Αντιμέτωποι με τις καιρικές συνθήκες

Αντιμέτωποι με τις καιρικές συνθήκες

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πολλούς μήνες πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές, όσοι ασχολούνταν με την υποδοχή των προσφύγων στα ελληνικά νησιά έτρεμαν για το τι θα συμβεί στο αποκορύφωμα της τουριστικής περιόδου, καθώς ήταν προφανές ότι οι αφίξεις θα συνεχίζονταν, αλλά δεν θα υπήρχαν θέσεις για Πειραιά στα πλοία της γραμμής. Ενώ η κατάσταση στη Λέσβο τώρα ομαλοποιείται, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επίκειται νέα ανθρωπιστική κρίση στα νησιά και στα βόρεια σύνορα ενόψει χειμώνα.

Οι χιλιάδες άνθρωποι που περίμεναν στην Ειδομένη προκειμένου να περάσουν στην ΠΓΔΜ έδωσαν μια πρόγευση του τι πρόκειται να συμβεί τους επόμενους μήνες, σε περίπτωση που δεν ληφθούν μέτρα. Στα σύνορα Σερβίας – Ουγγαρίας, όπου οι θερμοκρασίες τη νύχτα ήδη πέφτουν στους 6 βαθμούς Κελσίου, οι εθελοντές γιατροί δεν προλαβαίνουν να περιθάλπουν άνδρες, γυναίκες και παιδιά.

Στα σύνορα αυτά, όπως και στα σύνορα Ελλάδας-ΠΓΔΜ, αλλά και στη Βουδαπέστη, επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό που είδαμε τον Αύγουστο στο Πεδίον του Αρεως.

Οι αρχές αρχικά διστάζουν να διαθέσουν στοιχειώδεις υποδομές εξυπηρέτησης όσων συνωστίζονται εκεί, για να μη δοθεί το μήνυμα ότι πρόκειται για μόνιμους καταυλισμούς και προκειμένου οι γειτονικές χώρες να μη θεωρήσουν ότι οι αρχές διευκολύνουν τις απόπειρες «διάσχισης» των συνόρων. Εν συνεχεία γίνεται το αδιαχώρητο και δημιουργούνται συνθήκες που ντροπιάζουν τη Γηραιά Ηπειρο. Την εβδομάδα που πέρασε, διατυπώθηκε και πάλι μια σειρά από προτάσεις.

Κάποιες από αυτές αφορούν την απευθείας υποδοχή προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, χωρίς την εκμετάλλευσή τους από τους διακινητές. Σουηδοί ακτιβιστές ανακοίνωσαν την ίδρυση της Refugee Air, αεροπορικής γραμμής τσάρτερ με την οποία οι πρόσφυγες θα μεταφέρονται απευθείας στη Σουηδία, πληρώνοντας απλό αεροπορικό εισιτήριο. Από το 2001, οδηγία της Ε.Ε. υποχρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες που μεταφέρουν αιτούντες άσυλο, η αίτηση των οποίων εν συνεχεία απορρίπτεται, να καλύπτουν οι ίδιες το κόστος της απέλασης. Αυτό στην πράξη έχει οδηγήσει τις εταιρείες να αποκλείσουν την αεροπορική οδό ακόμη και για ανθρώπους που έχουν κάθε δικαίωμα να ζητήσουν διεθνή προστασία.

Οσες πτήσεις και αν υλοποιήσει, βέβαια, η Refugee Air, δεν διαθέτει προφανώς τις δυνατότητες κρατών όπως π.χ. οι ΗΠΑ, που μέχρι σήμερα έχουν δεχθεί μόλις το 1/10 από τους 15.000 Σύρους πρόσφυγες που έχει ορίσει ο ΟΗΕ.

Η ανακοίνωση της Πέμπτης, σύμφωνα με την οποία οι ΗΠΑ θα κάνουν το γενναίο βήμα να υποδεχθούν 10.000 Σύρους πρόσφυγες, εφόσον βέβαια εξασφαλιστεί η συγκατάθεση του Κογκρέσου, δεν καλύπτει καν αυτόν τον ελάχιστο αριθμό του ΟΗΕ. Την αυξημένη χρηματοδότηση προσφυγικών καταυλισμών στη Μέση Ανατολή, προκειμένου να μην οδεύουν οι πρόσφυγες προς την Ευρώπη, αποφάσισε και το ολλανδικό κοινοβούλιο, ενώ απευθείας από τη Μέση Ανατολή θα προέρχονται οι 20.000 πρόσφυγες που ύστερα από πολλές αρνήσεις υποσχέθηκε να υποδεχθεί η Βρετανία την επόμενη πενταετία.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή