Κυκλοφοριακό: Πολυδιάσπαση και αποσπασματικές προσπάθειες

Κυκλοφοριακό: Πολυδιάσπαση και αποσπασματικές προσπάθειες

Το σύστημα μεταφορών της Αττικής έχει να μελετηθεί ολοκληρωμένα από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

2' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων είχε προβλέψει και επισημάνει ότι η εικόνα της μείωσης του κυκλοφοριακού προβλήματος την προηγούμενη δεκαετία ήταν προσωρινή και οφειλόταν κυρίως στην οικονομική και στη συνέχεια στην υγειονομική κρίση. Εάν δεν υπήρχε η οικονομική κρίση, η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα χειροτέρευε ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2010. Η πολιτεία, όμως, είχε εφησυχάσει. Η εικόνα επιδεινώνεται συνεχώς και αναμένεται πρόσθετη συμφόρηση εάν δεν ληφθούν άμεσα συντονισμένα μέτρα. Ηδη βιώνουμε το παράδοξο, η αύξηση της τιμής της βενζίνης και ο περιορισμός της αγοραστικής δύναμης να μην έχουν οδηγήσει σε μείωση της κυκλοφορίας. Η ευθύνη είναι της πολιτείας, η οποία δεν παρέχει αξιόπιστες και ποιοτικές εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης στους πολίτες, ώστε να αφήσουν το όχημά τους και να μετακινηθούν με τα ΜΜΜ. Επιβεβαιώνεται η ανάγκη περαιτέρω αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ώστε αυτά να αποτελέσουν ανταγωνιστή του ιδιωτικού αυτοκινήτου.

Τα όσα εξαγγέλθηκαν (αναβάθμιση ΜΜΜ, επεκτάσεις μετρό, Αττικής Οδού κ.ά.) είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αρκούν. Και δεν αρκούν διότι το σύστημα μεταφορών της Αττικής (οδικό δίκτυο και ΜΜΜ) έχει να μελετηθεί ολοκληρωμένα από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Η πολυδιάσπαση όμως των αρμοδιοτήτων, η οποία εντάθηκε με τον «Καλλικράτη», δεν επιτρέπει τον γοργό βηματισμό και τον ενιαίο σχεδιασμό. Σημαντικά μέτρα και έργα που έπρεπε ήδη να έχουν υλοποιηθεί (π.χ. αναβάθμιση οδικών αξόνων όπως αυτοί της λεωφ. Κηφισού, της λεωφ. Κηφισίας κ.ά.) δεν βρίσκονται ούτε σε επίπεδο μελέτης. Με δεδομένο ότι τα κονδύλια είναι περιορισμένα, η ιεράρχηση, ο προγραμματισμός και ο συντονισμός των μέτρων που πρέπει να ληφθούν καθίστανται ακόμη πιο επιτακτικά. Ωστόσο, η κατασκευή των μεγάλων οδικών έργων που εξαγγέλθηκαν αναμένεται να προκαλέσει πρόσθετη συμφόρηση στο οδικό δίκτυο, μειώνοντας προσωρινά την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών λόγω των εργοταξιακών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Θα πρέπει το υφιστάμενο οδικό δίκτυο να λειτουργήσει με τη βέλτιστη κυκλοφοριακή ικανότητα (άρση παράνομης στάθμευσης, βελτιώσεις στη φωτεινή σηματοδότηση, γεωμετρικές διαμορφώσεις στους κόμβους, τήρηση ωραρίου τροφοδοσίας, δακτύλιος, ΜΜΜ). Η θεσμοθέτηση ενός μητροπολιτικού φορέα για τις μεταφορές στην Αττική, όπως ανακοινώθηκε, υιοθετώντας την πάγια θέση και πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, θα λειτουργήσει καταλυτικά ως προς την άμεση λήψη μέτρων, αλλά και την ορθή λειτουργία, παρακολούθηση και συντονισμό του συστήματος μεταφορών στην Αττική. Ο μητροπολιτικός φορέας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών. Σήμερα το υπουργείο, η Περιφέρεια και οι δήμοι εφαρμόζουν αποσπασματικές και μονομερείς προσπάθειες, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζονται το κυκλοφοριακό και το σύστημα μεταφορών ολοκληρωμένα.

* Ο κ. Αθανάσιος Τσιάνος είναι πολιτικός μηχανικός-συγκοινωνιολόγος, γενικός γραμματέας ΣΕΣ (Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή