Για τρίτη φορά στο ΣτΕ η υπόθεση του «Σινούκ»

Για τρίτη φορά στο ΣτΕ η υπόθεση του «Σινούκ»

Μετά τη δικαίωση οικογενειών 11 θυμάτων στο Διοικητικό Εφετείο, το Δημόσιο υπέβαλε αίτημα αναίρεσης

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε λίγους μήνες συμπληρώνονται δύο δεκαετίες από τη συντριβή του ελικοπτέρου «Σινούκ» στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας Χαλκιδικής, το οποίο μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Πέτρο Ζ΄ και τη συνοδεία του στο Αγιον Ορος, αλλά η υπόθεση ακόμη δεν έχει κλείσει δικαστικά. Τον περασμένο Ιούνιο το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών δικαίωσε τους συγγενείς 11 θυμάτων κρίνοντας ότι δικαιούνται αποζημίωση από το ελληνικό Δημόσιο. Τον Νοέμβριο, όμως, το Δημόσιο υπέβαλε αίτημα αναίρεσης και η υπόθεση θα εξεταστεί για τρίτη φορά στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το δικαστικό χρονικό ξεκινάει το 2008, όταν κατατέθηκαν οι πρώτες αγωγές από συγγενείς των θυμάτων. Το 2012 το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών έκανε δεκτές τις αγωγές και έκρινε ότι το Δημόσιο πρέπει να αποζημιώσει τα θύματα λόγω διακινδύνευσης. Σε εκείνη την απόφαση δεν είχαν προσδιοριστεί τα αίτια του δυστυχήματος και σε δεύτερο βαθμό το 2013 το Διοικητικό Εφετείο απέρριψε τις αγωγές.

Από τις έρευνες που είχαν γίνει μετά το δυστύχημα, οι εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν μια σειρά από πλημμέλειες. Ενδεικτικά ανέφεραν σε έκθεσή τους ότι ο κυβερνήτης ήταν οριακά έμπειρος στον χειρισμό αυτού του τύπου των ελικοπτέρων, ο συγκυβερνήτης δεν φορούσε κατά την πρόσκρουση τις προβλεπόμενες ζώνες ασφαλείας, ενώ τρίτο πρόσωπο, μη μέλος του πληρώματος, βρισκόταν στο μεσαίο κάθισμα του πιλοτηρίου και θα μπορούσε να επηρεάσει δυσμενώς την προσπάθεια αντιμετώπισης οποιασδήποτε βλάβης. Επισημάνθηκαν ακόμη η αύξηση του φόρτου εργασίας των χειριστών και οι μη προβλεπόμενοι χειρισμοί που έγιναν όταν απενεργοποιήθηκε ένα από τα δύο υδραυλικά συστήματα ελέγχου πτήσης.

Η υπόθεση έφθασε για πρώτη φορά στο Συμβούλιο της Επικρατείας το 2015 και κρίθηκε ότι θα έπρεπε να εξεταστεί κατά πόσον αυτές οι πλημμέλειες σωρευτικά, και όχι καθεμία ξεχωριστά, θα μπορούσαν να οδηγήσουν στο δυστύχημα. Τη σκυτάλη έλαβε ξανά το Διοικητικό Εφετείο, το οποίο απέρριψε εκ νέου τις αγωγές το 2018. Οι οικογένειες των θυμάτων προσέφυγαν στο ΣτΕ, το οποίο το 2020 έστειλε πάλι την υπόθεση για νέα κρίση στο δευτεροβάθμιο διοικητικό δικαστήριο.

Στην πρόσφατη απόφαση του Ιουνίου το Διοικητικό Εφετείο δέχθηκε ότι οι διαδοχικές πλημμέλειες μπορούσαν σωρευτικά να μην επιτρέψουν στο πλήρωμα να αντιμετωπίσει κάποια αιφνίδια βλάβη και έκρινε ότι στοιχειοθετείται ευθύνη του Δημοσίου. Η υπόθεση, όμως, δεν έκλεισε εκεί. Στην αίτηση αναίρεσής του το Δημόσιο επικαλέστηκε την ίδια επιχειρηματολογία που είχε και στο παρελθόν και πλέον το ΣτΕ θα κληθεί να κρίνει ξανά το ίδιο ζήτημα.

Το πενταμελές πλήρωμα του ελικοπτέρου «Σινούκ» του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού είχε αναλάβει στις 11 Σεπτεμβρίου 2004 να μεταφέρει τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και την ενδεκαμελή συνοδεία του από την Αθήνα στις Καρυές του Αγίου Ορους. Το ελικόπτερο απείχε περίπου 15 μίλια από τον προορισμό του, και στις 10.55 εκείνης της ημέρας εντοπίστηκε για τελευταία φορά από το ραντάρ Λήμνου. Μετά την απώλεια πίεσης στο Νο 2 υδραυλικό σύστημα ελέγχου πτήσης, το ελικόπτερο περιήλθε σε ασυνήθιστη κατάσταση πτήσης και συνετρίβη. Τα πρώτα συντρίμμια του βρέθηκαν από ιστιοπλοϊκό περίπου τρεις ώρες αργότερα, στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας, νότια του Αγίου Ορους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή