Flyover: Το έργο που ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη
flyover-το-έργο-που-ταλαιπωρεί-τη-θεσσαλονίκ-562872673

Flyover: Το έργο που ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη

Το Flyover θα προχωρήσει παρά το κυκλοφοριακό έμφραγμα που προκαλεί η κατασκευή του, επισημαίνει το υπ. Υποδομών

Ακούστε το άρθρο

Το κυκλοφοριακό έμφραγμα που έχει προκαλέσει η κατασκευή του «Flyover» στη Θεσσαλονίκη έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις. Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, αλλά τα οφέλη μόνιμα, απαντάει το υπουργείο Υποδομών, τονίζοντας ότι το έργο θα προχωρήσει κανονικά.

«Η Θεσσαλονίκη έγινε ξαφνικά Αθήνα»

Του Γιώργου Λιάλιου

Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, τα οφέλη του έργου είναι μόνιμα. Mε αυτό το δοκιμασμένο στον χρόνο σκεπτικό προσεγγίζει το υπουργείο Υποδομών τις αντιδράσεις στη Θεσσαλονίκη για το κυκλοφοριακό έμφραγμα που έχει προκαλέσει η κατασκευή του Flyover. Σε μια πόλη όμως με τεράστιο έλλειμμα σε δημόσιες συγκοινωνίες, η αιφνίδια επιδείνωση της καθημερινότητας αφήνει λίγα περιθώρια για στοχασμό και υπομονή.

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Υποδομών απορρίπτει κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο αναστολής ή μετάθεσης του έργου. Προχωρεί σε συμφωνία με το Ταμείο Εθνικής Αμυνας –και μάλιστα έναντι τιμήματος, δηλαδή Δημόσιο πληρώνει Δημόσιο– για τη δημιουργία διόδου για τα ασθενοφόρα μέσα από ένα πρώην στρατόπεδο. Και εκτιμά ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί σταδιακά όταν σε δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η εργοταξιακή κατάληψη σε όλο το μήκος του περιφερειακού.

«Ηταν αναμενόμενο ότι θα συμβεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Απλώς στην Αθήνα την έχετε συνηθίσει τόσα χρόνια, ενώ σε εμάς στη Θεσσαλονίκη έγινε απότομα και ο κόσμος αιφνιδιάστηκε, δεν ξέρει πώς να το διαχειριστεί», λέει ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. «Πρέπει ωστόσο να σημειώσω ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ισχύουν σήμερα δεν είναι οι οριστικές. Περίπου σε δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η γραμμική κατάληψη δύο λωρίδων σε όλο το μήκος του έργου, η οποία και θα παραμείνει για τα επόμενα 3,5 χρόνια. Οταν συμβεί αυτό, η κυκλοφορία θα σταθεροποιηθεί και αυτό θα διευκολύνει την καλύτερη στόχευση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Σε πρώτο επίπεδο, πάντως, ισχύει πλήρης απαγόρευση της στάθμευσης στην Τσιμισκή και την Εγνατία, που είναι οι βασικές οδοί που εξυπηρετούν τη διαμπερή κίνηση, ενώ η περιφέρεια και οι δήμοι θα πρέπει να εφαρμόσουν και το “πράσινο κύμα” στη σηματοδότηση».

Επειτα από περιστατικά ακινητοποίησης ασθενοφόρων, που κατευθύνονταν στα δύο μεγάλα νοσοκομεία της πόλης (το Παπαγεωργίου και το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο), το υπουργείο Υποδομών παρεμβαίνει για τη δημιουργία εναλλακτικής οδού. «Υπογράφουμε σύμβαση με το Ταμείο Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ) προκειμένου να διανοιχτεί μια οδός διέλευσης για τα ασθενοφόρα και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης μέσα από το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου», εξηγεί ο κ. Ταχιάος. Η σύμβαση θα είναι τριετής, με υποχρέωση του Δημοσίου για αποκατάσταση της οδού μετά το πέρας των έργων. Οπως προβλέπει η συμφωνία, το Δημόσιο θα καταβάλλει… ενοίκιο στο Δημόσιο (το ΤΕΘΑ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου), ύψους 150.000 ευρώ/έτος.

Μέσα από το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου θα διέρχονται τα ασθενοφόρα και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης για να αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα.

Ο κ. Ταχιάος αποκλείει κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο «παγώματος» του έργου (λ.χ. μέχρι τα εγκαίνια του μετρό τον Νοέμβριο) ή επανεξέτασής του. «Τα συζητήσαμε με όλους τους φορείς στη Θεσσαλονίκη και το εξηγήσαμε καθαρά. Το έργο ούτε θα εγκαταλειφθεί ούτε θα ανασταλεί», λέει ο κ. Ταχιάος. «Η σύμβαση του έργου υπεγράφη στις 19 Δεκεμβρίου 2022 και ακολούθως το έργο έλαβε μια παράταση 5,5 μηνών γιατί άργησε να ξεκινήσει η εργοταξιακή κατάληψη. Επομένως 14 Μαΐου του 2027 θα παραδοθεί».

Flyover: Το έργο που ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη-1
Το ξεκίνημα των παρεμβάσεων για την κατασκευή του Flyover, τον Νοέμβριο του 2023. «Η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί σταδιακά όταν σε δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η εργοταξιακή κατάληψη σε όλο το μήκος του περιφερειακού», εκτιμούν στο υπουργείο Υποδομών. [INTIME NEWS / ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΩΥΣΙΑΔΗΣ]

Ο κ. Ταχιάος απορρίπτει την κριτική ότι τα έργα τύπου «αυτοκινητόδρομος πάνω από τον αυτοκινητόδρομο» έχουν εγκαταλειφθεί διεθνώς εδώ και δύο δεκαετίες. «Το Flyover είναι ένα καλό και χρήσιμο έργο, που θα διπλασιάσει τη χωρητικότητα της περιφερειακής οδού. Επιπλέον το έργο περιλαμβάνει τη συντήρηση ολόκληρου του περιφερειακού, του νέου και του υφιστάμενου, για 26 χρόνια από την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει δημιουργηθεί για την κατασκευή του» (σ.σ. και η οποία ονομάζεται «Κέδρινος Λόφος», κοινοπραξία των εταιρειών ΑΒΑΞ και Mytilineos).

«Η περιφερειακή έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχών της. Το Flyover θα λύσει το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη για τις επόμενες δεκαετίες. Θα έπρεπε όμως να ξεκινήσει μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό και την ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών της πόλης», εκτιμά ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. «Αυτό δεν κατέστη δυνατό, οπότε πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά, για να είμαστε χρήσιμοι σε αυτή την προσπάθεια».

Ζητούν τηλεργασία

Η περιφέρεια κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα 15 προτάσεις για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος. Ανάμεσα σε αυτές είναι η θέσπιση τηλεργασίας για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, αλλά και κυλιόμενο ωράριο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και των καταστημάτων του κέντρου, ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση στις ώρες αιχμής. Επίσης, η λήψη μέτρων για την επιτάχυνση των εργασιών με σκοπό τη συντομότερη παράδοσή του.

«Δεν έχει επηρεαστεί μόνο ο περιφερειακός»

Της Ηλιάνας Μάγρα

Εξαλλοι είναι πολλοί Θεσσαλονικείς με την κυκλοφοριακή συμφόρηση που έχουν προκαλέσει οι εργασίες για το Flyover, επιδεινώνοντας τα σημαντικά προβλήματα που προϋπήρχαν στους δρόμους της πόλης, όπου κάτοικοι και επισκέπτες δεν διαθέτουν πολλές επιλογές για τις μετακινήσεις τους. Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς που μίλησαν στην «Κ» λένε ότι προσπαθούν, όσο μπορούν, να αποφεύγουν τον περιφερειακό. Αλλά σε πολλές περιπτώσεις αυτό είναι αδύνατον, καθώς αποτελεί τη βασική αρτηρία του κυκλοφοριακού συστήματος της πόλης, συνδέοντας την Καλαμαριά με το Πανόραμα και άλλες περιοχές, όπως ο Λαγκαδάς, με το κέντρο, και όλες τις παραπάνω με τα δυτικά προάστια της πόλης.

«Είναι φρικτό αυτό που ζούμε», λέει στην «Κ» η 33χρονη Ελενα, και είναι μια άποψη πολύ δημοφιλής μεταξύ των κατοίκων της πόλης, οι οποίοι βρίσκουν τα οφέλη του έργου πολύ μακροπρόθεσμα και αόριστα σε σχέση με την καθημερινή ταλαιπωρία που έχει προκαλέσει. Κάθε ημέρα για να πάει στη δουλειά της στο κέντρο της Θεσσαλονίκης η 28χρονη Κωνσταντίνα περνάει αναγκαστικά από τον περιφερειακό. «Ενώ έκανα 20-25 λεπτά, τώρα μεταξύ 7.30 και 8 το πρωί που ξεκινάω για να πάω στο γραφείο κάνω τουλάχιστον μία ώρα – αν μπεις μετά τις 8.30 στον περιφερειακό θα κάνεις μιάμιση ώρα σίγουρα», τονίζει. Το ίδιο υποστηρίζει και η Ειρήνη Μπραζιτίκου, η οποία μένει στο κέντρο, αλλά μέχρι πρότινος εργαζόταν στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, που βρίσκεται πάνω στον περιφερειακό, στην περιοχή Παύλου Μελά. «Πριν έκανα 20 λεπτά κάθε πρωί για να φθάσω στο νοσοκομείο αν είχε κίνηση – με το Flyover χρειάζομαι μία ώρα», δηλώνει.

Πολλοί κάτοικοι βρίσκουν τα οφέλη του έργου πολύ μακροπρόθεσμα και αόριστα σε σχέση με την καθημερινή ταλαιπωρία που έχει προκαλέσει – «Πριν έκανα 20 λεπτά να πάω στη δουλειά, τώρα τουλάχιστον μία ώρα».

«Το Flyover σε εμάς έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις το πρωί μεταξύ 7.30 με 8.30, και ξανά το απόγευμα μεταξύ 5 και 6, την ώρα που κλείνουν οι εταιρείες και οι εργαζόμενοι πηγαίνουν στο σπίτι τους», λέει στην «Κ» ο διοικητής του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, Μιχάλης Καραβιώτης. Παρ’ όλα αυτά, όσον αφορά τυχόν καθυστερήσεις των ασθενοφόρων λόγω κίνησης, ο ίδιος τονίζει πως ανάλογα προβλήματα αντιμετώπιζαν και πριν από την έναρξη των συγκεκριμένων εργασιών, καθώς ο περιφερειακός δεν είχε λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Οτι τώρα έχει διπλασιαστεί ο χρόνος των μετακινήσεων που γίνονται μέσω περιφερειακού το λένε και άλλοι κάτοικοι, τονίζοντας όμως πως αυτό αφορά τις ώρες αιχμής – «τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας η κίνηση είναι αυξημένη, αλλά όχι σε αυτόν τον βαθμό», δηλώνει η 29χρονη Αναστασία. Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τον περιφερειακό. «Η κατάσταση είναι πραγματικά απελπιστική», λέει ο Νίκος Εικοσιπεντάρης. «Εκτός από τις προφανείς καθυστερήσεις στον περιφερειακό, αυτή η πίεση επιχειρεί να εκτονωθεί μέσω του κέντρου», συμπληρώνει. Στις ώρες αιχμής, τροχονόμοι βοηθούν την κατάσταση στο κέντρο, αναφέρει, και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας γράφουν κλήσεις στην Τσιμισκή, στον κεντρικό δρόμο του κέντρου της Θεσσαλονίκης. «Αυτό, παρ’ όλο που είναι θετικό, αυξάνει την κινητικότητα στα στενά, και επειδή εκεί είναι ακόμη δυσκολότερη η εύρεση θέσης, τα ίδια αυτοκίνητα ανακυκλώνονται εκ νέου στην Τσιμισκή», τονίζει.

Στη Βασιλίσσης Ολγας, έναν σημαντικό οδικό άξονα της πόλης που καταλήγει στο κέντρο της, κάτοικοι λένε στην «Κ» πως η κίνηση έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς ο κόσμος προσπαθεί να αποφύγει τον περιφερειακό. «Εχει επηρεαστεί όλη η πόλη», σημειώνει η Δήμητρα, «και αυτό φαίνεται πως θα κρατήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή