Ηλεκτρονικό έγκλημα: Ούτε Cyber, ούτε alert

Ηλεκτρονικό έγκλημα: Ούτε Cyber, ούτε alert

Ήταν πονηρό το μήνυμα που ήρθε στο κινητό μου. Αποστολέας: NBG· υποτίθεται δηλαδή ότι ήταν από την Εθνική Τράπεζα

3' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ήταν πονηρό το μήνυμα που ήρθε στο κινητό μου. Αποστολέας: NBG· υποτίθεται δηλαδή ότι ήταν από την Εθνική Τράπεζα.

Ηλεκτρονικό έγκλημα: Ούτε Cyber, ούτε alert-1

Το κείμενο ήταν στα αγγλικά «Please update your new version» και είχε έναν παράξενο για τράπεζα σύνδεσμο. Για να αποφύγω πιθανή επιμόλυνση του κινητού, πληκτρολόγησα τον σύνδεσμο στον υπολογιστή και βρέθηκα σε μια οθόνη που έμοιαζε σε όλα με την σελίδα της Εθνικής Τράπεζας, αλλά υπήρχαν δύο διαφορές.

Ηλεκτρονικό έγκλημα: Ούτε Cyber, ούτε alert-2

Η πρώτη ήταν η διεύθυνση: https://helendoron.co.il/pronto/NBGblock/NBGblock/. Εθνική Τράπεζα με διεύθυνση Ισραήλ; Άλλο πάλι κι ετούτο…

Η δεύτερη διαφορά ήταν πως όλοι οι σύνδεσμοι που έχει στην σελίδα της η Εθνική, π.χ. «Συχνές Ερωτήσεις», δεν αποκρινόταν. Το μόνο που μπορούσα να κάνω, ήταν να βάλω τους κωδικούς του λογαριασμού μου. Επρόκειτο δηλαδή για μια τυπική ηλεκτρονική απάτη για απόσπαση των κωδικών, αφού ούτε αρχηγός κόμματος, ούτε συντάκτης του οικονομικού ρεπορτάζ είμαι για να να φυτέψουν κάποιοι λογισμικό στο κινητό μου.

Το πρώτο ερώτημα ερώτημα είναι: πως βρήκαν τον αριθμό του κινητού; Πιθανώς να στέλνουν μαζικά μηνύματα σε τυχαία νούμερα, και ό,τι κάτσει. Μπορεί,πάλι, να έχουν διαρρεύσει λίστες κινητών από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς. Κάθε δημόσια υπηρεσία και κάθε ιδιωτικό μαγαζί (ακόμη και τα πιο μικρά) ζητούν «για την καλύτερη εξυπηρέτηση» τον αριθμό του κινητού μας. Ποια ασφάλεια έχουν οι βάσεις δεδομένων τους; Δεν γνωρίζουμε. Είναι ένα θέμα που δεν συζητείται.

Δεν θα άξιζε μνείας η υπόθεση- όπως με πληροφόρησαν είναι χιλιάδες οι απόπειρες εξαπάτησης και το φως της δημοσιότητας βλέπουν μόνο οι επιτυχίες των κυβερνοεγκληματιών, όταν καταφέρνουν να αποσπούν σημαντικά ποσά- αλλά το εντυπωσιακό σε αυτήν την περίπτωση είναι η παντελής αδιαφορία (;), απουσία (;), γραφειοκρατία (;) της Ελληνικής Αστυνομίας. 

Προσπάθησα, λοιπόν, ως πολίτης και φορολογούμενος αυτού του κράτους να ενημερώσω τις αρμόδιες αρχές για την απόπειρα. Το υπουργείο Προστασίας του πολίτη έχει φτιάξει κοτζάμ «Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος» και Διαδικτυακή Πύλη «Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Πολιτών Επιχειρήσεων και Φορέων»  https://cyberalert.gr/. Τα λόγια «Σχετικά με το CYBERALERT» είναι πολλά και παχιά: «Λαμβάνοντας υπόψη τη μετεξέλιξη του κυβερνοεγκλήματος και τον αντίκτυπό του σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνίας, καθίσταται σαφές ότι είναι άμεση η ανάγκη για αποτελεσματική ενημέρωση του κοινού (παιδιών, γονέων, επιχειρηματικού κόσμου, χρηστών του διαδικτύου) σε πραγματικό χρόνο σχετικά με θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και ειδικότερα την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο και τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό» (οι υπογραμμίσεις είναι από τον ιστότοπο).

Η πρώτη έκπληξη ήταν ότι στον δικτυακό τόπο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, υπάρχουν πολλά πράγματα, όπως για τις «προσπάθειες εξαπάτησης και περιπτώσεις διασποράς ψευδών ειδήσεων, μέσω διαδικτύου, με αφορμή τον κορωνοϊό (COVID–19)», αλλά δεν έχει (έστω για τα μάτια του κόσμου) ένα κουμπί ώστε να καταθέτουν οι πολίτες αναφορές και καταγγελίες. Όχι για να κινητοποιηθεί η υπηρεσία και να διώξει τους κυβερνοεγκληματίες, αλλά τουλάχιστον για να ενημερώνεται  σε πραγματικό χρόνο σχετικά με θέματα που έπρεπε να την απασχολούν.

Ηλεκτρονικό έγκλημα: Ούτε Cyber, ούτε alert-3

Η δεύτερη έκπληξη ήταν πως ακόμη και η ηλεκτρονική διεύθυνση που αναγράφεται [email protected] είναι ανενεργή. Πρέπει να την πληκτρολογήσει κάποιος στο πρόγραμμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ώστε να στείλει μήνυμα. Για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή και για να λειτουργήσει το «επιτελικό και ψηφιακό κράτος» απαιτείται άσκοπη πληκτρολόγηση.

Υπάρχει όμως ένας πενταψήφιος τηλεφωνικός αριθμός 11188, σαν αυτούς που χρησιμοποιούν διάφοροι φορείς για να δέχονται καταγγελίες, π.χ. το ΣΔΟΕ έχει το 1517, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» το 1056 κ.λπ. Αμ, δε! Η τρίτη έκπληξη είναι η ιεράρχηση στο τηλεφωνικό μενού: «…για αιτήματα διοργάνωσης ενημερωτικών εκδηλώσεων πιέστε 1». Ευτυχώς υπάρχει το «πιέστε 2» για να μιλήσω με έναν (ομολογουμένως ευγενέστατο) υπαστυνόμο, ο οποίος με πληροφόρησε ότι για αυτές τις απόπειρες ηλεκτρονικής απάτης η υπηρεσία έπραξε το καθήκον της: εξέδωσε προειδοποιητικό Δελτίο Τύπου! 

Και πως μπορεί κάποιος να κάνει καταγγελία; «Πρέπει να πάτε στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής σας, με εκτυπώσεις των σχετικών (ηλεκτρονικών) εγγράφων, και να καταθέσετε μήνυση κατ’ αγνώστων…». Με άλλα λόγια, για μια καταφανή προσπάθεια ηλεκτρονικής απάτης, εκτός από την αρμόδια υπηρεσία πρέπει να απασχοληθεί ο αξιωματικός υπηρεσίας ενός άσχετου τμήματος συν τον εισαγγελέα που θα παραλάβει την μήνυση και μετά από αρκετή χαρτούρα θα προχωρήσει στα περαιτέρω. Μπορούμε να καταλάβουμε με τι cyber όρους γίνεται η καταπολέμηση του ηλεκτρονικού εγκλήματος και πόσο alert είναι οι υπηρεσίες της ΕΛΑΣ. Στα παραπάνω δεν αναφέραμε τον κόπο και τον χρόνο των πολιτών· αυτά έτσι κι αλλιώς είναι διαχρονικώς αμελητέα για το κράτους που πληρώνουμε. 

«Μα, δεν θέλω να κάνω μήνυση, που έτσι κι αλλιώς δεν θα καταλήξει πουθενά» αποκρίθηκα. «Απλώς θέλω να σας στείλω τις διευθύνσεις και τις απεικονίσεις οθόνης (screenshots) για να ενημερωθείτε». Η απάντηση ήταν αφοπλιστική: «Έτσι μόνο, δια των μηνύσεων, γίνεται η ενημέρωση στο ελληνικό κράτος». Δεν θυμάμαι να προσέθεσε «δυστυχώς»…

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή