ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ουρές στα ΚΤΕΟ, παράταση και 3ο μνημόνιο

oyres-sta-kteo-paratasi-kai-3o-mnimonio-2104484

Στην παράταση ακόμη μιας προθεσμίας οδήγησε η συνηθισμένη ελληνική πρακτική της τελευταίας στιγμής, δικαιώνοντας τους αμελείς και τους καθ’ έξιν αναβλητικούς. Οι ατελείωτες ουρές, που παρατηρήθηκαν την περασμένη Τετάρτη, ημέρα κατά την οποία μπορούσαν ιδιοκτήτες Ι.Χ. να περάσουν από ΚΤΕΟ τα οχήματά τους με μειωμένο κατά 50% το πρόστιμο καθυστέρησης, οδήγησαν στην πολιτική απόφαση για παράταση κατά 20 ημέρες της ημερομηνίας. Συνεπώς, έως και 20/10 (αντί 30/9) θα μπορούν να προσέλθουν για ΚΤΕΟ, με τις ευεργετικές προβλέψεις του νόμου, όσοι ιδιοκτήτες διαθέτουν οχήματα που συμπλήρωσαν 6μηνο χωρίς ΚΤΕΟ την περίοδο έως 30/6/2014.

Στελέχη ιδιωτικών ΚΤΕΟ τόνιζαν ότι παρά τις ουρές των τελευταίων ημερών, για έλεγχο πρέπει να προσήλθε μόνο το 30% των ανέλεγκτων οχημάτων. Συνολικά εκτιμάται ότι στους δρόμους κυκλοφορούν περίπου 2,5 εκατ. ανέλεγκτα Ι.Χ. και δίκυκλα. Συνέπεια είναι -εκτός από τον κίνδυνο για την οδική ασφάλεια- τα δημόσια ταμεία να χάνουν τεράστια ποσά ετησίως. Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες κάθε οχήματος που περνά από τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, είτε από δημόσιο είτε από ιδιωτικό Κέντρο, καταβάλλουν στο Δημόσιο το σχετικό παράβολο. Εκτιμάται ότι η απώλεια των εσόδων για το Δημόσιο (από τα 2,5 εκατ. ανέλεγκτα Ι.Χ. και δίκυκλα) ανέρχεται σωρευτικά σήμερα σε περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Με γνώμονα αυτές τις εκτιμήσεις, περιλαμβάνεται στο 3ο μνημόνιο (όπως και στο προηγούμενο) η υποχρέωση της χώρας να διασφαλίσει ότι θα ελεγχθούν όλα τα υπόχρεα οχήματα. Αυτή ακριβώς η πρόβλεψη του μνημονίου είναι που μετέτρεψε την ανακοίνωση της παράτασης της προθεσμίας σε θρίλερ που ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ της περασμένης Τετάρτης. Η ηγεσία του υπ. Υποδομών προκειμένου να οδηγηθεί στην οριστική απόφαση για την παράταση έπρεπε να λάβει έγκριση από τους πιστωτές. Το σκεπτικό της ελληνικής πλευράς βασίστηκε στο γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη δύο ημερομηνίες ελέγχων οχημάτων (τέλος Οκτωβρίου και τέλος Νοεμβρίου) ώστε να διασφαλιστεί ότι θα περάσουν το κατώφλι των ΚΤΕΟ όλα τα ανέλεγκτα οχήματα έως το τέλος του έτους που αποτελεί και τη μνημονιακή υποχρέωση. Οι τρεις προθεσμίες που δόθηκαν αφορούν σε ένα πρόγραμμα ελέγχου, το οποίο καταρτίστηκε με σκοπό τη διευκόλυνση των οδηγών και των κέντρων τεχνικού ελέγχου, ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός.

Το υπ. Υποδομών αποφάσισε να δώσει κίνητρα στους οδηγούς ώστε να πραγματοποιήσουν τους ελέγχους, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τους ελέγχους της Τροχαίας στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Η τελευταία αυτή ευκαιρία παρέχει τη δυνατότητα στους «καθυστερημένους» ιδιοκτήτες Ι.Χ. να επιβαρυνθούν με χαμηλότερα πρόστιμα. Ειδικότερα απαλλάσσονται από το 50% του προστίμου (ανέρχεται στα 65 ευρώ) καθυστέρησης (στη διενέργεια του τεχνικού ελέγχου) με την προϋπόθεση ότι θα ελεγχθούν εντός των προθεσμιών που έχουν οριστεί. Οσοι δεν εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία εκτός από το ότι χάνουν το δικαίωμα μείωσης του προστίμου κατά 50%, θα επιβαρυνθούν με το πρόστιμο καθυστέρησης, το οποίο από την 1η Ιανουαρίου 2016 ανέρχεται στα 150 ευρώ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν δεν ολοκληρωθεί ο έλεγχος εντός των προθεσμιών ο εκπρόθεσμος ιδιοκτήτης θα κληθεί να πληρώσει τα 50 ευρώ περίπου, που αναλογούν στον έλεγχο, τα 65 ευρώ που αφορούν το πρόστιμο καθυστέρησης «συν» 150 ευρώ που αποτελούν το πρόστιμο για μη διενέργεια ελέγχου ΚΤΕΟ. Συνολικά το ποσό διαμορφώνεται στα 265 ευρώ, αντί των 80 ευρώ περίπου που θα κληθεί να καταβάλει εάν προσέλθει για έλεγχο τις επόμενες ημέρες.