ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΗΣΑΠ: «Το μηχάνημα ακολουθούσε τρελή πορεία» – Το χρονικό του δυστυχήματος

Η βλάβη στα φρένα, η καθοδική κλίση στις γραμμές και η απόφαση να εγκαταλειφθεί το βαγονέτο εν κινήσει

ΗΣΑΠ: «Το μηχάνημα ακολουθούσε τρελή πορεία» – Το χρονικό του δυστυχήματος

Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος δεν κοιμάται ποτέ. Ακόμα και όταν δεν εξυπηρετεί επιβάτες, υπάρχει ένας ολόκληρος μηχανισμός ο οποίος εργάζεται πυρετωδώς σε καθημερινή και 24ωρη βάση προκειμένου να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Χθες τα ξημερώματα , στο πλαίσιο εργασιών λείανσης των γραμμών, σημειώθηκε ένα τραγικό δυστύχημα στις γραμμές του ηλεκτρικού, με έναν 41χρονο εργαζόμενο των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) να χάνει τη ζωή του και ακόμα έναν άνδρα να τραυματίζεται σοβαρά. Το περιστατικό σημειώθηκε λίγο μετά τις 4 το πρωί μεταξύ των σταθμών «Αγιος Νικόλαος» και «Αττική». Λίγο νωρίτερα είχε ολοκληρώσει τις εργασίες λείανσης των γραμμών στο τμήμα της Κηφισιάς το ειδικό μηχάνημα της γερμανικής εταιρείας Schweerbau GMBH & CO KG, η οποία έχει αναλάβει, ύστερα από διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, το έργο της λείανσης και στις τρεις γραμμές του δικτύου.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω εργασία πρέπει να διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια, καθώς διασφαλίζει την ομαλή κίνηση των αμαξοστοιχιών. Ωστόσο, στη γραμμή 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) οι εν λόγω εργασίες πραγματοποιήθηκαν τελευταία φορά το μακρινό 2008, στις γραμμές 2 και 3 το 2013, ενώ στο τραμ δεν έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ από την έναρξη λειτουργίας του μέσου το 2004.

ΗΣΑΠ: «Το μηχάνημα ακολουθούσε τρελή πορεία» – Το χρονικό του δυστυχήματος-1Με την ολοκλήρωση των εργασιών του μηχανήματος, στο οποίο επέβαιναν δύο εργαζόμενοι των ΣΤΑΣΥ και τρεις αλλοδαποί, υπάλληλοι της εταιρείας που έχει αναλάβει την εργολαβία, θα ξεκινούσε το δρομολόγιο για την επιστροφή του στον Πειραιά, όπου θα αποθηκευόταν. Το μηχάνημα, που έχει μέγεθος ενός βαγονιού, ξεκίνησε την πορεία του από το ύψος της Κηφισιάς, όταν λίγα λεπτά αργότερα διαπιστώθηκε, στο ύψος του σταθμού «Μαρούσι» περίπου, ότι δεν δουλεύει το σύστημα πέδησης, ούτε «πιάνουν» τα εφεδρικά φρένα. Ειδοποιήθηκε αμέσως το Κέντρο Ελέγχου των ΣΤΑΣΥ και δόθηκε εντολή να τοποθετηθεί συρμός μεταξύ των σταθμών «Αγιος Νικόλαος» και «Αττική» προκειμένου να ανακόψει την τρελή πορεία, όπως τη χαρακτηρίζουν αυτόπτες μάρτυρες, του μηχανήματος.

Το τραγικό δυστύχημα στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο που στοίχισε τη ζωή ενός εργαζομένου και τον σοβαρό τραυματισμό ενός άλλου.

«Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου από την Κηφισιά έως τον Πειραιά έχει καθοδική κλίση οδηγούσε το μηχάνημα σε συνεχώς αυξανόμενη ταχύτητα», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων των ΣΤΑΣΥ, Σπ. Ρεβύθης. Μόλις ενημερώθηκαν οι πέντε άνδρες που επέβαιναν στο μηχάνημα ότι θα ακολουθούσε μετωπική σύγκρουση με συρμό, εγκατέλειψαν το μηχάνημα, το οποίο κινούνταν ανεξέλεγκτα. Στην προσπάθειά τους να πηδήξουν από το εν κινήσει μηχάνημα, ένας εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ έχασε τη ζωή του και ένας εργαζόμενος της γερμανικής εταιρείας τραυματίστηκε σοβαρά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το μηχάνημα διέθετε όλες τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις, ενώ επρόκειτο για μια καινούργια λοκομοτίβα (όπως ονομάζεται) που είχε κατασκευαστεί μόλις το 2020, σύμφωνα με στελέχη των ΣΤΑΣΥ.

Καθημερινές εργασίες

Οι εργασίες κατά τις νυχτερινές ώρες αποτελούν καθημερινό φαινόμενο για το σύνολο του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς, με τις ειδικότητες εργαζομένων που πιάνουν βάρδια τη νύχτα να είναι δεκάδες. Ολες οι εργασίες συντήρησης της επιδομής (έλεγχος τροχιών, στατήρες, σιδηροτροχιά) εκτελούνται τη νύχτα, οπότε διεξάγονται οι έλεγχοι, οι επιθεωρήσεις και τυχόν επισκευές που απαιτούνται. Μόνο σε αυτόν τον τομέα απασχολούνται συνολικά 200 άτομα, τα οποία κατανέμονται σε βάρδιες (συνήθως των οκτώ ατόμων) που εργάζονται κυρίως τη νύχτα. Ηλεκτρολόγοι, τεχνικοί της σηματοδότησης, ακόμα και τα συνεργεία καθαρισμού επίσης πιάνουν δουλειά όταν ο ήλιος πέφτει, προκειμένου να διασφαλίζουν ότι το μέσο θα είναι σε θέση να υποδεχθεί το κοινό με ασφάλεια.

Από το 2007 στον ΗΣΑΠ

Εμπειρος τεχνίτης με αγάπη για τη δουλειά του, εργατικός, τελειομανής και φιλότιμος. Αυτός ήταν σύμφωνα με μαρτυρίες συναδέλφων και φίλων του ο 41χρονος εργαζόμενος των ΣΤΑΣΥ, που έχασε με τραγικό τρόπο τη ζωή του χθες τα ξημερώματα, λίγες ημέρες μετά τα γενέθλιά του, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από την τρελή πορεία του μηχανήματος λείανσης. Ο 41χρονος είχε ξεκινήσει την πορεία του στις ΣΤΑΣΥ το 2007 ως εργάτης. Εκπαιδεύτηκε και ανήλθε σταδιακά στην ιεραρχία, περνώντας από τη θέση του αρχιτεχνίτη επιδομής για να οδηγηθεί στη θέση του εργοδηγού, που του κόστισε τη ζωή.  Είχε δύο μεγάλες αγάπες, τη θάλασσα, στην οποία περνούσε πολύ χρόνο με τη βάρκα του, και τον Ιωνικό, του οποίου ήταν θερμός υποστηρικτής. Εργαζόμενη στις ΣΤΑΣΥ είναι και η αδελφή του, η οποία κατέχει τη θέση σταθμάρχη στη γραμμή 1 του μετρό. Σε στάσεις εργασίας προχωρούν αύριο οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες, ζητώντας να αποδοθούν ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα. Λεωφορεία και τρόλεϊ θα κυκλοφορήσουν από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ.