ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η πρωτεύουσα θυμίζει πόλη «φάντασμα» μόνο τον Δεκαπενταύγουστο

i-proteyoysa-thymizei-poli-fantasma-mono-ton-dekapentaygoysto-2039575

Η κυκλοφοριακή κίνηση στο κέντρο μιας πόλης καταδεικνύει το μέγεθος της οικονομικής κρίσης. Οσο παράδοξη κι αν ακούγεται αυτή η διαπίστωση, είναι κάτι παραπάνω από ρεαλιστική και ειδικά στην περίπτωση της Αθήνας βρίσκει απόλυτη εφαρμογή κατά τους θερινούς μήνες, που είναι μήνες διακοπών.

Υστερα από έξι χρόνια ύφεσης λοιπόν, η εικόνα της πόλης-φαντάσματος, που είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν, περιορίζεται πλέον σε λίγες μέρες πριν και μετά τον Δεκαπενταύγουστο. Αιτία; Οι Αθηναίοι έχουν συρρικνώσει τη διάρκεια των διακοπών τους, με αποτέλεσμα η κυκλοφοριακή δραστηριότητα στην πόλη να διατηρείται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός πως ούτε η διαφορά στα στοιχεία της κυκλοφορίας των οχημάτων μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού είναι πια και τόσο μεγάλη. Τον χειμώνα, επειδή οι πολλές μετακινήσεις είτε για εργασία, είτε για ψυχαγωγία και αγορές περιορίστηκαν για λόγους οικονομίας και τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, επειδή ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι, λόγω κρίσης, μένουν στο κλεινόν άστυ.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι τον Ιούλιο του 2012 στη λεωφόρο Βασ. Σοφίας (με κατεύθυνση προς τη Βασ. Κωνσταντίνου και πριν από την οδό Παπαδιαμαντοπούλου) ο κυκλοφοριακός φόρτος στις 8 π.μ. (ώρα αιχμής) ήταν 1.736 οχήματα, τα οποία αυξήθηκαν τον Ιούλιο του επόμενου χρόνου σε 1.818 οχήματα! Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, αυξημένος ήταν και ο κυκλοφοριακός φόρτος τον Αύγουστο του 2013, κατά τη διάρκεια του οποίου καταγράφηκαν 1.490 οχήματα έναντι 1.437 οχημάτων τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Παρόμοια εικόνα παρατηρήθηκε στον ίδιο δρόμο στις 5 μ.μ. (επίσης ώρα αιχμής) και τον Ιούλιο του 2012. Τότε ο κυκλοφοριακός φόρτος που καταγράφηκε διαμορφώθηκε στα 1.945 οχήματα από 1.786 οχήματα τον ίδιο μήνα του 2011.

Ανάλογα κινήθηκαν τα οχήματα και στη λεωφόρο Κηφισίας στο Νέο Ψυχικό (κατεύθυνση προς κέντρο πριν από τη ράμπα εισόδου από τον Φάρο Ψυχικού) όπου κατά την πρωινή ώρα αιχμής (8 π.μ.) καταγράφηκαν τον Ιούλιο του 2012 συνολικά 2.361 οχήματα, τα οποία τον αντίστοιχο μήνα του 2013 αυξήθηκαν στα 2.472 οχήματα. Κατά τη μεσημβρινή ώρα αιχμής τον Ιούλιο του 2012, συνολικά 2.525 Ι.Χ. πέρασαν από την Κηφισίας έναντι 2.584 τον αντίστοιχο μήνα του 2013. Παράλληλα παρατηρήθηκε μείωση της ταχύτητας κίνησης των οχημάτων από 54 χλμ./ώρα σε 51 χλμ./ώρα μεταξύ Ιουλίου 2012 και 2013, καταδεικνύοντας τον αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο.

Αλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή της λεωφόρου Αλεξάνδρας (κατεύθυνση προς Πατησίων, 115 μέτρα πριν από τη Μουστοξύδη) όπου κατά την πρωινή αιχμή (8 π.μ.) ο φόρτος οχημάτων αυξήθηκε τον Ιούλιο μεταξύ 2011 και 2013 από 710, σε 779 οχήματα. Στις 5 μ.μ. στον ίδιο δρόμο παρατηρήθηκε αύξηση των οχημάτων κατά τον Ιούλιο, από 808 το 2011, σε 925 οχήματα το 2013. Στο σημείο αυτό μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι η μέση ταχύτητα κίνησης μειώθηκε από 45 σε 44 χλμ./ώρα. Αυξημένη επίσης κίνηση οχημάτων παρατηρήθηκε στον ίδιο δρόμο κατά τη μεσημβρινή ώρα αιχμής, τον Αύγουστο όπου από 677 οχήματα το 2012, τα οχήματα αυξήθηκαν στα 685 τον ίδιο μήνα του 2013.

Ενισχυμένη κίνηση παρατηρήθηκε το περσινό καλοκαίρι και στη λεωφόρο Μεσογείων στο Νέο Ψυχικό (κατεύθυνση προς κέντρο, 120 μέτρα πριν από τη Ξενοπούλου), όπου τον Ιούλιο του 2012 διήλθαν 1.613 οχήματα (8 π.μ.) έναντι 1.714 οχημάτων το 2013. Αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος παρατηρήθηκε την ίδια ώρα και τον Αύγουστο στον συγκεκριμένο δρόμο. Από 1.381 οχήματα το 2012, ο επόμενος Αύγουστος τον βρήκε με 1.405.

Η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας των οχημάτων μειώθηκε από 68 χλμ./ώρα τον Ιούλιο του 2011, σε 60 χλμ./ώρα τον Ιούλιο του 2013 στις 8 π.μ. στη λεωφόρο Αθηνών στο Αιγάλεω (κατεύθυνση Αθήνα, 145 μέτρα πριν από τη Γοργοποτάμου). Ο κυκλοφοριακός φόρτος αντιστοίχως αυξήθηκε από 2.333 οχήματα το 2012 σε 2.426 το 2013. Κατά τη μεσημβρινή αιχμή, στον ίδιο δρόμο η κίνηση αυξήθηκε στα 2.468 οχήματα τον Ιούλιο του 2013 από 2.371 τον αντίστοιχο μήνα του 2012.