ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανάρτηση «λευκής λίστας» προς… συμμόρφωση

anartisi-leykis-listas-pros-amp-8230-symmorfosi-2044277

Αποκαλυπτικά της αδυναμίας της Πολιτείας να εφαρμόσει τον νόμο για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα είναι τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη Πέμπτη η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών. Το μέτρο συζητείται πάνω από μια δεκαετία και θεσμοθετήθηκε με ΚΥΑ των συναρμοδίων υπουργών τον Ιανουάριο του 2010, η οποία προέβλεπε σταδιακή εγκατάσταση του συστήματος σε όλα τα πρατήρια της χώρας με καταληκτική ημερομηνία αρχικά τον Μάρτιο του 2013, η οποία παρατάθηκε για τον Αύγουστο του 2014. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, πρατήρια που δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα ή δεν αποστέλλουν στοιχεία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΓΓΠΣ θα τιμωρούνται με αυστηρά οικονομικά πρόστιμα και ανάκληση αδείας. Επίσης πρατήρια που εμφανίζουν αποκλίσεις εισροών σε σχέση με τις εκροές δεν θα πρέπει να προμηθεύονται καύσιμα από τις εταιρείες εμπορίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γ.γ. Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Χάρης Τσαβδάρης, από τα πρατήρια 7 περιοχών της χώρας που ανήκουν στην πρώτη και τη δεύτερη φάση εφαρμογής του νόμου (Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Μαγνησία, Αχαΐα και Ηράκλειο) σύστημα εγκατάστασης εισροών – εκροών έχουν εγκαταστήσει τα 2.323. Ο συνολικός αριθμός των λειτουργούντων πρατηρίων στις παραπάνω περιοχές δεν είναι γνωστός στη ΓΓΠΣ. Από αυτά τα 2.050 (88,6%) έχουν προχωρήσει στην οριστικοποίηση της εγκατάστασης και μόνο 1.366 (58,8%) έχουν ξεκινήσει να αποστέλλουν στοιχεία στη ΓΓΠΣ. Ποσοστό 30,7% έχει οριστικοποιήσει το σύστημα, αλλά δεν αποστέλλει στοιχεία.

Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα με τα πρατήρια της Γ΄ Φάσης που περιλαμβάνει την υπόλοιπη χώρα, πλην των 7 περιοχών. Από τα περίπου 2-2,5 χιλιάδες πρατήρια, το σύστημα έχει εγκατασταθεί στα 580 και από αυτά στοιχεία στη ΓΓΠΣ αποστέλλουν μόνο τα 150. Το 30% περίπου των πρατηρίων σε ολόκληρη τη χώρα δεν έχει εγκαταστήσει το σύστημα. Εάν εφαρμοζόταν ο νόμος, τότε θα έπρεπε τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσουν στην ανάκληση αδειών των πρατηρίων αυτών και παράλληλα οι εταιρείες εμπορίας να μην προμηθεύουν με καύσιμα δεξαμενές πρατηρίων που εμφανίζουν αποκλίσεις εισροών – εκροών στα στοιχεία που στέλνουν στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα της ΓΓΠΣ.

Αντ’ αυτού και προκειμένου να αποφύγουν το «σοκ» που θα προκαλούσε στην αγορά η συρρίκνωσή της κατά το 1/3 περίπου, τα συναρμόδια υπουργεία αφού άφησαν να χαθεί πολύτιμος χρόνος και η κατάσταση έγινε ανεξέλεγκτη, προχωρούν σε προληπτικά μέτρα κατεβάζοντας πολύ χαμηλά τον πήχυ που έθεσαν για την πάταξη της φοροδιαφυγής στην αγορά των καυσίμων. Μεταθέτουν μεγάλο μέρος των ευθυνών στους καταναλωτές, καλώντας τους να μην προμηθεύονται καύσιμα από πρατήρια που δεν αποστέλλουν στοιχεία, μέτρο πρακτικά αδύνατο, αφού σημαίνει ότι το σύνολο της κατανάλωσης θα πρέπει να διακινείται μέσω 1.366 πρατηρίων. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο κ. Τσαβδάρης την Πέμπτη, η ΓΓΠΣ θα αναρτήσει μέσα στις επόμενες ημέρες «λευκή λίστα» με τα πρατήρια που έχουν συμμορφωθεί με τον νόμο, για να «τιμωρήσουν» οι καταναλωτές τα υπόλοιπα, αποφεύγοντας την προμήθεια καυσίμων από αυτά. Η ίδια λίστα θα προωθηθεί στις 30 Οκτωβρίου και στις εταιρείες εμπορίας καυσίμων για να σταματήσουν να προμηθεύουν με καύσιμα τους πρατηριούχους που δεν αποστέλλουν στοιχεία. Παράλληλα, θα δοθεί στη διάθεση των καταναλωτών ηλεκτρονική εφαρμογή στο κινητό τους για να πληροφορούνται τα πρατήρια που έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τον νόμο. Η επέκταση του συστήματος εισροών – εκροών στις 990 φορολογικές αποθήκες (εταιρειών εμπορίας, δυιλιστηρίων κ.λπ.) θα καθυστερήσει τουλάχιστον δύο χρόνια, σύμφωνα με τη σχετική ΚΥΑ, και στα πλωτά μέσα τουλάχιστον 8 μήνες.