ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καμία αλλαγή, προς το παρόν, στην πετρελαιοκίνηση

kamia-allagi-pros-to-paron-stin-petrelaiokinisi-2103184

«Τα περί της πετρελαιοκίνησης δεν έχουν συζητηθεί. Δεν έχουμε ακόμη ανοίξει τέτοιο θέμα, ό,τι ίσχυε εξακολουθεί να ισχύει. Πάντως, σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήδη σε κάποιες χώρες το θέμα έχει τεθεί, οπότε παρακολουθούμε τις εξελίξεις». Με τη δήλωση αυτή στην «Κ» ο αναπλ. υπουργός Περιβάλλοντος διέψευσε κατηγορηματικά ότι είναι στα σχέδια της κυβέρνησης να επανεξετάσει άμεσα το θέμα της πετρελαιοκίνησης, χωρίς βέβαια να αποκλείει να συμβεί κάποια στιγμή, αν η συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο οδηγήσει σε αυτήν την κατεύθυνση.

Η σύγχυση γύρω από θέμα προκλήθηκε από το προχθεσινό ρεπορτάζ του ΑΠΕ σχετικά με την τελετή παράδοσης – παραλαβής, στο περιθώριο της οποίας ο κ. Τσιρώνης φέρεται να δήλωσε ότι «το θέμα της πετρελαιοκίνησης πρέπει να το δούμε εξ υπαρχής γιατί σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος, έχει φανεί ότι δημιουργεί προβλήματα». «Ουδέποτε ειπώθηκε κάτι τέτοιο», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Τσιρώνης. Πάντως, η φερόμενη δήλωση, που αναμεταδόθηκε από πολλά ΜΜΕ, προκάλεσε το θετικό σχόλιο της περιβαλλοντικής οργάνωσης ECOCITY. «Το ζήτημα είναι μεγάλο και απαιτεί πολιτική απόφαση και σωστές ενέργειες για τη λύση του. Ειδικά σε μια χώρα όπου ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος και η κυκλοφορία επικίνδυνων ντιζελοκίνητων οχημάτων συνεχώς αυξάνεται, αφού υπάρχουν και διατηρούνται αποφάσεις πριμοδότησης με ειδικά κίνητρα, αντί της επιβολής μέτρων», αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της οργάνωσης. Στην ίδια κατεύθυνση, πάντως, κινείται πρόσφατη έκθεση της ευρωπαϊκής Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Transport & Environment, στην οποία αναφέρεται ότι 9 στα 10 diesel οχήματα στην Ε.Ε. παραβιάζουν τα νέα κοινοτικά όρια ρύπων. Και πως οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα είναι κατά μέσον όρο επτά φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο.

Η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θεσπίστηκε το 1980 (N. 1108), τροποποιήθηκε έντεκα χρόνια αργότερα και τελικά καταργήθηκε το 2011. Η αγορά πίεζε για χρόνια στην κατεύθυνση αυτή, με το επιχείρημα ότι τα νέας γενιάς πετρελαιοκίνητα έχουν πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, γεγονός που τα κάνει πιο «οικολογικά» από τα βενζινοκίνητα οχήματα. Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης είχε ως αποτέλεσμα τη σταδιακή είσοδο στη χώρα μας σύγχρονων μοντέλων πετρελαιοκίνητων οχημάτων, το μερίδιο των οποίων στην αγορά αυξάνεται συνεχώς. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2014 οι πωλήσεις diesel αυτοκινήτων κατέκτησαν το 63,7% της ελληνικής αγοράς (45.383 οχήματα), σημειώνοντας νέο ρεκόρ.