Μετρό και ΗΣΑΠ: Οι καταγγελίες για ζητήματα ασφαλείας και η εισαγγελική παρέμβαση για τον Πειραιά

Μετρό και ΗΣΑΠ: Οι καταγγελίες για ζητήματα ασφαλείας και η εισαγγελική παρέμβαση για τον Πειραιά

Τα θέματα της πυρασφάλειας, του σωστού εξαερισμού και της μη επαρκούς εκπαίδευσης θέτουν οι εργαζόμενοι στο Μετρό Αθηνών

6' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το γενικότερο ζήτημα της ασφάλειας των μεταφορών έχει γίνει τις τελευταίες μέρες αναπόσπαστο κομμάτι της δημόσιας συζήτησης, με τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες να θέτουν επί τάπητος διάφορες παραλείψεις και προβληματικά σημεία.

Ετσι, έχει παραγγελθεί ήδη κατεπείγουσα ποινική προκαταρκτική εξέταση από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Αντώνη Ελευθεριανό (στις 2/3), για το μη επαρκές σύστημα της σηματοδότησης του προαστιακού από τον σταθμό «Δουκίσσης Πλακεντίας» μέχρι το «Αεροδρόμιο» (σύμφωνα με καταγγελία των εργαζομένων στην Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών), ενώ τις τελευταίες ώρες στο «κάδρο» έχουν μπει και ζητήματα ασφάλειας στον ΗΣΑΠ, αλλά και στο Μετρό Πειραιά.

Το δημοσίευμα της δημοσιογραφικής ομάδας Data Journalists για εισροή θαλασσινού νερού από το λιμάνι του Πειραιά στο σιδηροδρομικό τούνελ ανάμεσα στους σταθμούς του Μετρό «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», όπως επίσης και για 391 βλάβες και αστοχίες τους τελευταίους μήνες στα νέα τμήματα της Γραμμής 3, προκάλεσαν την παρέμβαση του εισαγγελέα Ισίδωρου Ντογιάκου ο οποίος ζήτησε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.

Πολλά τα προβλήματα στον ΗΣΑΠ

Την ίδια ώρα, στον ΗΣΑΠ, ως το πιο παλιό μέσο μεταφοράς, οι καταγγελίες είναι περισσότερες. Μια εξ αυτών αφορά στο σύστημα εξαερισμού, το οποίο εγκαταστάθηκε πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Ωστόσο, το 2015 διαπιστώθηκε για πρώτη φορά ότι το σύστημα αυτό δεν λειτουργεί στον σταθμό της Ομόνοιας και εστάλησαν πολλάκις σχετικές αναφορές από τους σταθμάρχες στη ΣΤΑΣΥ. Ο Πάνος Κοντογιάννης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, καταγγέλλει ότι φέτος διαπιστώθηκε και πάλι ότι δεν λειτουργεί ο εξαερισμός μετά από τα επεισόδια και τα χημικά που έπεσαν σε ένα από τα πρώτα συλλαλητήρια για τα Τέμπη.

Μετρό και ΗΣΑΠ: Οι καταγγελίες για ζητήματα ασφαλείας και η εισαγγελική παρέμβαση για τον Πειραιά-1
Ο πίνακας για το σύστημα εξαερισμού στην Ομόνοια.

Σε ανακοίνωσή της, η ΣΤΑΣΥ αναφέρει ότι: «Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης».

Ειδικά για τον επίμαχο σταθμό της Ομόνοιας, επισημαίνει ότι το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή καπνού από τις αποβάθρες, αν χρειαστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, το εν λόγω σύστημα δεν είναι διαρκώς σε λειτουργία, αλλά μόνο όταν χρειάζεται.

Το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ επιμένει πάντως για τον εξαερισμό στην Ομόνοια, δημοσιεύοντας και φωτογραφία που δείχνει ότι αυτό δεν λειτουργεί, αναρωτώμενο παράλληλα αν μπορεί να γίνει ο χειρισμός του απομακρυσμένα από το σταθμαρχείο ή το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.

Αφήνει επίσης αιχμές για τη λειτουργία του κλιματισμού στον σταθμό της Ομόνοιας, ένα ζήτημα για το οποίο και η ίδια η ΣΤΑΣΥ αναφέρει: « Το
σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι».

Το σύστημα πυρασφάλειας

Το Σωματείο καταγγέλλει ακόμη παραλείψεις στο σχέδιο πυρασφάλειας στο σταθμό του ΗΣΑΠ «Πειραιάς», γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για τη γενικότερη αντιμετώπιση περιστατικών φωτιάς στο δίκτυο.

Αν και στον «Πειραιά» υπάρχουν πυροσβεστήρες, πυροσβεστικές φωλιές και τρεις μεγάλες έξοδοι κινδύνου, ο κ. Κοντογιάννης επισημαίνει ότι 2018 διαπιστώθηκε ότι είχε αλλάξει το σχέδιο πυρασφάλειας του σταθμού, χωρίς να έχει εγκριθεί αυτό από την Πυροσβεστική. Στη συνέχεια, με την αλλαγή της νομοθεσίας η Πυροσβεστική δεν ήταν πια υπεύθυνη να εγκρίνει το σχέδιο αυτό. 

Μετρό και ΗΣΑΠ: Οι καταγγελίες για ζητήματα ασφαλείας και η εισαγγελική παρέμβαση για τον Πειραιά-2
Το ενημερωτικό email για την κατάσταση με την πυρασφάλεια στον Πειραιά.

Η θέση της ΣΤΑΣΥ είναι πως: «Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης».

Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι εφόσον ο σταθμός είναι εξοπλισμένος, όλα βαίνουν καλώς. Το αντεπιχείρημα του κ. Κοντογιάννη είναι ότι είναι άγνωστο αν έχουν λήξει οι σχετικές άδειες του συστήματος πυρασφάλειας, όπως επίσης και ότι τα πυροσβεστικά εργαλεία δεν έχουν δοκιμαστεί ποτέ για να φανεί αν λειτουργούν ή όχι.

Οι εργαζόμενοι ζητούν περισσότερη εκπαίδευση σε θέματα ασφαλείας

Ομόφωνη είναι εξάλλου η παρακάτω διαπίστωση όχι μόνο του προέδρου του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, αλλά και άλλων εργαζομένων και συνδικαλιστών με τους οποίους ήρθε σε επικοινωνία η «Κ»: δεν θυμούνται την τελευταία φορα που έγινε οποιαδήποτε άσκηση ή εκπαίδευση για κάποιο έκτακτο περιστατικό, για εκκένωση, για σενάριο πυρκαγιάς κ.ό.κ.

«Από το 2008 που δουλεύω στον ΗΣΑΠ, δεν έχω δει να γίνεται κάποια δοκιμή του συστήματος πυρασφάλειας, κάποια εκκένωση σταθμού, να δούμε αν είναι ανοιχτές ή κλειστές όλες οι έξοδοι κινδύνου», σημειώνει ο Πάνος Κοντογιάννης.

Από τη μεριά της, η ΣΤΑΣΥ αναφέρει ότι γίνονται «συνεχείς εκπαιδεύσεις» για θέματα ασφαλείας στους εργαζομένους και των τριών γραμμών του Μετρό. Ειδικά για τον ηλεκτρικό, σύμφωνα με πληροφορίες, το 2022 έγιναν δύο ασκήσεις απεγκλωβισμού ατόμου στα αμαξοστάσια στο Ελληνικό και στα Σεπόλια, ενώ τη διετία του κορωνοϊού υπήρξε μια παύση.

«Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας», υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση.

Δεν είναι μόνοι οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ που θα ήθελαν να δουν μια μεγαλύτερη κινητικότητα σε θέματα επιμόρφωσεων. Ο Κώστας Πατσέας, μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφαλείας Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ και οδηγός στη Γραμμή 2, αναγνωρίζει και αυτός ότι πέρα από τη βασική εκπαίδευση για θέματα που λαμβάνουν όλοι, έχει να γίνει χρόνια επανεκπαίδευση σε πράγματα όπως ο χειρισμός συστημάτων έκτακτης ανάγκης, πυρανίχνευσης και πυρασφάλειας.

Ερωτώμενος ως προς το γιατί θεωρεί ότι συμβαίνει αυτό, «δείχνει» ένα άλλο χρόνιο πρόβλημα, την έλλειψη προσωπικού. «Λειτουργούμε στα 2/3 των δυνάμεών μας», λέει χαρακτηριστικά, αναγνωρίζοντας ότι όταν ένα μεγάλο βάρος εργασίας πέφτει στους ώμους των λίγων, ο χρόνος για εκπαίδευση μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Πατσέας εμφανίζεται καθησυχαστικός: «Οι Γραμμές 2 και 3 του Μετρό είναι αξιόπιστες και ασφαλείς. Δεν υπάρχει κίνδυνος για το επιβατικό κοινό».

Εισαγγελική έρευνα για τον Πειραιά

Η «Αττικό Μετρό» εξέδωσε ανακοίνωση σήμερα, στην οποία επισήμανε πως οι διεθνείς προδιαγραφές κατασκευής σηράγγων μετρό δεν αποκλείουν την πιθανή, περιορισμένης έκτασης, παρουσία υγρασιών, τονίζοντας πως ο σταθμός «Πειραιάς» είναι στεγανός.

Ο Θανάσης Τζίνης, επί πολλά χρόνια σταθμάρχης στη Γραμμή 3 του Μετρό, μιλώντας στην «Κ», σημείωσε πως το ζήτημα των «μικροδιαρροών» σε αυτή τη γραμμή και στο κομμάτι από Κεραμεικό προς Πειραιά δεν είναι σπάνιο, αλλά αντιμετωπίζεται και δεν τίθεται ζήτημα ασφάλειας. 

Ο κ. Τζίνης ανέφερε πάντως πως φαινόμενα μικροδιαρροών έχουν παρατηρηθεί και στο παρελθόν στον σταθμό του Ελαιώνα, όταν και πριν από κάποια χρόνια υπήρξε διαρροή νερού στις ράγες λόγω υπερχείλισης του Κηφισού. Ο ίδιος μάλιστα σημείωσε πως τόσο οι σταθμοί του ΗΣΑΠ από Μοναστηράκι μέχρι τον Πειραιά, όσο κι αυτοί του Μετρό από Κεραμεικό μέχρι Πειραιά βρίσκονται κατά καιρούς αντιμέτωποι με το ζήτημα της μικροδιαρροών νερού.

Για τις εισροές υδάτων τοποθετήθηκε και ο Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), ο οποίος σημείωσε ότι και στο «Μοναστηράκι», λόγω της γειτνίασης με τον Ηριδανό, για πολλά χρόνια η υγρασία είναι αυξημένη και για αυτό τον λόγο γίνονται συνεχώς παρεμβάσεις από την κατασκευάστρια μέσω αντλιοστασίων και τσιμεντοενέσεων.

Σημειώνεται πως σε ποστ του στον λογαριασμό του στο Facebook o Νίκος Ταχιάος, πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», ανέφερε για το ζήτημα ανάμεσα στα άλλα και τα εξής: «Ο Σταθμός “Πειραιάς” που βρίσκεται κάτω από το επίπεδο της θάλασσας είναι απολύτως στεγανός. Ούτε αυτός, ούτε άλλος σταθμός εμφάνισαν υγρασίες. Όσο για την σήραγγα, μιλάμε για μικρές ποσότητες νερού, σημειακά, που ναι, δημιούργησαν κάποιες σκουριές στα μεταλλικά στοιχεία της σιδηροδρομικής επιδομής, που όμως διορθώθηκαν και διορθώνονται. Μετά δε τις στεγανοποιήσεις, δεν επανεμφανίστηκαν διαρροές και σε κάθε περίπτωση, εδώ και τρεις μήνες έχει ζητηθεί από τον ανάδοχο να βρεθεί μόνιμη λύση για την περίπτωση αποτροπής τέτοιων φθορών της επιδομής σε μελλοντική επανάληψη του φαινομένου».

Η «Κ» επικοινώνησε με το γραφείο Τύπου της «Αττικό Μετρό» για να ζητήσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πότε εμφανίστηκαν αυτές «οι μικρές ποσότητες νερού» οι οποίες και δημιούργησαν «κάποιες σκουριές», ή τι απάντησε ο ανάδοχος του έργου στο κάλεσμα για εύρεση μιας «μόνιμης λύσης αποτροπής φαινομένων». Η απάντηση ήταν ότι η «Αττικό Μετρό» δεν θα προχωρήσει σε κανένα άλλο σχόλιο πλην της επίσημης ανακοίνωσης και το ζήτημα θεωρείται «λήξαν».

Τέλος, ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης σημείωσε μιλώντας στην «Κ» πως το θέμα συζητήθηκε χθες στο τακτικό δημοτικό συμβούλιο, δεδομένου ότι έχει ανησυχήσει έντονα τους Πειραιώτες αλλά και τον ίδιο. Ο κ. Μώραλης ανέφερε πως σε επικοινωνία που είχε με την «Αττικό Μέτρο» αλλά και τη ΣΤΑΣΥ, οι ιθύνοντες τού απάντησαν όσα αναφέρουν και στις ανακοινώσεις που εξέδωσαν. Ο ίδιος μάς είπε πως είναι σε αναμονή του πορίσματος της έρευνας που παρήγγειλε ο κ. Ντογιάκος, ελπίζοντας πως αυτή θα προχωρήσει γρήγορα.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή