ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κρατικά αυτοκίνητα… ιδιωτικής χρήσεως

kratika-aytokinita-amp-8230-idiotikis-chriseos-2112990

Τις πλάγιες οδούς που ακολουθούνται στη χρήση κρατικών αυτοκινήτων αποκαλύπτει έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, που διενεργήθηκε κατόπιν καταγγελιών πολιτών ότι υπάλληλοι του υπουργείου Εσωτερικών χρησιμοποιούν υπηρεσιακά οχήματα για ιδιωτικές μετακινήσεις. Το πόρισμα των επιθεωρητών, που βρίσκεται στη διάθεση της «Κ», φιλοτεχνεί μία εικόνα ασυδοσίας, με περιπτώσεις που θα μπορούσαν άνετα να συμπεριληφθούν σε σενάρια φαρσοκωμωδίας. Σχετική ερώτηση για το ζήτημα κατέθεσαν χθες 23 βουλευτές της Ν.Δ., θέτοντας και το ζήτημα της απόδοσης πειθαρχικών ευθυνών.

Χαρακτηριστική του χάους είναι η περίπτωση της Λένας Ράλλη. Ως σύζυγος του πρώην πρωθυπουργού, Γιώργου Ράλλη, εδικαιούτο τη χρήση κρατικού αυτοκινήτου. Η κ. Ράλλη απεβίωσε στις 18 Απριλίου φέτος. Το γεγονός αυτό δεν την απέτρεψε από το να προβεί σε σωρεία μετακινήσεων στα τέλη του μήνα (στις 21, 23, 24, 29 και 30 Απριλίου), σύμφωνα τουλάχιστον με τα επίσημα δελτία κίνησης.

Μεταφυσικά ζητήματα ανακύπτουν και από το αυτοκίνητο που για κάποιες εβδομάδες, από τις αρχές Φεβρουαρίου ώς τις αρχές Μαρτίου, έχει καταγραφεί να μετακινεί αξιωματούχο που δεν υπήρχε, καθώς ο απερχόμενος έχει παραιτηθεί και ο διάδοχος δεν είχε ακόμα διοριστεί. Το ίδιο αυτοκίνητο στη συνέχεια, τον Μάρτιο, διήνυσε 1.805 χιλιόμετρα με υπογραφή του οδηγού του, χωρίς να αναγράφονται οι κινήσεις του στο ημερολόγιο κίνησης εφεδρικών αυτοκινήτων και χωρίς να έχει συνυποβληθεί υπεύθυνη δήλωση για διέλευση διοδίων (στους λογαριασμούς της «Αττική Οδός», καταγράφονται για τον μήνα 30 διελεύσεις). Αλλο όχημα εμφανίζεται να διανύει 129 χιλιόμετρα μέσα σε δύο μόλις ημέρες του Φεβρουαρίου χωρίς αυτό να καταγράφεται στο προαναφερθέν ημερολόγιο κίνησης και να πραγματοποιεί 33 διελεύσεις διοδίων σε 13 ημέρες, χωρίς καμία να έχει καταγραφεί σε δελτία κίνησης.

Από την άλλη, ανησυχίες για υπερβάλλοντα εργασιακό ζήλο των εμπλεκομένων γεννούν οι κινήσεις του αυτοκινήτου που, σύμφωνα με τα δελτία κίνησης, μετακινούσε γενικό γραμματέα της κυβέρνησης. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, όπως αναφέρεται στο πόρισμα των ελεγκτών, χωρίς να υπάρχει σχετική απόφαση μετακίνησης του γενικού γραμματέα, έχει καταγραφεί στους λογαριασμούς διέλευσης της «Αττική Οδός Α.Ε.» να κάνει δρομολόγια εκτός Αττικής, τον Απρίλιο (4, 5, 12, 13, 18, 19, 25 και 26 του μηνός) και τον Μάιο (1, 2, 9, 10, 16, 17, 30 και 31 του μηνός). Οι ημερομηνίες αυτές είναι είτε Σαββατοκύριακα είτε αργίες (του Πάσχα και της Πρωτομαγιάς). Τέλος, προσδοκίες για κρυφό όπλο του υπουργείου προκύπτουν από την αναφορά σε όχημα που κάλυψε 627 χιλιόμετρα σε μόλις 40 λεπτά.

Στις γενικότερες διαπιστώσεις τους, οι επιθεωρητές αναφέρουν: «Παρά τη ρητή πρόβλεψη περί εφοδιασμού των κρατικών αυτοκινήτων με Διαταγή Πορείας, δεν βρέθηκαν έντυπα Διαταγής Πορείας στις κινήσεις κρατικών αυτοκινήτων κατά το ελεγχόμενο χρονικό διάστημα». Επιπλέον, θεωρητικά τουλάχιστον, τηρείται ημερολόγιο κίνησης εφεδρικών αυτοκινήτων, όπου σημειώνονται ημερησίως τα αυτοκίνητα που κινούνται για τις ανάγκες του υπουργείου, ο οδηγός τους, η υπηρεσία που ζήτησε τη μετακίνηση, ο σκοπός της, η ώρα εξόδου και επανόδου και οι αντίστοιχες ενδείξεις στον χιλιομετρητή. Το δελτίο αυτό πρέπει να θεωρείται από τον αρμόδιο τμηματάρχη. Οπως αναφέρουν οι ελεγκτές: «Κανένα Ημερολόγιο Κίνησης Εφεδρικών Αυτοκινήτων των μηνών Ιανουάριος έως Ιούνιος 2015 δεν φέρει υπογραφή στο ανώτερο πεδίο από τον Τμηματάρχη».

Οσο για τα δελτία κίνησης που ελέγχθηκαν, τα οποία πρέπει να θεωρούνται από το «εξυπηρετούμενο πρόσωπο», πολλά ήταν ανυπόγραφα, είτε έφεραν την υπογραφή του οδηγού ή άλλων μη εξουσιoδοτημένων προσώπων. Στην κατηγορία αυτή (των εξυπηρετούμενων προσώπων που δεν είχαν βάλει την υπογραφή τους) συγκαταλέγονται κορυφαία στελέχη της τότε κυβέρνησης αλλά και πρώην πρωθυπουργοί.