Στις εξετάσεις με K.AN.TA.I.Φ.Ι.

Φοιτητές της Ιατρικής έφτιαξαν τράπεζα με θέματα τα οποία έχουν μπει έως τώρα

4' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φοιτητές βρήκαν όχι μόνο ευφάνταστο τίτλο για την ομάδα τους –το όνομα αυτής K.AN.TA.I.Φ.Ι.– αλλά και έναν έξυπνο τρόπο να περνούν ευκολότερα τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο. Ουσιαστικά με την… ευγενή προσφορά παλαιότερων συμφοιτητών τους «έχτισαν» τράπεζες παλαιότερων θεμάτων. Λειτουργούν μέσα από κλειστά γκρουπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και όπως λέγεται μεταξύ των φοιτητών και των πανεπιστημιακών, υπάρχουν πολλά ανάλογου περιεχομένου φόρουμ σε διάφορες σχολές της χώρας.

«Καταφύγιο ΑΝυπότακτων ΤΑλαίπωρων μα Ικανών Φοιτητών Ιατρικής». Ετσι ονόμασαν φοιτητές της Ιατρικής την ομάδα τους, η οποία κάνει θραύση στο Facebook. Οι διαχειριστές του φόρουμ –μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού– είχαν τη ιδέα να φτιάξουν μία τράπεζα θεμάτων τα οποία είχαν δοθεί σε παλαιότερες εξετάσεις μαθημάτων της Ιατρικής. Και δεν είναι η μόνη σχετική σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Πάρε από τον προηγούμενο, δώσε στον επόμενο» είναι το μότο του Ανεξάρτητου Φόρουμ Φοιτητών Ιατρικής ΑΠΘ, που αναφέρει προς τα μέλη του, «όταν εξεταστείς σε κάποιο μάθημα, σημείωσε τα θέματα και γράψε τα στο φόρουμ». Στις βάσεις δεδομένων με θέματα μαθημάτων Ιατρικής, έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές κατόπιν έγκρισης των διαχειριστών αυτών των group/sites.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Καταφύγιο ΑΝυπότακτων ΤΑλαίπωρων μα Ικανών Φοιτητών Ιατρικής έχει πάνω από 7.300 μέλη – φοιτητές σε όλες τις ιατρικές σχολές της χώρας. Στο K.AN.TA.I.Φ.Ι. κάθε φοιτητής μετά τις εξετάσεις σε ένα μάθημα μπορεί να ανεβάζει τα θέματα. Πολλές φορές μάλιστα φωτογραφίζουν τα θέματα από το αμφιθέατρο και ανεβάζουν τη φωτογραφία. Οπως ανέφεραν στην «Κ» πανεπιστημιακοί, στην εποχή της καραντίνας λόγω κορωνοϊού, όταν οι εξετάσεις γινόταν online, τα ερωτήματα πολλαπλής επιλογής ανέβαιναν αυτούσια με «print screen». Συνεπώς, επειδή τα θέματα που μπορεί να ρωτήσει κάποιος δεν είναι και απεριόριστα, με αυτόν τον τρόπο έχει καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.

Το ζήτημα προκαλεί αντιδράσεις πανεπιστημιακών καθώς, επειδή οι ερωτήσεις που μπορεί να θέσει κάποιος δεν είναι απεριόριστες, με αυτόν τον τρόπο έχει καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.

«Καταλαβαίνετε ότι άλλο είναι να έχεις κάποια θέματα που πέφτουν συχνά –αυτό ίσως και να είναι θεμιτό μεταξύ των φοιτητών στα πλαίσια της αλληλοβοήθειας– και άλλο ζήτημα είναι να έχεις μια αναλυτική βάση δεδομένων με τα θέματα ανά μάθημα και εξεταστική», παρατηρεί στην «Κ» πανεπιστημιακός, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Από την άλλη, το θέμα διχάζει. «Ισως είναι δύσκολο στο πλαίσιο της ελευθερίας του λόγου να μπορεί να ρυθμιστεί κάποιο τέτοιο ζήτημα, αλλά από την άλλη θα μπορούσε κάποιος να θέσει και θέμα λογοκλοπής, αφού τα θέματα αυτά ανήκουν στο πανεπιστήμιο και στον εκάστοτε διδάσκοντα και δεν μπορούν να αναδημοσιεύονται χωρίς έγκριση».

Τέλος, πολλοί θεωρούν ότι, καθώς αυτά τα sites τα διαχειρίζονται νυν φοιτητές ή και απόφοιτοι, εγείρεται ζήτημα πειθαρχικής φύσεως. «Δεν ξέρω αν σε πανεπιστημιακό ίδρυμα του εξωτερικού, οι φοιτητές που θα διαχειρίζονταν μία τέτοια τράπεζα θεμάτων, θα έμεναν χωρίς καμία ποινή.

Το πρόβλημα πάντως προκαλεί πονοκέφαλο σε καθηγητές, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι δεν είναι εύκολο κάποιος να «βγάζει» συνέχεια νέα θέματα εξετάσεων, τα οποία θα είναι ουσιώδη όταν είναι πεπερασμένη η ύλη εξετάσεων. Δεν είναι όπως τα μαθηματικά, για παράδειγμα, όπου κάθε φορά μπορείς να βάζεις μια διαφορετική άσκηση για λύση. Ο αντίλογος που υπάρχει εστιάζεται στο έργο της κεντρικής επιτροπής που επιλέγει θέματα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Και εκεί η ύλη σε κάποια μαθήματα είναι συγκεκριμένα, αλλά τα μέλη της επιτροπής βρίσκουν λύση.

Το σχόλιο του προέδρου της Ιατρικής του ΑΠΘ

Μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ, ο κ. Ορέστης Ράντης πρόεδρος Συλλόγου Φοιτητών Ιατρικής ΑΠΘ και μέλος της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Ιατρικής ΑΠΘ έστειλε την εξής δήλωση: «Θεωρώ, ως Πρόεδρος του Συλλόγου Φοιτητών, ότι είναι αναγκαίο να απαντήσω στο πρόσφατο άρθρο σας υπό τον τίτλο “Στις εξετάσεις με το ΚΑΝΤΑΙΦΙ” αφενός για να διαφυλάξω το κύρος και την αξιοπιστία της Σχολής μας που κινδυνεύει να υποβαθμιστεί με υπόνοιες περί «εύκολων τρόπων για να περαστούν μαθήματα» και αφετέρου για να προσπαθήσω να αποκαταστήσω την αλήθεια σχετικά με τη λειτουργία της ομάδας “ΚΑΝΤΑΙΦΙ”.

1. Η περίφημη ομάδα “ΚΑΝΤΑΙΦΙ” για την οποία γίνεται λόγος λειτουργεί 12 και πλέον χρόνια και δεν δημιουργήθηκε με σκοπό την στείρα αναπαραγωγή παλαιών θεμάτων εξετάσεων• πόσο μάλλον για την εξεύρεση εύκολων λύσεων για να «περνιούνται» χωρίς κόπο τα μαθήματα. Αντιθέτως, η ομάδα αυτή προάγει το πνεύμα της αλληλοβοήθειας και της συνεργατικότητας μεταξύ μελλοντικών συναδέλφων. Δεν αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο των φοιτητών της Ιατρικής Α.Π.Θ. καθώς με μια απλή αναζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα βρει κανείς εκατοντάδες άλλες αντίστοιχες ομάδες για τα περισσότερα Τμήματα των Πανεπιστημίων της χώρας μας.

2. Η μελέτη των παλαιότερων θεμάτων εξετάσεων που ο ανώνυμος ακαδημαϊκός – πηγή του άρθρου – φαίνεται να δαιμονοποιεί, στην πραγματικότητα αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο μάθησης – βασικό συστατικό της οργάνωσης του διαβάσματος των φοιτητών. Πρόκειται για μια πρακτική που χρησιμοποιεί κάθε φοιτητής/σπουδαστής/μαθητής (στις πανελλαδικές και κάθε άλλου είδους εξετάσεις), όχι για να απομνημονεύσει απαντήσεις σε θέματα εξετάσεων αλλά, για να κατανοήσει την φιλοσοφία της εξέτασης και των ζητουμένων της.

3. Η μελέτη των παλαιότερων θεμάτων, άλλωστε, ποτέ δεν εξασφάλιζε και ούτε εξασφαλίζει με βέβαιο τρόπο την επιτυχία των φοιτητών, αν προηγουμένως δεν έχουν προετοιμαστεί καταλλήλως.

4. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ πως η δημοσίευση παλαιών θεμάτων (αφού έχει ολοκληρωθεί η εξέταση) σε μια ανοιχτή ομάδα (με το σύνολο των φοιτητών προπτυχιακών, μεταπτυχιακών, διδακτορικών κλπ) δεν αποτελεί ούτε διαρροή ούτε λογοκλοπή, ιδίως όταν αναφερόμαστε σε δημόσιο πανεπιστήμιο όπου η ελεύθερη διακίνηση ιδεών είναι συνταγματικώς κατοχυρωμένη. Κατά συνέπεια, κάθε λόγος για πειθαρχικές διερευνήσεις είναι αβάσιμος. Αντιθέτως, η δυσφήμιση του πανεπιστημίου και κατ´ επέκταση των αποφοίτων – μελλοντικών ιατρών ενδεχομένως να μπορούσε να τεθεί σε ένα τέτοιο πλαίσιο.»

Η απάντηση

Ο κ. Ράντης ερμηνεύει τα γεγονότα από την δική του σκοπιά, επιχειρώντας να δώσει θεσμικό βάρος με βαρύγδουπα επιχειρήματα (σε κάτι τέτοιο παραπέμπει η χρήση φράσεων «ελεύθερη διακίνηση ιδεών»), σε μία προσπάθεια σοβαρή και γλυκύτατη όπως το K.AN.TA.I.Φ.Ι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή