Στο «κόκκινο» τα οικονομικά των συγκοινωνιών

Στο «κόκκινο» τα οικονομικά των συγκοινωνιών

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε κίνδυνο βρίσκεται η μισθοδοσία των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες, καταδεικνύοντας τη δραματική κατάσταση των οικονομικών στην οποία έχουν περιέλθει οι εταιρείες. Οπως επισημαίνει, μετά την παραίτησή του, ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γρ. Δημητριάδης, διακυβεύεται ακόμη και η ασφαλής κυκλοφορία των μέσων από τη συνεχή απώλεια εσόδων των συγκοινωνιακών εταιρειών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν ακόμη και την αγορά ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των οχημάτων να βρίσκεται ακινητοποιημένο στα αμαξοστάσιο. «Λύση» σε μέρος του προβλήματος έχει δώσει ο περιορισμός των δρομολογίων που οφείλεται εν μέρει στις ελλείψεις οδηγών. Οι τεχνικοί αναζητούν ανταλλακτικά στα ακινητοποιημένα οχήματα, τα οποία παροπλίζονται εντελώς.

Στον απολογισμό του έργου του, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αναφορές στην αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού έργου και των εταιρειών, στη μείωση της τιμής των εισιτηρίων χωρίς να επιβαρυνθούν οι προϋπολογισμοί των εταιρειών, ο κ. Δημητριάδης παραθέτει τους λόγους που οδήγησαν τις συγκοινωνίες στο χείλος του γκρεμού.

Η μείωση της κρατικής επιδότησης κατά 14 εκατ. ευρώ έχει κοστίσει ακριβά στις εταιρείες του ΟΑΣΑ. Εάν δεν εγκριθεί το αίτημα που έχουν καταθέσει οι φορείς για έκτακτη χρηματοδότηση (29 εκατ. ευρώ για ΟΣΥ, 11 εκατ. ευρώ ΣΤΑΣΥ) κινδυνεύει η λειτουργία των συγκοινωνιών. Η δωρεάν μετακίνηση των πολιτών κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες των capital controls κόστισαν στον ΟΑΣΑ συνολικά 9,5 εκατ. ευρώ. Φέτος διογκώθηκε ακόμα περισσότερο το, διαχρονικό, πρόβλημα της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον Οργανισμό, που είναι μειωμένες κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014. Το υπουργείο Εργασίας διατηρεί οφειλές από το 2011, ενώ το 2015 δεν έχουν υπογραφεί ακόμη οι σχετικές συμβάσεις (παροχή δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση πληθυσμιακών ομάδων) με τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Αμυνας. Σημειώνεται ότι από την 1/1/2016 ο ΟΑΣΑ υποχρεούται να διακόψει την παροχή δωρεάν υπηρεσίας σε περίπτωση που δεν έχουν τακτοποιηθεί οι οφειλές των υπουργείων. Σε περίπτωση που δεν είχε υποστεί ο ΟΑΣΑ την απώλεια εσόδων από τη 15νθήμερη δωρεάν μετακίνηση των πολιτών και εάν δεν εκκρεμούσαν οι οφειλές των υπουργείων, ο Οργανισμός θα ήταν σε θέση να απορροφήσει την αύξηση του ΦΠΑ, που επιβλήθηκε τον Σεπτέμβριο. Οπως εξηγεί ο κ. Δημητριάδης ο όμιλος χάνει αυτή τη στιγμή 1-2 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ από 13% σε 23%. Παράλληλα, χάνονται 3 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την οριζόντια δωρεάν μετακίνηση όλων των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ ανέργων.

Εισιτηριοδιαφυγή

Ακόμη ένα από τα σοβαρότατα προβλήματα που έχει διογκωθεί το τελευταίο διάστημα στις ΟΣΥ είναι η αδυναμία ελέγχων κομίστρου. Μετά την κατάργηση του σώματος εθελοντών ελεγκτών, που δεν αντικαταστάθηκε από άλλο μηχανισμό, δεν διεξάγονται έλεγχοι. Η εισιτηριοδιαφυγή εκτιμάται ότι έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Τα έσοδα του ομίλου τον Σεπτέμβριο του 2013 ήταν 19,5 εκατ. ευρώ. Τον ίδιο μήνα του 2014, με τις τιμές των εισιτηρίων να είναι μειωμένες, τα έσοδα ανέβηκαν στα 19,8 εκατ. ευρώ, ενώ τον φετινό Σεπτέμβριο τα ταμεία μέτρησαν έσοδα μόλις 17 εκατ. ευρώ, παρά τη σταθερή τιμή των εισιτηρίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT