Οι βαπτίσεις παιδιών ομόφυλων ζευγαριών διχάζουν την Εκκλησία

Οι βαπτίσεις παιδιών ομόφυλων ζευγαριών διχάζουν την Εκκλησία

Αντιδράσεις στην Ιεραρχία για αναφορά Ιερωνύμου στα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών - Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Προσωπική άποψη του Αρχιεπισκόπου

3' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κραδασμούς και αιφνιδιασμό προκάλεσε στο εσωτερικό της Ιεραρχίας η χθεσινή δημόσια τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου για το θέμα της βάπτισης των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών. Ο Αρχιεπίσκοπος, απαντώντας σε ερωτήσεις έπειτα από συνάντηση που είχε στο αρχιεπισκοπικό μέγαρο με τον αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ελπιδοφόρο, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για τη βάπτιση παιδιών ομόφυλων ζευγαριών, δήλωσε ότι «πρέπει να επιστρέψουμε ξανά στην παράδοση. Αν η βάπτιση γίνεται στη μικρή ηλικία των παιδιών, είναι διότι μέσα στην Εκκλησία είχε δημιουργηθεί η αίσθηση ότι το παιδί μεγαλώνει μέσα σε ένα περιβάλλον χριστιανικών αρχών. Επομένως, δεν χρειαζόταν κατήχηση, γιατί γινόταν εντός του περιβάλλοντος. Τώρα που αλλάζουν τα πράγματα, δεν είμαστε κατά των παιδιών. Τα παιδιά τα αγαπάμε και νοιαζόμαστε περισσότερο απ’ όλους τους άλλους. Η Εκκλησία θα περιμένει αυτά τα παιδιά να φτάσουν σε μία ηλικία και όταν μεγαλώσουν και επιθυμούν να βαπτιστούν θα βαπτιστούν».

Η δημόσια δήλωση του Αρχιεπισκόπου προκάλεσε αντιδράσεις από την πλευρά μητροπολιτών, οι οποίοι παρέπεμπαν στη μόλις προ δύο ημερών εισήγησή του στη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου, όπου ο ίδιος είχε επισημάνει ότι «από εδώ και στο εξής θα ομιλήσει η Ιεραρχία. Η συνοδική φωνή μας, που αποτελεί την ύψιστη έκφραση εκκλησιολογικού φρονήματος και πράξεως της Εκκλησίας». Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε ιεράρχης, «για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν υπάρχει απόφαση της Ιεραρχίας, καθώς αποφασίστηκε να ακολουθηθούν συγκεκριμένα βήματα, ώστε στη συνέχεια και πάλι να ληφθεί απόφαση της Συνόδου για να μην υπάρχουν “κακοφωνίες” και να μην εμφανίζεται η Εκκλησία διχασμένη». Στη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου την Τρίτη αποφασίστηκε για το θέμα της βάπτισης να ανατεθεί στη συνοδική επιτροπή επί των δογματικών και νομοκανονικών ζητημάτων να το μελετήσει, να εξετάσει όλες τις παραμέτρους και ιδιαίτερα το ενδεχόμενο να εκληφθεί η βάπτιση παιδιών ομόφυλων ζευγαριών ως έμμεση αναγνώριση της ομόφυλης συζυγίας ή γονεϊκότητας από την πλευρά της Εκκλησίας. Οταν η επιτροπή ολοκληρώσει την αξιολόγησή της θα συντάξει σχετική έκθεση προς την Ιεραρχία.

Πάντως, αρκετοί ιεράρχες υπογράμμιζαν χθες ότι το μυστήριο της βάπτισης είναι εισαγωγικό, αφορά την υποδοχή του ατόμου στην Εκκλησία και δεν μπορεί να ισχύουν αποκλεισμοί.

«Ηταν ένας διάλογος»

Η δήλωση του Αρχιεπισκόπου προκάλεσε συζητήσεις μεταξύ των μελών της Ιεραρχίας, που αναζητούσαν τη σκοπιμότητα μιας τέτοιας παρέμβασης, τη στιγμή που δεν έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του θέματος από την επιτροπή Νομοκανονικών. Στον απόηχο των αντιδράσεων, κύκλοι της Αρχιεπισκοπής προσπάθησαν να χαμηλώσουν τους τόνους, αναφέροντας ότι σε καμιά περίπτωση ο Αρχιεπίσκοπος θέλησε να προκαταλάβει μελλοντικές αποφάσεις ούτε εξέφρασε κάποια απόφαση. «Ηταν ένας διάλογος με δημοσιογράφους, τέθηκαν κάποια ερωτήματα και εκφράστηκαν κάποιες σκέψεις, κάποιοι προβληματισμοί. Οι αποφάσεις θα ληφθούν από την Ιεραρχία εν καιρώ», ανέφεραν.

Οπως, πάντως, σημείωσε ιεράρχης, το θέμα που ανέκυψε με τη βάπτιση είναι ενδεικτικό και επιβεβαιωτικό της εκτίμησης ότι μετά τη νομοθέτηση του γάμου ομόφυλων ζευγαριών θα προκύψουν μια σειρά από ζητήματα, πάνω στα οποία θα πρέπει η Εκκλησία να είναι σε ετοιμότητα να απαντήσει με νηφαλιότητα και ψυχραιμία και με την αρμόζουσα τεκμηρίωση, κάτι που επισημάνθηκε και στη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου.

Ευθεία διαφωνία από τον Μεσσηνίας

Οι βαπτίσεις παιδιών ομόφυλων ζευγαριών διχάζουν την Εκκλησία-1

«Πρόκειται για προσωπική άποψη του Αρχιεπισκόπου που δεν εκφράζει την Ιεραρχία», δηλώνει στην «Κ» ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, με αφορμή τις χθεσινές δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. «Για το θέμα δεν έχει τοποθετηθεί η επιτροπή Νομοκανονικών, όπως συζητήσαμε στην Ιερά Σύνοδο. Δεν μπορεί να προκαταλαμβάνεται η Ιεραρχία, που έχει τον τελικό λόγο, και εκκρεμεί απόφασή της για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η βάπτιση είναι εισαγωγικό μυστήριο και δεν μπορούμε να το αρνηθούμε σε κανέναν. Διαμορφώνεται εικόνα ενός ιδιότυπου “κανονικού επιτιμίου” προς τα παιδιά. Οτι, δηλαδή, επειδή οι γονείς είναι αυτοί που είναι, θα το πληρώσουν τα παιδιά. Και για τι ακριβώς μιλάμε; Για κατάργηση του νηπιοβαπτισμού και αντικατάστασή του από ενήλικη βάπτιση; Θα πρέπει να ληφθεί συνοδική απόφαση για να γίνει κάτι τέτοιο. Ο νηπιοβαπτισμός είναι παράδοση που εφαρμόζεται από τον 9ο αιώνα. Εχει σαφείς θεολογικές προεκτάσεις, καθώς σηματοδοτεί την υποδοχή στο Σώμα της Εκκλησίας. Δεν μπορεί να ανατραπεί έτσι απλά. Μόνο με μια συνοδική απόφαση θα μπορούσε να καταργηθεί ο νηπιοβαπτισμός».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή