Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για το βόρειο τμήμα του Ε65. Το νέο κομμάτι, που θα κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα έχει το δικό του «πορτοφόλι» και τα έσοδα από τα διόδια θα χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση και τη λειτουργία του, με το Δημόσιο να υποστηρίζει ενδεχόμενο χρηματοδοτικό κενό με ποσό έως 38 εκατ. ευρώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, δηλαδή μέχρι το 2038.
Με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών τροποποιείται για τέταρτη φορά η σύμβαση παραχώρησης του 2007 για την κατασκευή του οδικού άξονα Ε65: η πρώτη ήταν το 2013, για την επανεκκίνηση των έργων, με την οποία κατασκευάστηκε μόνο το κεντρικό τμήμα Τρικάλων – Ξυνιάδας και τα άλλα δύο τμήματα «αναβλήθηκαν». Η δεύτερη το 2015, για τη δεύτερη επανεκκίνηση των έργων. Και η τρίτη το 2018, με την οποία καθορίστηκαν οι όροι κατασκευής του νότιου τμήματος (Λαμία – Ξυνιάδα), το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή και θα παραδοθεί σε ένα έτος.
Οι όροι της κατασκευής του βόρειου τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία) είναι οι ίδιοι με εκείνους του νότιου τμήματος. Το τμήμα θα κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο (το κόστος θα καλυφθεί 100% από το Ταμείο Ανάκαμψης) και κατόπιν θα παραχωρηθεί στην Κεντρική Οδό, που διαχειρίζεται τον υπόλοιπο Ε65. Ο παραχωρησιούχος θα «ανοίξει» έναν τραπεζικό λογαριασμό (χωριστό από εκείνον του νότιου), στον οποίο θα καταθέτει τα έσοδα του βόρειου τμήματος από διόδια και σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Κάθε έξι μήνες θα γίνεται απολογισμός του κόστους συντήρησης και λειτουργίας του άξονα και έσοδα και έξοδα θα συμψηφίζονται. Αν περισσεύουν χρήματα, αυτά θα εισπράττονται από το Δημόσιο. Αν όχι, τότε η διαφορά θα μεταφέρεται στον επόμενο λογαριασμό. Γενικώς το Δημόσιο θα δώσει αν χρειαστεί ενίσχυση στη λειτουργία του άξονα έως 38 εκατ. ευρώ από δημόσιους πόρους έως το 2038.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο βόρειο τμήμα θα καταλήγουν έσοδα από… ενάμιση σταθμό διοδίων: εκείνον στην Οξύνεια, που βρίσκεται περίπου στα μισά της διαδρομής, και τον σταθμό Τρικάλων, που βρίσκεται μεν στο κεντρικό κομμάτι του, αλλά στο τέλος του (οπότε θα χρεώνει τη διαδρομή έως Οξύνεια, όταν τεθεί σε λειτουργία το βόρειο κομμάτι). Οσον αφορά στο ύψος των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας, αυτά θα καθοριστούν από το χρηματοοικονομικό μοντέλο που έχει καταρτιστεί ειδικά για το βόρειο τμήμα. Τόσο το χρηματοδοτικό μοντέλο όσο και το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα κατασκευής περιλαμβάνονται στα παραρτήματα της σύμβασης, που δεν κατατέθηκαν χθες στη Βουλή.
Να σημειωθεί πάντως ότι στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το κόστος της σύμβασης αναφέρεται 490 εκατ. ευρώ (αντί 442 εκατ. ευρώ, που έχει δημοσιοποιηθεί). Πηγές του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι η αναφορά είναι λογιστική και η διαφορά δεν αντιστοιχεί σε έξοδα απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικά κ.λπ. Οσον αφορά το τεχνικό σκέλος, το βόρειο τμήμα του Ε65 έχει μήκος 70,5 χλμ. και περιλαμβάνει 2 σήραγγες, 20 γέφυρες, 6 κόμβους, 2 ΣΕΑ, έναν μετωπικό σταθμό διοδίων (Οξύνεια) και 3 πλευρικούς.