείται από τις ενώσεις (ΦΙΛΠΑ, ΕΛΠΑ και ΕΟΟΕ). Στόχος είναι να υπάρχει σαφές πλαίσιο έκδοσης ιστορικών πινακίδων, που θα συμβάλει και στην πλήρη καταγραφή του στόλου των ιστορικών οχημάτων. Παράλληλα, προβλέπεται η ελεύθερη κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων, τα οποία σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες θα μπορούν να κινούνται και εντός του ορίου του δακτυλίου.

Σημειώνεται ότι η ελεύθερη κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων αποτελεί πάγιο αίτημα των εμπλεκομένων φορέων (ιδιοκτήτες, ενώσεις κ.λπ.), καθώς τα προηγούμενα χρόνια είχαν τεθεί τόσο αυστηροί περιορισμοί που πρακτικά καθήλωναν τα ιστορικά αυτοκίνητα στους χώρους στάθμευσης. Τον Φεβρουάριο του 2019 εκδόθηκε κοινή υπουργική απόφαση που όριζε ότι επιτρεπόταν η κυκλοφορία των παλαιών αυτοκινήτων (30 ετών τουλάχιστον) δύο φορές τον μήνα (κάθε δεύτερη και τέταρτη Κυριακή του μήνα) και κάθε πρώτη Τετάρτη και κάθε τρίτο Σάββατο του μήνα, προκειμένου να επισκέπτονται το συνεργείο. Η ίδια ΚΥΑ προέβλεπε ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα έπρεπε να λάβουν Πιστοποιητικό Καταχώρισης Οχήματος (ΠΚΟ) από 4μελή επιτροπή. Στόχος του νομοθέτη ήταν να διασφαλίσει ότι μηχανικά ο στόλος των ιστορικών αυτοκινήτων ήταν σε θέση να κυκλοφορεί στους δρόμους με ασφάλεια. Ωστόσο, η επιτροπή που θα αποτελούνταν από δύο εκπροσώπους διεθνών οργανισμών, έναν εκπρόσωπο του υπουργείου Μεταφορών και έναν μηχανικό από το Σωματείο Μηχανικών Αυτοκινήτων δεν συστάθηκε ποτέ. 

Τετράτροχα μουσεία καθ’ οδόν προς τη νέα εποχή…-1
Τα ιστορικά αυτοκίνητα αποτελούν πόλο έλξης, όχι μόνο για τους μυημένους, αλλά και για όποιον απλώς δει 
και θαυμάσει μια αντίκα στον δρόμο. Υπολογίζεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν περίπου 15.000 τέτοια οχήματα.

Το νέο σχέδιο νόμου προβλέπει ότι ο τεχνικός έλεγχος των ιστορικών οχημάτων θα διενεργείται κάθε χρόνο (ρύθμιση που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ για όλα τα μεταχειρισμένα οχήματα, ιστορικά και μη) από τα ήδη πιστοποιημένα ΚΤΕΟ. Ωστόσο, ο τεχνικός έλεγχος θα είναι «ελαφρύτερος» από ό,τι ο αντίστοιχος των συμβατικών οχημάτων, καθώς δεν είναι δυνατόν να πληρούνται οι σημερινές προδιαγραφές από οχήματα 30 και πλέον ετών. Το ζήτημα της μη καταβολής τελών κυκλοφορίας (που ισχύει σήμερα) για τα ιστορικά οχήματα, το οποίο είχε προκαλέσει έντονη κριτική φαίνεται να αντιμετωπίζεται με τις νέες ρυθμίσεις. Οι πληροφορίες της «Κ» κάνουν λόγο για την υποχρέωση συστηματικής καταβολής τελών κυκλοφορίας από τους ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων, τα οποία όμως αναλογικά θα είναι περιορισμένα σε σχέση με αυτά των σύγχρονων οχημάτων. Το σκεπτικό που διέπει την εν λόγω πρόβλεψη σχετίζεται με το γεγονός ότι τα ιστορικά οχήματα εκ των δυνατοτήτων τους δεν διανύουν πολύ μεγάλες αποστάσεις και κινούνται πολύ λιγότερο από τα σύγχρονα. 

Ικανοποίηση

«Οι προωθούμενες αλλαγές είναι θετικότατες για εμάς, καθώς προσπαθούμε εδώ και αρκετά χρόνια να νομιμοποιήσουμε και να τακτοποιήσουμε τις διαδικασίες και τους κανόνες που διέπουν τα ιστορικά οχήματα. Το γεγονός μάλιστα ότι οι αλλαγές θα περιλαμβάνονται σε σχέδιο νόμου για εμάς είναι ανέλπιστο, καθώς πλέον δεν θα υπάρχει δυνατότητα παρερμηνείας του νόμου», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της ΦΙΛΠΑ Τάκης Φωτεινόπουλος. Ο ίδιος μάλιστα διευκρινίζει ότι το κενό του νόμου τα τελευταία χρόνια καθώς και οι υγειονομικές συνθήκες που έχουν θέσει σε μακροχρόνια ακινησία τα ιστορικά οχήματα έχουν προκαλέσει σημαντικές φθορές σε αυτά. «Ολα τα αυτοκίνητα έχουν πάθει ζημιές από την ακινησία και πρέπει να περάσουν από συντήρηση. Οι προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις φαίνεται ότι θα μας βοηθήσουν να επαναφέρουμε τα οχήματά μας σε κανονική κυκλοφορία», συμπληρώνει. Για σήμερα είναι προγραμματισμένη η πρώτη εκδήλωση ύστερα από πολλούς μήνες με «Αντίκες και Λουλούδια» στην Κηφισιά. Οι ιδιοκτήτες ιστορικών αυτοκινήτων (που θα κυμαίνονται από 30 έως και 105 ετών) θα κάνουν μια μικρή βόλτα από την Κηφισιά έως την Εκάλη. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή