ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κινδυνεύει η ανάπλαση στο Φάληρο

kindyneyei-i-anaplasi-sto-faliro-2015129

Σενάρια «τεμαχισμού» της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου εξακολουθούν να υφίστανται στο «παρά πέντε» της ένταξης του έργου σε κοινοτική χρηματοδότηση. Παρά τη σαφή εντολή του πρωθυπουργού για την προώθηση του έργου, παρασκηνιακά, σύμβουλοι των εμπλεκόμενων υπουργείων προτείνουν την αφαίρεση νευραλγικών κομματιών του έργου, όπως τα αντιπλημμυρικά. Αλλοι, μάλιστα, προωθούν τη δημιουργία «μητροπολιτικού υδατοδρομίου» για τα υδροπλάνα στο Φάληρο. Ολα δείχνουν ότι τίποτα δεν έχει κριθεί ακόμα για το πολύπαθο έργο.

Τις ημέρες αυτές σταδιακά οριστικοποιούνται οι κατάλογοι των έργων που πρόκειται να ενταχθούν για χρηματοδότηση στο ΣΕΣ 2014-2020. Ανάμεσα σε αυτά θα είναι, με εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού, και η ανάπλαση του Φαληρικού Ορμου, το πρώτο μεγάλο project για το «άνοιγμα» της πόλης στη θάλασσα. Ομως, ακόμα και την ύστατη αυτή στιγμή, η τύχη του έργου βρίσκεται σε κίνδυνο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ορισμένοι από τους συμβούλους των εμπλεκομένων υπουργείων προτείνουν την περικοπή των έργων της ανάπλασης, προκειμένου να μειωθεί η χρηματοδότηση.

Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν το τελευταίο διάστημα ακουστεί είναι η «αφαίρεση» των αντιπλημμυρικών έργων και της μετακίνησης της λεωφόρου Ποσειδώνος. Μπορεί όμως να νοηθεί έτσι το έργο; «Η κατασκευή σημαντικών αντιπλημμυρικών υδραυλικών υποδομών εκκρεμούν επί δεκαετίες», εξηγεί στην «Κ» η κ. Ηβη Νανοπούλου, επικεφαλής της ομάδας των μελετητών του έργου. «Με τη διευθέτηση του κατάντη τμήματος του Ιλισού, των αντιπλημμυρικών καναλιών και του νέου παραλιακού συλλεκτήρα, διασφαλίζεται επιτέλους η θωράκιση των άμεσων πυκνοκατοικημένων περιοχών του Μοσχάτου και της Καλλιθέας, με πληθυσμό άνω των 160.000 κατοίκων (που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστές λεκάνες) έναντι καταστροφικών πλημμυρών. Επίσης σημαντική θα είναι η περιβαλλοντική αναβάθμιση που θα φέρει στην περιοχή η κατασκευή μεγάλου αντλιοστασίου και ωθητικού αγωγού για την ανανέωση των στάσιμων υδάτων του Κηφισού».

Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη μετακίνηση της λεωφόρου Ποσειδώνος. «Προϋπόθεση για την υλοποίηση των υδραυλικών έργων είναι η μετατόπιση, νοτιότερα προς τη θάλασσα, της υπερυψωμένης σήμερα ως φράγμα λεωφόρου Ποσειδώνος», λέει η κ. Νανοπούλου. «Παράλληλα διασφαλίζεται, μέσω πλατιών γεφυρώσεων, η ομαλή και απρόσκοπτη κάθοδος πεζών και ποδηλάτων προς τη θάλασσα, δημιουργώντας ένα πάρκο 2 χλμ. και 700 στρεμμάτων χωρίς αυτοκίνητα, ανοιχτό στον πολίτη όλο το 24ωρο».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα ξηρά αντιπλημμυρικά κανάλια πλάτους 35 μ., πέραν της υδραυλικής τους λειτουργίας για την εξασφάλιση της αντιπλημμυρικής προστασίας των εγκλωβισμένων χαμηλών περιοχών σε περιπτώσεις πλημμυρών, θα διαμορφώσουν καθημερινά μια ζωντανή ενδιάμεση ζώνη μεταξύ πόλης και πάρκου. Η ζώνη αυτή θα περιλαμβάνει χαμηλή βλάστηση.

Αντιστοίχως, εκτός από την περικοπή του τεχνικού αντικειμένου, ένα από τα σενάρια που προωθούνται από συμβούλους των εμπλεκομένων είναι η δημιουργία υδατοδρομίου στον Φαληρικό Ορμο. Η ουσιαστική εξέταση της πρότασης θα έστελνε στις ελληνικές καλένδες το έργο, αφού θα μετέβαλλε τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της περιοχής. Ανάλογη πρόταση για τη μετατροπή του Φαληρικού Ορμου σε λιμένα κρουαζιέρας οδήγησε στο «πάγωμα» επί μήνες του έργου και τελικά στην απώλεια της ευκαιρίας να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015, μαζί με το γειτονικό Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.